Vad gäller med kompressor?

Incredible

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Hoj
Ducati 999
Om jag sätter på kompressor, vad gäller då, måste jag göra en ny reg besiktning, med förhöjd försäkringspremie som följd tex? Om jag importerar en hoj med kompressor, kommer den då att regbesiktas med den nya effekten och följdaktligen då hamna i en annan försäkringsklass än en standard maskin? Eller blir effekten i papprena detsamma som en originalhoj?

Eftersom din 999:a troligen är av årsmodell 1999 eller senare så gäller helfordonsgodkännande - dvs det är ett " big no-no" att komma med kompressor eller turboaggregat till besiktningen.

Jag skulle höra med killen från SpoonValley Racing här på SH. Dom bygger ju ett kompressorkit till Ducati. Han vet nog mer.

Eftersom din 999:a troligen är av årsmodell 1999 eller senare så gäller helfordonsgodkännande - dvs det är ett " big no-no" att komma med kompressor eller turboaggregat till besiktningen.

Jag skulle höra med killen från SpoonValley Racing här på SH. Dom bygger ju ett kompressorkit till Ducati. Han vet nog mer.

Ok, nu är det ingen 999a det gäller utan en hypermotard, men det har väl mindre betydelse i sammanhanget. Ok men vadå det är ju inte olagligt att ha en hoj med kompressor eller turbo? Så hur menar du att det är no no med att komma med den till besiktningen?

Ok, nu är det ingen 999a det gäller utan en hypermotard, men det har väl mindre betydelse i sammanhanget. Ok men vadå det är ju inte olagligt att ha en hoj med kompressor eller turbo? Så hur menar du att det är no no med att komma med den till besiktningen?
Nyare fordon har helfordonsgodkännande vilket innebär att du inte får ändra en pryl på fordonet, knappt sätta på annat däcksmärke ens. Att sätta på en kompressor/turbo med annan motorstyrning är alltså bara att glömma. Om du inte bygger om chassi mm och får det till ett amatörbyggt fordon, men då räcker det inte med att bara byta bakdämpare, det lär till en hel del mer.

Last edited:

Nej, det är inte olagligt att ha kompressor/turbo monterad och köra med det men du kan inte komma till Bilprovningen och besikta med det då hojen är helfordonsgodkänd utan kompressor.

Turbo/kompressormatad hoj får man bygga hur mycket man vill, men det är bara hojar före 1984 (vill jag minnas) som kan besikta med turbo/kompressor utan några synpunkter från Bilprovningens sida.

Last edited:

Well både ja och nej.
Före om det nu var -99 så gick det att få igenom med snurra på men krävders dock ett nytt effektpappir från aktoriserad bänkfirma.
Max 10% effekthöjning.
Nu krävs helgodkännande så på ny hoj ere stopp.
Amatörbyggt fordon är modellen och det funkar inte med bara byte av smådelar från en originalhoj utan redigt ombyggd eller egentillverkad.

Suck......det var inte kul att höra, men man är väl inte chockad vi bor ju i Sverige.....Om jag förstår det hela rätt då, så kan jag trimma min hoj hur mycket jag vill, så länge det är inuti motorn? Men på med en turbo eller kompressor då är det kört....

Suck......det var inte kul att höra, men man är väl inte chockad vi bor ju i Sverige.....Om jag förstår det hela rätt då, så kan jag trimma min hoj hur mycket jag vill, så länge det är inuti motorn? Men på med en turbo eller kompressor då är det kört....

Näe inte det heller men inuti syns ju inte......:D:tummenupp

Egentligen får du inte trimma motorn heller men det struntar dom generellt sett i. Är det uppenbara ändringar så gillas det icke. Är det snyggt och diskret / ej synligt så är det bara låta fantasin flöda.

Så kort och gott: Ja, du kan trimma hur mycket du vill bara du inte skruvar dit någon form av stressfläkt.

Nej, du kan inte trimma hur mycket du vill inuti heller, men det märker dom ÅAS inte på besiktningen lika lätt.

Tycker du verkligen att det är konstigt att inte "vem som helst" får dubbla fabriks effekten?

Jag skulle snarare tycka att det var konstigt om inte bilprovningen brydde sig om sånt.

Det är knappast unikt för Sverige. Grejerna är ju byggda för en viss effekt, plockar du ut kanske det dubbla så finns ju stora risker att saker går av, att bromsar mm inte räcker till längre eller att chassi/väghållning gör fordonet livsfarligt.

Hmm finns ju en firma i norrland som heter Marklunds vill jag minnas, dom gör ju turbo till ett gäng med hojar, V-rod och Hayabusa vill jag minnas, kommer inte ihåg när Busan kom, tror det var 99, men alla busor eller v-rodar som dom sätter turbo på kan väl ändå inte vara från före 99? Så hur gör dom som åker på nyare turbohojar då? En annan sak jag tänkte på, gäller inte samma regler inom EU? I Tyskland säljer dom nämligen hypermotarder med kompressor....

Hmm finns ju en firma i norrland som heter Marklunds vill jag minnas, dom gör ju turbo till ett gäng med hojar, V-rod och Hayabusa vill jag minnas, kommer inte ihåg när Busan kom, tror det var 99, men alla busor eller v-rodar som dom sätter turbo på kan väl ändå inte vara från före 99? Så hur gör dom som åker på nyare turbohojar då? En annan sak jag tänkte på, gäller inte samma regler inom EU? I Tyskland säljer dom nämligen hypermotarder med kompressor....

Men va fan, bara för att saker är olagliga så finns det ju rätt många som inte direkt bryr sig om detta eller hur.....

Kör du hoj för fort.........
Bryr du dig om det......

Du syftar på Erik Marklund på MC Xpress. Han besiktar sin egen GSXR1000 utan turbo. Tittade förbi en gång hos han i jakt på lite grejjer och då var han i full färd med att skruva bort plenum, aggregat och allt annat.

Samma sak gäller för dom han bygger hojar åt. Får plocka bort det varje gång inför besiktning.

Du syftar på Erik Marklund på MC Xpress. Han besiktar sin egen GSXR1000 utan turbo. Tittade förbi en gång hos han i jakt på lite grejjer och då var han i full färd med att skruva bort plenum, aggregat och allt annat.

Samma sak gäller för dom han bygger hojar åt. Får plocka bort det varje gång inför besiktning.

Ja det är ju ett alternativ naturligtvis, förutsatt att man vet vet vad man sysslar med, det kanske inte är alltför bökigt att skruva av och på....

Ja det är ju ett alternativ naturligtvis, förutsatt att man vet vet vad man sysslar med, det kanske inte är alltför bökigt att skruva av och på....

Allt är relativt, men har du monterat det själv så bör du nog klara av att plocka bort det. :)

Det är knappast unikt för Sverige. Grejerna är ju byggda för en viss effekt, plockar du ut kanske det dubbla så finns ju stora risker att saker går av, att bromsar mm inte räcker till längre eller att chassi/väghållning gör fordonet livsfarligt.

Precis. Ska man tro SMC så är Sverige tom. ganska tillåtande för hembyggare. Hela helfordons-grejen är ju en EU-pryl som Sverige varit tvungna att anpassa sig till.

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Back