Vad gäller ang. KK begränsad

OverDrive

BRAAAP!
Gick med
21 Jun 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC
Hejsan!
Nu har jag suttit och läst ett tag och saker o ting är fortfarande lite luddiga.
Det är så att imorgon fyller jag 21 och införskaffade i helgen en cbr 600 rr som inte är strypt.
Så frågan är, tas begränsningen bort från mitt körkort när jag vaknar imorgon bitti eller är det så att den först tas bort när jag haft mckortet i två år från den dag jag klarade uppkörningen? :död
Vad är det som gäller?

Är ju hyffsat sugen på o brassa!

Tacksam för svar.
 

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Hejsan!
Nu har jag suttit och läst ett tag och saker o ting är fortfarande lite luddiga.
Det är så att imorgon fyller jag 21 och införskaffade i helgen en cbr 600 rr som inte är strypt.
Så frågan är, tas begränsningen bort från mitt körkort när jag vaknar imorgon bitti eller är det så att den först tas bort när jag haft mckortet i två år från den dag jag klarade uppkörningen? :död
Vad är det som gäller?

Är ju hyffsat sugen på o brassa!

Tacksam för svar.

Du som är mellan 18 och 21 år får med A-körkort framföra motorcykel med max 25 kW effekt under en 2-års övningsperiod, först efter detta får du köra starkare motorcyklar. Tar du A-körkort efter att du fyllt 21 år behövs ingen övningsperiod.

http://www.jakobstadsbilskola.fi/motorcykel.htm
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nej, inte förrän du haft körkortet i två år får du köra obegränsat. Det kommer en lapp hem till dig där det står att du nu kan hämta ut ditt nya körkort och på detta är båda de tunga mc-symbolerna ifyllda, inte bara den översta.
 

Jesper87

Medlem
Gick med
1 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Permanentlånar ysf750
Nej, inte förrän du haft körkortet i två år får du köra obegränsat. Det kommer en lapp hem till dig där det står att du nu kan hämta ut ditt nya körkort och på detta är båda de tunga mc-symbolerna ifyllda, inte bara den översta.

Fick du hem en lapp? Jag fick ett nytt kort först när jag skaffade en till behörighet och min kompis har ännu inte fått nåt nytt kort efter fem år.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Fick du hem en lapp? Jag fick ett nytt kort först när jag skaffade en till behörighet och min kompis har ännu inte fått nåt nytt kort efter fem år.

Jag har inte fått mitt obegränsade ännu, men det var så jag fick höra att det skulle gå till när jag frågade vägverket om just detta... Så jag förutsatte att det stämde. Men nog borde man väl få ett nytt kort??:va Varför skulle det annars finnas två markeringar, om nu ett vanligt kort med två år gammalt utfärdandedatum är giltigt menar jag?:va
 

OverDrive

BRAAAP!
Gick med
21 Jun 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC
jaha det lät ju piss, då får jag väll vänta tills 11 juni då :huvet

En till fråga då, vad blir följderna om man kör endå och blir stoppad?
 
Last edited:

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Varför gör du inte bara en till uppkörning om du har bråttom, kostar inte så mkt.
 
Last edited:

OverDrive

BRAAAP!
Gick med
21 Jun 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC
Att du kör ett fordon du inte har rätt att framföra. Medför förmodligen böter och eventuellt tappat körkort i x månader.

ingen som vet med säkerhet vad följderna blir?
Säger absolut inte att jag tänker köra endå, jag kommer vänta tills 11 juni men vill endå veta.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
ingen som vet med säkerhet vad följderna blir?
Säger absolut inte att jag tänker köra endå, jag kommer vänta tills 11 juni men vill endå veta.

Beror såklart på omständigheter, ett mer precist svar än så här får du nog inte:

3 § För någon uppsåtligen körkortspliktigt fordon utan att vara berättigad att föra sådant fordon, dömes för olovlig körning till böter. Har han tidigare innehaft körkort som blivit återkallat eller har brottet skett vanemässigt eller är det eljest att anse som grovt, må dömas till fängelse i högst sex månader.

Så - böter är troligt. Sen kan Länsstyrelsen dra in ditt körkort också, men det är inget straff utan en lämplighetsbedömning de gör från fall till fall.
 
Last edited:

OverDrive

BRAAAP!
Gick med
21 Jun 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC
Beror såklart på omständigheter, ett mer precist svar än så här får du nog inte:

3 § För någon uppsåtligen körkortspliktigt fordon utan att vara berättigad att föra sådant fordon, dömes för olovlig körning till böter. Har han tidigare innehaft körkort som blivit återkallat eller har brottet skett vanemässigt eller är det eljest att anse som grovt, må dömas till fängelse i högst sex månader.

Så - böter är troligt. Sen kan Länsstyrelsen dra in ditt körkort också, men det är inget straff utan en lämplighetsbedömning de gör från fall till fall.

okej, tack så mkt för alla svar, nu har jag iaf blivit aningen klokare.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Jag har inte fått mitt obegränsade ännu, men det var så jag fick höra att det skulle gå till när jag frågade vägverket om just detta... Så jag förutsatte att det stämde. Men nog borde man väl få ett nytt kort??:va Varför skulle det annars finnas två markeringar, om nu ett vanligt kort med två år gammalt utfärdandedatum är giltigt menar jag?:va

Där har du hört fel Bushido, annars är jag fortfarande bunden till att enbart köra 25-kilowattare då jag har ett kort där det enbart står datum (år 2005) när jag fixade begränsat A-kort. Man får inget nytt, så om du har ett dåligt fotografi på körkortet får du leva med det i 8 år till eller fixa en ny behörighet :tungan

PS: Man får inte ens en gratulationslapp från Vägverket, man får hålla ordning på det själv :(
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Där har du hört fel Bushido, annars är jag fortfarande bunden till att enbart köra 25-kilowattare då jag har ett kort där det enbart står datum (år 2005) när jag fixade begränsat A-kort. Man får inget nytt, så om du har ett dåligt fotografi på körkortet får du leva med det i 8 år till eller fixa en ny behörighet :tungan

PS: Man får inte ens en gratulationslapp från Vägverket, man får hålla ordning på det själv :(

Åhnejdu, bra hörsel har jag allt:tungan Däremot kan jag mycket väl ha blivit felinformerad;) Och jag sa inte att det gamla kortet skulle vara ogiltigt, man har all rätt i världen att köra "tungtungt" så fort man haft det mellantunga i två år. Däremot fick jag som sagt höra att man skulle få ett nytt kk för att bekräfta denna nya behörighet när två år väl hade gått:)
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Åhnejdu, bra hörsel har jag allt:tungan Däremot kan jag mycket väl ha blivit felinformerad;) Och jag sa inte att det gamla kortet skulle vara ogiltigt, man har all rätt i världen att köra "tungtungt" så fort man haft det mellantunga i två år. Däremot fick jag som sagt höra att man skulle få ett nytt kk för att bekräfta denna nya behörighet när två år väl hade gått:)

Jag tror då att du "förskönat" verkligheten ett snäpp, visst vill vi alla ha en gratulation eller någon form av bekräftelse på det hela men Vägverket är snåla/ekonomiska/inte bryr sig på den biten :( Men vill du så kan jag gratulera dig när du får köra dom farliga hojarna :tummenupp

(kostar bara 500 kronor för en gratulation med 10 bokstäver, 5 kronor tillkommer för varje extra bokstav och felstavningar kostar extra)

Så summa summarum: Man får lära sig att leva med att det står ett datum vid den där lilla hojen utan helkåpa på baksidan av sitt körkort :tummenupp Men jag undrar hur det blir i framtiden då dom snackar om att de begränsade körkorten ska heta A2 :gnissla Då bör man få ett nytt för det är inte skoj sen att det står A2B när man har ett riktigt A :tungan
 

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Jag har inte fått mitt obegränsade ännu, men det var så jag fick höra att det skulle gå till när jag frågade vägverket om just detta... Så jag förutsatte att det stämde. Men nog borde man väl få ett nytt kort??:va Varför skulle det annars finnas två markeringar, om nu ett vanligt kort med två år gammalt utfärdandedatum är giltigt menar jag?:va

Jag fick inte heller någon lapp.
Nu lyckas jag slarva bort mina körkort med jämna mellanrum, så när jag slarvade bort det sist fick jag ett nytt med båda symbolerna på. Men det var ändå över 1 år efter att jag egentligen skulle fått dit symbolen då.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag tror då att du "förskönat" verkligheten ett snäpp, visst vill vi alla ha en gratulation eller någon form av bekräftelse på det hela men Vägverket är snåla/ekonomiska/inte bryr sig på den biten :( Men vill du så kan jag gratulera dig när du får köra dom farliga hojarna :tummenupp

(kostar bara 500 kronor för en gratulation med 10 bokstäver, 5 kronor tillkommer för varje extra bokstav och felstavningar kostar extra)

Så summa summarum: Man får lära sig att leva med att det står ett datum vid den där lilla hojen utan helkåpa på baksidan av sitt körkort :tummenupp Men jag undrar hur det blir i framtiden då dom snackar om att de begränsade körkorten ska heta A2 :gnissla Då bör man få ett nytt för det är inte skoj sen att det står A2B när man har ett riktigt A :tungan

Jaja, ok då! Jag har fattat att man inte får någon lapp!:D Men vafan, jag trodde ju att vägverkets informatörer om några skulle ha koll på det där så jag tog såklart deras svar på min fråga för sant...:hihi

Grejen är att jag själv funderade på hur det funkade med övergången mellan mellantungt och tungt kort och ringde därför och frågade. Minns inte exakt hur jag formulerade frågan men det var väl nåt i stil med "hur funkar det egentligen när man får behörigheten A obegränsat, får man ett nytt körkort då eller man bara går på utfärdandedatumet på det man fick när man tog mellankortet?" Varpå tösen på vägverket svarade nåt i stil med "Aaa, just de'. Du får en vanlig påminnelse om att du kan hämta ut ditt nya körkort när det är dags för den nya behörigheten". Hur skulle jag kunna veta att det inte stämde då??:D

Jag fick inte heller någon lapp.
Nu lyckas jag slarva bort mina körkort med jämna mellanrum, så när jag slarvade bort det sist fick jag ett nytt med båda symbolerna på. Men det var ändå över 1 år efter att jag egentligen skulle fått dit symbolen då.

Keyrå, jag ska genast bättra mig:D
 
Last edited:

Ogre

påställd
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Linköping
Hoj
r6-02
Vet inte om trådstartaren anser att han har fått svar på sin fråga redan men jag svarar ändå. När mitt körkort övergick till tungt mc-kort så beställde jag ett nytt för att få med datumen bak på körkortet.

Annars måste man vänta i 10 år till det att det är dags att förnya körkortet eller att man tar en ny behörighet och att uppkörningsförättaren kryssar i rutan där det står att ett nytt körkort ska utfärdas.

Där står det att jag fick behörighet A 2 år och 1 dag efter att jag tog begränsat kortet :)
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top