Vad gäller för att blanda bromsvätskor?

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Har en dot4 bromsvätska i bmw:n enligt boken, och en oöppnad Motul RBF 600 Factoryline som enligt nätet skall hålla dot 4, så det bör fungera att fylla på med...

Men vad gäller för bromsvätskor, vilka kan man blanda? Har hört att det finns dot5 numera, skall jag uppdatera trots att boken säger dot4?

Tacksam för kunnigt svar.

Peter

Fyll på med DOT4. (DOT 5 är inte kompatibel, däremot 5.1 men det finns ingen anledning att blanda DOT4 och DOT5.1)

DOT5 ska du under inga omständigheter använda, den är siliconbaserad, och är dels inte blandbar och dels lämpar den sig inte för gatbruk. DOT4 och DOT5.1 är dock blandbara och etylenglykolbaserade :tummenupp

DOT5 ska du under inga omständigheter använda, den är siliconbaserad, och är dels inte blandbar och dels lämpar den sig inte för gatbruk. DOT4 och DOT5.1 är dock blandbara och etylenglykolbaserade :tummenupp

Som han skriver.

Sky DOT5 som pesten, om du ens kan hitta nån. 4 och 5.1 är inga problem.

Ok, tack! :tummenupp

Men är 5,1 bättre (högre värmetal?) än 4? Spelar de olika varianterna någon roll för en som kör några bandagar om året men inte tävlar?

P
Ptja, det som styr är ju hur hojen hanteras, ju oftare du bromsar hårt och länge, desto varmare blir ju bromsarna, och det har inget med låga varvtider att göra, snarare tvärs om eftersom lägre varvtid oftast innebär högre kurvhastighet. Men nej, det spelar egentligen ingen som helst roll, det viktiga är våtkokpunkten, när bromsvätskan har absorberat maximal mängd vatten. Men RBF600 är riktigt bra grejer :tummenupp

Ok, tack! :tummenupp

Men är 5,1 bättre (högre värmetal?) än 4? Spelar de olika varianterna någon roll för en som kör några bandagar om året men inte tävlar?

P

DOT 5.1 innebär högre kokpunkt som minimikrav. Men RBF600 har högre kokpunkt än minimikravet på DOT5.1 men är ändå DOT4 klassad då där finns tillsatser som inte är tillåtna i DOT5.1.

Detta är jättevanligt. En av de bästa bromsvätskorna för MC är DOT3 klassad...

5.1 är väll en mesigare bromsvätska, men som är skonsam mot plast och lakering om jag inte minns fel.

RBF 600 är en bra vätska, och var Motuls racingvätska tidigare.
Numera rekommenderar jag RBF 600 i gathojarna och RBF 660 i rachojarna till mina kunder.

Givetvis kör jag själv med RBF 660 och är supernöjd med den.

5.1 är väll en mesigare bromsvätska, men som är skonsam mot plast och lakering om jag inte minns fel.

RBF 600 är en bra vätska, och var Motuls racingvätska tidigare.
Numera rekommenderar jag RBF 600 i gathojarna och RBF 660 i rachojarna till mina kunder.

Givetvis kör jag själv med RBF 660 och är supernöjd med den.
Märker du någon som helst skillnad på 600 och 660 när du kör?

Mja....

5.1 är anpassad för förlängda bytesintervall och ABS system samt andra kompromisser. I sig är inte ingredienserna mesigare..

Märker du någon som helst skillnad på 600 och 660 när du kör?

Ja!

Men för att förtydliga mig.
Dom flesta bromsvätskorna av god kvalitet funkar skapligt när dom är helt nya.

Men ganska snart så märker man att bromsarna börjar fada i slutet av en träning eller race. Och det kommer av flera anledningar beroende på bromspump, belägg, skivor, slangar och vätska.

Jag försöker ha så bra komponenter jag kan för att förhindra det här problemet.

Och då dom flesta bromsvätskor är hydroskopiska och binder vatten så blir det våta kokpunkten viktig. Och RBF 660 har högre våt kokpunkt än RBF 600 och klara sig därför bättre och längre.

Däremot skulle jag nog inte känna skillnad första passet om vätskorna och beläggen var helt nya.

Mja....

5.1 är anpassad för förlängda bytesintervall och ABS system samt andra kompromisser. I sig är inte ingredienserna mesigare..

Oki. Alltid lär man sig något.

Last edited:
Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard