Vad gäller när man byter däck på en 4x4?

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Hoj
SV650S -05
Satt i en diskussion på jobbet idag där det snackades om däckbyte på fyrhjulsdrivna bilar...
En av jobbarkompisarna hävdade att man måste byta alla däcken på en gång, medan den andra sa att det inte hade någon som helst sexuell betydelse...

För att få slut på snacket lovade jag att jag skulle ha rätt svar med mig imorn.

Finns det någon sanning i något av dessa påståenden? Vad gäller?

Mvh. MArkus

Jag har bytt ut bara ett däck på min 4x4 audi som jag hadde.
Funkade finfint under dom åren jag hade den i alla fall.

Men ryktet säger att diffen slits mera om hjulen har olika rulldiameter.
Därför ska man ha likadana däck som är uniefär lika mycket slitna.

Även därför man inte provbromsar bilar 4x4 på bilbesiktningen.
Inte bra för ett hjulpar att snurra om det andra står still.

beror lite på bilmodell, en del är känsligare än andra. tidiga 850 awd måste ha exakt samma medans senare har blivit uppdaterade så det kan diffa lite.

Problemet måste ju vara mellanlådan inte diffen.

Diffen måste ju finnas annars skulle man ju inte kunna svänga,mellanlådan eller viskokopplingen är väl den som får stryk om det är olika däck fram och bak.

Hur provar dom bromsarna på 4 hjulsdrivna bilar på besiktningen ,eller skiter dom i det ?

Problemet måste ju vara mellanlådan inte diffen.

Diffen måste ju finnas annars skulle man ju inte kunna svänga,mellanlådan eller viskokopplingen är väl den som får stryk om det är olika däck fram och bak.

Hur provar dom bromsarna på 4 hjulsdrivna bilar på besiktningen ,eller skiter dom i det ?

bilprovningen testar bromsarna på bilar med konstant 4wd genom att köra ett varv runt bilprovningen och bromsa med pedalen. :yoparty
Stannar bilen då är det bra bromsar :D
dvs: går inte att kolla balans mellan vänster och höger sida

Men ryktet säger att diffen slits mera om hjulen har olika rulldiameter.
Därför ska man ha likadana däck som är uniefär lika mycket slitna.

Även därför man inte provbromsar bilar 4x4 på bilbesiktningen.
Inte bra för ett hjulpar att snurra om det andra står still.

Rätt !!

Det måste väl spela in vilken typ av 4wd man har också? Svenska Haldex är väl normalt sett bakhjulsdrivna, och kopplar bara in framhjulen när det behövs, men styr å andra sidan så att det kan vara nästan helt framhjulsdrivet också om det är bra just då.

Det råder begreppsförvirring!

Diff=diffrentialväxel=en uppsättning drev som låter dom utgående axlarna snurra med olika hastighet.
Sitter normalt i slutväxeln i bak och/eller framaxeln, men kan även sitta i fördelningslådan, en så kallad mellandiffrential.

Sen kan det finnas olika former av diffbromsar/spärrar som upphäver möjligheten för dom utgående axlarna att snurra med olika varvtal.
(i framaxel/bakaxel/mellandiffrential)

Sedan finns det bilar med "stela" fördelningslådor, där framaxel och bakaxel måste snurra med samma varvtal.

Sen finns det "stela" fördelningslådor där man väljer att sätta en visco koppling för att tillåta viss variation mellan fram och bakaxel.

En riktig 4x4 har tre låsbara diffrentialer så att föraren kan välja exakt hur mycket han vill låsa ihop drivningen, eller hur mycket flexibilitet han vill ha i drivlinan.

Dessutom kan frihjulsnav (mekaniska eller automatiska) vara bra att ha om man har urkopplingsbar fyrhjulsdrift.
Då står nämligen alla axlar till den utkopplade axeln stilla, har man inte frihjulsnav så snurrar dom ändå.
Det spar bränsle.

I alla uppräknade system är det BRA om man har samma rullomkrets då allt annat sliter på diffrentialer/viscokopplingar, I fallet med stel fyrhjulsdrift är det absolut nödvändigt.

En bekant körde med "nödreservhjulet" som är mindre, som drivhjul på en vanlig 2hjulsdriven bil, när dom sedan bytte olja i difrentialen luktade den oerhört bränt, många biltillverkare rekomenderar att om man får punka på ett drivhjul så lånar man ett riktigt hjul från den icke drivande axeln och sätter det lilla nödhjulet som rullhjul istället.

Last edited:
En polare pajjade diffen på sin Subaru när han böt ena axelns hjul så har du en sådan bör du byta alla på en gång.

4x4

Det mesta är sagt. Haldex är framhjulsdrivet och om framhjulen spinner fördelas kraft till bakhjulen via en hyduralisk vinkelväxel (ett elektrohydrualiskt system). Viskokopplingar är ganska slöa på att reagera men går på skillnad i rotationshastighet mellan fram och bakaxel. Olika rulldiameter kan därför ge snabbare slitage. Gamla system med stela fördelningslådor (gamla Audi quattro t.ex) är känsliga på olika rulldiameter på däck...

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back