Vad gäller vid besiktning? Fundering kring instrumentering..

• Thread starter Thread starter Snowman89
  • Start date Start date

Snowman89

Guest
Ska försöka besikta en endurohoj, som aldrig rullat genom besiktningen, någon gång under sommaren. Hojen är LV-reggad så det behöver jag inte strula med.

Original instrumentering har givetvis lagt av så jag har skaffat en annan mätare. Men vad måste man ha för lampor i instrumenteringen? Lampa för blinkers vet jag men vad mer krävs?

Är det något speciellt de kollar på besiktningen? Mer än att hojen ska vara i trafiksäkert skick samt att lampor och sånna grejer är hela. Vet också om att jag behöver 2st backspeglar..

Behöver jag ha skydd för framdevet till besiktningen?

Nån typ av stöldskydd fick jag veta att man ska ha.
Ett lås typ.

Fråga inte mig varför, det är väl mitt problem om hojen skulle bli stulen?

Skydd till framdrevet ska inte behövas. Inte heller själva kedjeskyddet. Däremot kommer de kolla din kedja och dina drev så se till att kedjan är ordentligt smörjd.
De kollar att du har reflex och skyltbelysning samt att skylten sitter korrekt. Ljudnivån kommer de kolla om de tycker att den låter vasst eller högt. Tutan testas oftast men är din trasig brukar man få tills nästa besiktning på sig eller tills man blir stoppad i en poliskontroll.

Nån typ av stöldskydd fick jag veta att man ska ha.
Ett lås typ.

Fråga inte mig varför, det är väl mitt problem om hojen skulle bli stulen?

Struntprat, finns inga som helst krav på besiktningen att man måste ha något form av lås, varken tändningslås eller något annat. Besiktningen handlar om trafiksäkerhet, inte motorcykelns säkerhetssystem!

Mycket riktigt, ett fungerande lås som hindrar obehöriga från att använda fordonet krävs.
Ska man dra det till sin spets är det faktiskt olagligt att lämna en hoj eller bil med nyckeln i, t.ex kan ett barn lyckas få igång fordonet med eventuellt katastrofala följder som resultat :gråta

Mycket riktigt, ett fungerande lås som hindrar obehöriga från att använda fordonet krävs.
Ska man dra det till sin spets är det faktiskt olagligt att lämna en hoj eller bil med nyckeln i, t.ex kan ett barn lyckas få igång fordonet med eventuellt katastrofala följder som resultat :gråta

Fast det skulle ju innebära att inga landsvägsreggad endurohojar skulle gå att besikta.
Samt att tex KTM SMC 660 inte heller ska gå att besikta då den saknas tändningslås.

Så just att det MÅSTE finnas ett fungerande lås på hojen tror jag inte är ett krav. Om det skulle vara ett krav så är det väl bara att ta med ett lås i ryggsäcken och säga att man alltid har med sig det?

Att man måste ha ett tändningslås på en bil förstår jag då vem som helst kan råka starta den. Däremot så är det ju lite bökigare om man har en hoj som enbart har kick exempelvis.. Då är det ju inte speciellt troligt att någon "råkar" starta den.

Last edited:
Vissa fordon har dispens.
Min Husqvarna har inget lås alls.
Men att ett barn skulle starta den är noll då sadeln är över 1m från marken, det kanske räknas?

Helljusindikator som sagt..varningslampa för blinkers behövs inte om du kan se främre blinkers paren blinka när du sitter på hojen. Hastighetsmätaren ska placeras i blickfånget.

"7.3Lås och stöldskydd | Visuell kontroll och kontroll genom manövrering. |
(a)Anordningen förhindrar inte att fordonet körs.
(b)Defekt eller låser eller spärrar av misstag. |"

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32010L0048:SV:NOT

Sen vet jag inte hur det ska tolkas i detta fall. Men har sett att flera personer har fått tvåor för detta på bilar iaf.

"Orsaker till underkännande" är inte tillämpliga i de fall då de avser krav som inte gällde enligt relevant lagstiftning för godkännande av fordon vid den tidpunkt då fordonet första gången registrerades, första gången togs i bruk eller enligt efterjusteringskrav.

Har inte lås på någon av endurocyklarna, har aldrig funnits och har aldrig ifrågasatts vid besiktning.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park