Vad finns det bakom denna kåpa?

• Thread starter Thread starter Kay
  • Start date Start date
Njae det är väl inte så svårkollat. Titta bara runt det område där motorn fäster i ramen om du ser några sprickor. Det är troligtvis inget, men det är bättre att upptäcka i tid ifall att... Det var inte meningen att skrämma upp dig :rodnar :)

Ps. såg att du körde utan ställ, din klant :kocko :hihi Har själv ett schysst ärr på höften som påminner mig om manchesterbrallors oförmåga till skyddande egenskaper. :yoparty Flickvännen ser dock inte macho-potentialen i det, utan tycker jag är en jävla idiot. Kort sagt: lär av andras misstag! :D

Last edited:
Ett litet tips, Byt broms handtaget om det är märken på det, inte så kul om det går av när du panik bromsar i 200.

Samuel skrev:
Njae det är väl inte så svårkollat. Titta bara runt det område där motorn fäster i ramen om du ser några sprickor. Det är troligtvis inget, men det är bättre att upptäcka i tid ifall att... Det var inte meningen att skrämma upp dig :rodnar :)

Ps. såg att du körde utan ställ, din klant :kocko :hihi Har själv ett schysst ärr på höften som påminner mig om manchesterbrallors oförmåga till skyddande egenskaper. :yoparty Flickvännen ser dock inte macho-potentialen i det, utan tycker jag är en jävla idiot. Kort sagt: lär av andras misstag! :D

Mjotack, lärde av mina egna också. :hihi
Sätter mig inte på en båge utan bra däck och utan skinnställ...

Tändkåpan kostar ungefär 700 spänn ny, och en packning för 70 spänn på det. Köp ny. Kolla så du inte har skärvor av kåpan inuti motorn.

Mattias skrev:
Tändkåpan kostar ungefär 700 spänn ny, och en packning för 70 spänn på det. Köp ny. Kolla så du inte har skärvor av kåpan inuti motorn.

416:- ny! Prisa gud för kompisrabatter... :)

ESB: Nej. :hihi Körde med min handledare.

Fick ett skräckscenario av vännen på MC-huset... Om jag förstod det rätt så sa han att den bulten/Skruven som sitter under tändningskåpan som spruckit, kan ha bockat hela kamaxeln/vevarna o skitet som sitter i motorn om den fått sig en rejäl smäll, och då är det att skrota, sedan så kom han under full med att jag antagligen inte fått så kraftig smäll som han trodde då det bara är lite naggat runt om på den skruven, och att det ska till mkt mer än så. Vad tror ni? Är det ngn risk då hojen kasat i 50 knyck? Verkar som att styret och dämparen tagit mestadels av smällen... Vad har jag att vänta? :confused:

Det är änden på vevaxeln som sitter innanför kåpan.
Om det inte syns någon skada på den så är det väl inget att oroa sig för.

K-Micke skrev:
Det är änden på vevaxeln som sitter innanför kåpan.
Om det inte syns någon skada på den så är det väl inget att oroa sig för.

-Det är ju det det gör som sagt... Lite repor och småhugg i den.. Inte några djupa jack eller alvarliga nedslipningar. Sitter bastant...

Last edited:
Jag kan kika på eländet nu i helgen om du vill, förmodligen bara att smäcka dit en ny kåpa+packning.

GSXR1100R skrev:
Jag kan kika på eländet nu i helgen om du vill, förmodligen bara att smäcka dit en ny kåpa+packning.

Ahh, hade varit strålande! Du kan ju komma förbi innan bigbowl.
PMa när du hade tänkt o komma in till Malmoe och så möter jag upp dig. Tar ju inte många minuter att kolla på! :Bugar

Ett dåligt foto jag tog..

naggad.jpg

Fått sig lite tilltuffsingar... Lite skrapat uppe på och nåra jack runt om... Tror ni detta kan ha bockat hela kamaxeln?

Kay skrev:
Ett dåligt foto jag tog..

Fått sig lite tilltuffsingar... Lite skrapat uppe på och nåra jack runt om... Tror ni detta kan ha bockat hela kamaxeln?

Har inte du överliggande kamaxlar? :hihi

Jag tror inte det är någon fara på taket.

K-Micke skrev:
Har inte du överliggande kamaxlar? :hihi

Jag tror inte det är någon fara på taket.

Jo det har jag väl, men den liksom leder ju upp till dem väl? Typ såhär...

(iggnorera punkterna)

.....................................________ <----- kamaxel...
Den skruvgrejjen->......___|

Om "den skruvgrejen" tryckts till kan väl det ha bockat kamaxeln?

Jag förstår inte vad du menar.
Kamkedjan sitter väl i mitten på den där motorn, mellan cylinder 2 och 3.
Om något har tagit stryk så är det i så fall vevaxeln eller vevaxellagringarna.

Är det nåt som är helt, så är det nog kamaxlarna... du får köpa en ny kåpa och provstarta. Vibrerar det otroligt mycket är din vevaxel krokig.

Mattias skrev:
Är det nåt som är helt, så är det nog kamaxlarna... du får köpa en ny kåpa och provstarta. Vibrerar det otroligt mycket är din vevaxel krokig.

Så var det ja... Aja, o då är det o köpa ny motor? :(

Jag tror inte att det är nån fara. Och resten såg ju inte så sargat ut. laga lite grann och KÖR!

Kay skrev:
Ahh, hade varit strålande! Du kan ju komma förbi innan bigbowl.
PMa när du hade tänkt o komma in till Malmoe och så möter jag upp dig. Tar ju inte många minuter att kolla på! :Bugar
Jag kan slötitta på skrotet men då får du bjuda på öl hela natten :tungan

GSXR1100R skrev:
Jag kan slötitta på skrotet men då får du bjuda på öl hela natten :tungan

*pfts* om du tittar på bilden ovan och avger en något sånär kvalificerad gissning på hur illa det är så får du en klunk. :fyllisar :tummenupp

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP