Vad fyller "airpressure sensorn" för funktion? Den som sitter på insprutnigsbryggan..

För att den går normalt på tomgång så länge man sprayar startgas eller häller ner lite soppa i insuget men dör direkt när man slutar spraya eller försöker ge gaspådrag.. Stödsensor har jag provat att koppla förbi och tipsensorn är bytt mot en ny.. Får nya iridium stift i veckan och ska byta dom.

Jovisst det kan vara många tänkbara fel. Men uteslut det vanligaste och lättmätta först. Varför är du så övertygad om att det är fel på soppamängden?

Jahapp, då är startspärrarna i alla fall inte orsaken. En annan tråkig men enkel orsak kunde vara avluftningen till tanken - det brukar dock inte märkas förrän vid halft gaspådrag och däröver. Jag antar att Du provat öppna tanklocket och testat? Då skulle nästa huvudmisstänkte vara TPS-sensorn, i alla fall i min värld - dels kopplas PCIII:an in på den, dels kan den mätas relativt enkelt och utan att motorn är igång. När Du lyft på tanken, passa även på att kolla att slangarna till map-sensorn är anslutna hela vägen från insugningshalsarna och till sensorn...

En sensor som förmodligen skulle spöka till motorgången är vevaxellägesgivaren, som ger ECU info om aktuellt varvtal. Den sitter oftast innanför generatorkåpan (i vart fall på de motorer jag bökat med) så har Du t ex bytt stator skulle den kunna vara en orsak.

Boris tips om jordningen av ECU är bra, kolla även jordningen till PCIII:an. Får Du en taskig och fladdrig TP-signal till PCIII:an kan jorden spela ett spratt, Ditt nuvarande problem tyder dock snarare på att ECU inte får någon info om ändrad TP-signal över huvud taget.

De flesta sensorfel orsakar en felkod om signal saknas eller ligger utanför mätområdet (kortsluten eller utan spänning). Därför kan det vara klokt att utesluta andra fel först.

Hände något speciellt när hojen slutade fungera? Hur kom Du fram till att den gamla ECU'n var stekt? Fel på regulator?

Den går som vanligt vid tomgång så länge du sprayar gas och dör direkt när du försöker ge gaspådrag..

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back