Vad fyller den här gummipluppen för funktion?

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
XR600R SM -94
Ber om ursäkt för den kassa bilden, men det är som en liten gummigrej som sitter bredvid stödänden. Vad ska den vara bra för? Är det för att göra anläggningsytan större på nåt sätt?

/O. Förstående

Bifogat

• asdfasdfasdf.JPG
    asdfasdfasdf.JPG
    22 KB · Visningar: 226
Tjet skrev:
2250480 Ber om ursäkt för den kassa bilden, men det är som en liten gummigrej som sitter bredvid stödänden. Vad ska den vara bra för? Är det för att göra anläggningsytan större på nåt sätt?

/O. Förstående
Hur ser det ut när den är uppfälld då? Kanske är för att den inte ska skramla mot något när man kör?

På min hoj sitter den för högt upp för att tillföra den funktionen?!?

Jagf har alltid trott det var för att när man står i grus eller liknande att
hojjen inte ska sjunka ner i dito! (så hojen inte välter när man parkerar)

Den sitter där ifall du glömmer fälla upp stödet när du kör iväg.
I så fall kommer gummipluppen ta i marken och stödet fälls upp utan annat trassel än att det klonkar till litegranna.
Utan pluppen tar stödet i marken istället och fungerar som en stavhoppspinne vilket kan göra att bakhjulet tappar fästet och man vurpar.

Jag har sån där gummipryl PLUS stödkontakt...så där funkar inte resonemanget om att den är till för att fälla upp stödet när man åker iväg.

Jag har alltid trott att den är till för att hindra stödet att sjunka ner när man står på löst underlag.

Livräddare eller extrastöd? Poll? :banana

Nepp, det låter mycket troligt att det är som ni säger, att stödet hoppar upp om man brassar iväg med det nere. Tackar. :)

Tjet skrev:
2250561 Livräddare eller extrastöd? Poll? :banana

Nepp, det låter mycket troligt att det är som ni säger, att stödet hoppar upp om man brassar iväg med det nere. Tackar. :)

Kan du inte prova om så är fallet då?
Jag tror fortfarande det är för inte sjunka ner i jord/sand : )

Tror också det är för att den inte ska sjunka igenom om man parkerar på mjukare underlag..

Tjet skrev:
2250815 Ska jag filma när man parkerar på gruset också? Eller blir det för nervkittlande?

Prova något drastiskt som att parkera på GRÄS eller något lösare än grus..

Det är för att man lättare ska kunna fälla ner stödet, gummiplutten sticker ut lite mer än stödet, men böjer sig om man skulle lägga omkull ordentligt.

Tror jag :näsblod

Dålig bild som tidigare sagts men jag tror att det är ett antistötskydd, motverkar statisk elektrisitet.
troligen bra vid tankning då man stoppar i nyckeln så är hojen jordad.
Har inte sett detta på nyare hojar men jag tror då att tankstationerna är säkrare och har eget skydd mot ESD för att slippa explosioner som kan vara lite störande för personalen.

Edit:
Aha, nu fattar jag syftet med denna dumma tråden ... silly me!

Nej, det är en arm som åker bakåt när du axelererar och förhindrar dig att komma upp på bakhjulet, eller, här fyller du på med luft, eller, det är ju din handbroms...o.s.v

Last edited:
Det är en mini-black box, den går trådlöst till Säpo som i sin tur delger denna info. till trafikpolisen, storebror ser dig :mattias

hrm det ser ut som stödet på en mt5:a som hade en gummiplutt sådär oxo..e till för att hojjen inte ska trycka igenom poröst material o välter ..typ som när man parkerar på gräsmattor o löst grus...

En sån där gummigrej satt på min MT5 som jag hade och i instruktionsboken stog det att den satt där för att moppen inte skulle välta vid parkering på mjuka underlag.

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back