Vad gäller med HALDEX på XC70 -05/06

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Piteå
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Vid punka, behöver man byta alla 4 hjul tex.
Är det nå annat man bör tänka på?

//Uffe
 
Ingen erfarenhet, men jag har för mig att det var de tidigare årsmodellerna som hade problem med att t ex fyrhjulsdrivningen inte fungerade ordentligt. Alltså den generation innan bilarna fick Haldex.

Sök på Volvo forumet, lär du säkert hitta mycket matnyttigt.

http://www.jagrullar.se/
 
Byta alla 4 hjul :va Det måste ju räcka att det är samma dimension på däcken. Jag har aldrig hört något om att byta alla 4 hjul vid punka, det lär säkerligen stå i instruktionsboken isåfall.
Däremot brukar man ju aldrig byta till endast ett nytt däck per axel men det har ju mer med väggrepp att göra om det andra är väldigt slitet.
 
Byta alla 4 hjul :va Det måste ju räcka att det är samma dimension på däcken. Jag har aldrig hört något om att byta alla 4 hjul vid punka, det lär säkerligen stå i instruktionsboken isåfall.
Däremot brukar man ju aldrig byta till endast ett nytt däck per axel men det har ju mer med väggrepp att göra om det andra är väldigt slitet.

Beror pa om man har broms pa bakaxeln och mellandiff, eller bara bak. Hela grejen är ju att ett reservhjul inte har samma dimension som dom andra. Annars skulle det inte spela nagon roll alls.
 
På tidiga modeller av haldex så vet jag att det kunde slitas om du bytte bara på ena axeln, Tror inte det ska va nått problem idag, men man byter ju alltid båda på den axeln du har punka om däcken är slitna.
 
Byta alla 4 hjul :va Det måste ju räcka att det är samma dimension på däcken. Jag har aldrig hört något om att byta alla 4 hjul vid punka, det lär säkerligen stå i instruktionsboken isåfall.
Däremot brukar man ju aldrig byta till endast ett nytt däck per axel men det har ju mer med väggrepp att göra om det andra är väldigt slitet.
Vad jag undrar mest över ang byte av alla 4 hjul är om hur känslig HALDEX är för att alla hjul måste xakt samma omkrets.

Därav funderingen om man måste byta alla hjul till nya om ett går "sönder"
 
Pratade med en säljare från Audi och han sa att nyare systemen inte är lika känsliga som förr då man rekommenderades byta alla hjulen för att inte riskera att skada fyrhjulsdriftens funktion. Borde gälla samma sak på Volvo.

Vore jag dig skulle jag lyfta på luren och ringa till en Volvo återförsäljare. Prata med någon på verkstaden. De borde ha korrekt information tycker man.
 
klippt från volvos verkstadsbok


Active On demand Coupling (AOC) och dess styrenhet för fyrhjulsdrift (DEM), har som sin viktigaste uppgift att reglera funktionen för fyrhjulsdrift, d.v.s. kraftfördelning mellan fram- och bakaxel. Systemet består av en sammanbyggd koppling med en mekanisk, en hydraulisk och en elektronisk del. Kopplingsenheten är placerad på bakaxeln, mellan axelväxeln och kardanaxeln. Den mekaniska och hydrauliska delen drivs av kardanaxelns rotation.



Med Active On demand Coupling (AOC) uppnås följande egenskaper:

Permanent fyrhjulsdrift med elektronisk reglering av överfört moment.
En körkaraktär motsvarande framhjulsdrift.
Snabba reaktioner.
Inga motverkande krafter vid rangerings- eller parkeringskörning.
Systemet är inte så känsligt för skillnader mellan däcken, t.ex. vid körning med reservhjul.
Okänslig för bogsering med en axel upplyft.
Okänslig för bromsprov på chassidynamometer
 
Enligt volvoverkstaden (hamnade i samma sits) så räckte det att byta de 2 däcken på samma axel
 
Enligt volvoverkstaden (hamnade i samma sits) så räckte det att byta de 2 däcken på samma axel

Så är det.

Alla 4 hjul behövs inte bytas ut, sålänge skicket på de som ska sitta kvar inte är åt helvete.

betyder det att de är känsliga för stora skillnader i däckstryck på samma axel?

Dels det, men sen att det kan gå lite snett om du åker 2,3 i ena och 2,6 i det andra t.ex.

När det sliter snett så börjar det gå åt fan. En Haldex kostar bra med flis också :rolleyes:
 
Last edited:
Dels det, men sen att det kan gå lite snett om du åker 2,3 i ena och 2,6 i det andra t.ex.

När det sliter snett så börjar det gå åt fan. En Haldex kostar bra med flis också :rolleyes:

kan vara bra veta ifall man ska köpa en beggad, många har noll koll på däcktryck m.m.
 
Dels det, men sen att det kan gå lite snett om du åker 2,3 i ena och 2,6 i det andra t.ex.

När det sliter snett så börjar det gå åt fan. En Haldex kostar bra med flis också :rolleyes:

Vad grundar du det där med däcktrycket på då? Låter ju som rena gojjan faktiskt.

Att en Xc70 är 95% framhjulsdriven måste ju göra att det spelar ändå mindre roll bak.
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top