Vad gäller försäkringsmässigt när en arrangör ordnar en bandag?

Canoli

Leave the gun, take the cannolis
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
R1 2003
Hej,

Jag undrar om en arrangör är tvungen att se till att alla har en godtycklig försäkring, typ trafikförsäkring eller licensförsäkring.

Kan arrangören blanda licens och försäkrat utan problem? eller tex, försäkrat och oförsäkrat?

Som jag har förstått från en X arrangör så är det vilda västern, alltså denna person tänker blanda försäkrad, licens, osv. Vad händer vid en olycka? Kan denna arrangör svära sig fri från all ansvar med hjälp av ett kontrakt där denne avsäger sig all ansvar? Hur ställer sig banägarna till detta ?

Det känns som att man tar en stor risk att åka på en sådan bandag.

/C

Canoli skrev:
Hej,

Jag undrar om en arrangör är tvungen att se till att alla har en godtycklig försäkring, typ trafikförsäkring eller licensförsäkring.

Kan arrangören blanda licens och försäkrat utan problem? eller tex, försäkrat och oförsäkrat?

Som jag har förstått från en X arrangör så är det vilda västern, alltså denna person tänker blanda försäkrad, licens, osv. Vad händer vid en olycka? Kan denna arrangör svära sig fri från all ansvar med hjälp av ett kontrakt där denne avsäger sig all ansvar? Hur ställer sig banägarna till detta ?

Det känns som att man tar en stor risk att åka på en sådan bandag.

/C
vet inte redigt hur det blir... men om jag inte minns fel så hade if å nån mer ingen försäkring på bana, då får de åka i licens/oförsäkrade gruppen... men de lite mer seriösa arangörerna gör 3-4 grupper... men jag ska åka i Anderstorp i somma och där blandas alla fritt (fnns även vissa dagar där de är indelade)... men det har inte varit några problem hitils..

Ett körtillfälle (läs: körpass) där licensförare kör med tävlingshojar måste rimligen räknas som "träning inför tävling" av alla f-bolag. Det är i varje fall vad jag skulle utgå ifrån, och dra mig in i det längsta för att köra med min gatförsäkrade gathoj i ett sådant pass.

Kan tänka mig att det är samma som för bilar och då måste arrangören vara ansluten till svenska bilsportförbundet, måste ha licens med. Annars är det mer tur än skicklighet om man får igenom nåt på försäkringen, problemet ligger ju även i skador på personer samt annat matreal...Läs även nedan vad bmw klubben har utrönt. :tuttar

http://www.bmwsc.com/docs/bmwsc_policy_gatbilar.htm

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...