Vad går ni igenom efter en tävlingssäsong?

Thysken

Wookie1000
Gick med
19 Feb 2010
Ort
Västertorp
Hoj
Banhoj K7
Vet inte om jag borde ha startat tråden i Teknikforumet istället...

Som frågan lyder: Hur mycket går ni igenom då säsongen är över o abstinensen börjar komma. Om vi utgår från att mc:n alá radfyra har gått 500-1000 banmil på 1 säsong. När är det dags o riva moroten och kontrollera ventiler och lager? Koppling & växellåda? Bussningar i sving och motorfästen. Stötdämparservice o.s.v... Ja ni kanske förstår vart jag vill komma. Har ni nån checklist ni betar av? Vad är måsten och vad är av rent intresse?

/K
 
Stor service
Genomgång av fjädringen
Generell koll av rörliga detaljer

Gasa nästa säsong.

/ Jens
 
Och som vanligt gör man inte det när sommaren är slut.
Man slöar och väntar tills nästa sommar. Och när det är 3 veckor kvar till första körning, då river man motorn, stötdämpare, bromsar mm för att serva och fixa.:D
 
Och som vanligt gör man inte det när sommaren är slut.
Man slöar och väntar tills nästa sommar. Och när det är 3 veckor kvar till första körning, då river man motorn, stötdämpare, bromsar mm för att serva och fixa.:D

Och med "man" menar "man" såklart inte undertecknad.

"Man" menar Watz :):):):):)

/ Jens
 
Vad man börjar skruva på i motorn är väldigt individuellt och om man tillämpar köra till det rasar eller byta delar i förtid och ta den kostnaden kanske i onödan. Många av dagens motorer går mer än 1000 mil race utan att man behöver öppna motorn och kostnaden för att plocka isär och inspektera är avskräckande för många men å andra sidan så finns där en och annan racemotor med ras som kunde förutsetts. Det är en svår balansgång och du kommer att få tusen svar....

Hjul:
Kontroll och ev byte av lager ffa i ryckutjämnaren
Rengöring av skivor inkl nitar. Uppfräschning av ytan vid behov.

Gaffel:
Byte av olja och ordentlig rengöring ev pbox byte
Polering av innerben och byte av shims som utmattats
Kontroll av bussningar

Dämpare:
Renovering och oljebyte
Smörja länkage och svinglager

Broms:
Rengöring och infettning av kolvar
Byte bromsvätska
Smörja leder i bromspump

Motor:
Finns massor att göra beroende på ambitionsnivå. Jag gör dock alltid ett leakdowntest som grund för kontroll av ventiler/kolvtätning. Sen givetvis byte av olja/kylvätska.
Ventilspel: Kontroll och justering, har någon enskild ventil rört sig mycket eller varit justerad mer än 1ggr är det läge att fundera över byte. Ventiler är billiga jämfört med generalras.
Koppling: Plocka ur paketet och mät tjocklek på packen så man upptäcker slitage innan man står där med slirande koppling.
Kamkedja: Väljer man att dela är den bra/billig att byta. Kontroll av sträckarens kondition
 
Vad man börjar skruva på i motorn är väldigt individuellt och om man tillämpar köra till det rasar eller byta delar i förtid och ta den kostnaden kanske i onödan. Många av dagens motorer går mer än 1000 mil race utan att man behöver öppna motorn och kostnaden för att plocka isär och inspektera är avskräckande för många men å andra sidan så finns där en och annan racemotor med ras som kunde förutsetts. Det är en svår balansgång och du kommer att få tusen svar....

Hjul:
Kontroll och ev byte av lager ffa i ryckutjämnaren
Rengöring av skivor inkl nitar. Uppfräschning av ytan vid behov.

Gaffel:
Byte av olja och ordentlig rengöring ev pbox byte
Polering av innerben och byte av shims som utmattats
Kontroll av bussningar

Dämpare:
Renovering och oljebyte
Smörja länkage och svinglager

Broms:
Rengöring och infettning av kolvar
Byte bromsvätska
Smörja leder i bromspump

Motor:
Finns massor att göra beroende på ambitionsnivå. Jag gör dock alltid ett leakdowntest som grund för kontroll av ventiler/kolvtätning. Sen givetvis byte av olja/kylvätska.
Ventilspel: Kontroll och justering, har någon enskild ventil rört sig mycket eller varit justerad mer än 1ggr är det läge att fundera över byte. Ventiler är billiga jämfört med generalras.
Koppling: Plocka ur paketet och mät tjocklek på packen så man upptäcker slitage innan man står där med slirande koppling.
Kamkedja: Väljer man att dela är den bra/billig att byta. Kontroll av sträckarens kondition


Tack för svaren

Hjul:
Är det vanligt att lager i hjul o drevhubb är slut efter en säsong. Är det nåt man kan "slitsa upp" och knacka bort eller krävs specialverktyg?
Vad brukar stor obalans säg 60g och uppåt på en tom fälg indikera på?

Broms:
Behövs det specialverktyg för att få ut kolvarna eller går de att pressa ut med bromspumpen. Aldrig haft isär ett ok, är det nåt man skall ge sig på själv eller krävs det specialkompetens/verktyg. Vad fettar man in kolvarna med?

Dämpare:
Stötdämpare och gaffelben tänkte jag skicka iväg till Tommy på Effektbolaget för en uppfräschning.

Motor:
Med ett "leakdowntest" antar jag att du tar av toppen för att kontrollera. Är det inte lättare att göra ett kompprov?

Nån som vet nån bra sida för mått/toleranser på jventiler, lameller o.s.v?
 
Tack för svaren

Hjul:
Är det vanligt att lager i hjul o drevhubb är slut efter en säsong. Är det nåt man kan "slitsa upp" och knacka bort eller krävs specialverktyg?
Vad brukar stor obalans säg 60g och uppåt på en tom fälg indikera på?

Broms:
Behövs det specialverktyg för att få ut kolvarna eller går de att pressa ut med bromspumpen. Aldrig haft isär ett ok, är det nåt man skall ge sig på själv eller krävs det specialkompetens/verktyg. Vad fettar man in kolvarna med?

Dämpare:
Stötdämpare och gaffelben tänkte jag skicka iväg till Tommy på Effektbolaget för en uppfräschning.

Motor:
Med ett "leakdowntest" antar jag att du tar av toppen för att kontrollera. Är det inte lättare att göra ett kompprov?

Nån som vet nån bra sida för mått/toleranser på ventiler, lameller o.s.v?

Hjul: Är cykeln ny och därefter bara körd 4 race och någon träning så troligast inte. Men det är väldigt onödigt att trimma för att sen åka omkring på kassa lager. Lager köpes hos industrileverantör ex Momentum. Varmluftspistol och skruvmejsel/hammare duger utmärkt.
Glöm inte att byta ventiler nya brukar man få monterade gratis av sin däcksgubbe.

Broms: Inga specialverkktyg behövs. Rengör med T-röd och fetta in med bromscylinderfett (silikonfett)
OBS absolut inga andra produkter än alkohol och silikonfett!

Motor: Leakdown är den mer avancerade varianten av komptest och görs med intakt motor. Har du ingen i bekantskapskretsen där du kan låna en så kolla med en vänlig motorbyggare eller hoppa över det...

Alla spec finns i service manual och den går ofta att ladda hem i PDF. Vad är det för cykel?
 
Har man kraschat duktigt i en sandfålla kan det vara poäng att kolla upp lager i både fälgar, sving och styrhuvud.
Biltema har bromscylinderfett för 14 kr tror jag, liten tub.
Efter tips från il Maestro så rengör jag mina ISR ok med vanligt varmvatten och lite Yes diskmedel. Funkar utmärkt.
 
Hjul: Är cykeln ny och därefter bara körd 4 race och någon träning så troligast inte. Men det är väldigt onödigt att trimma för att sen åka omkring på kassa lager. Lager köpes hos industrileverantör ex Momentum. Varmluftspistol och skruvmejsel/hammare duger utmärkt.
Glöm inte att byta ventiler nya brukar man få monterade gratis av sin däcksgubbe.

Broms: Inga specialverkktyg behövs. Rengör med T-röd och fetta in med bromscylinderfett (silikonfett)
OBS absolut inga andra produkter än alkohol och silikonfett!

Motor: Leakdown är den mer avancerade varianten av komptest och görs med intakt motor. Har du ingen i bekantskapskretsen där du kan låna en så kolla med en vänlig motorbyggare eller hoppa över det...


Alla spec finns i service manual och den går ofta att ladda hem i PDF. Vad är det för cykel?


Nu vart jag nyfiken på leakdown, vad gör man mer än att stoppa ner "kompprövaren" i tändstiftshålet?

Det är en gsxr1000 08 som nu rullat ca 700mil i varierat tempo på banan.
 
Nu vart jag nyfiken på leakdown, vad gör man mer än att stoppa ner "kompprövaren" i tändstiftshålet?

Det är en gsxr1000 08 som nu rullat ca 700mil i varierat tempo på banan.

leakdown.jpg

Leakdown trycksätter man förbränningsrummet med kolven still och mäter hur snabbt luften läcker undan. Dels är det betydligt mer noggrant och reproducerbart än kompprov och sen kan du lystna i insug/avgas/vevhusvent vart det läcker.

Overkill om man inte har tillgång till grejerna men väldigt informativt....
 
leakdown.jpg

Leakdown trycksätter man förbränningsrummet med kolven still och mäter hur snabbt luften läcker undan. Dels är det betydligt mer noggrant och reproducerbart än kompprov och sen kan du lystna i insug/avgas/vevhusvent vart det läcker.

Overkill om man inte har tillgång till grejerna men väldigt informativt....

Coolt
 
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top