Vad finns det bakom denna kåpa?

• Thread starter Thread starter Kay
  • Start date Start date

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
9.jpg

Kanske dum fråga, men vad finns det bakom den kåpan som är den lilla runda som det är hål i sidokåpan för (ovanför yamahaloggan)? Det är olja bakom den, är det liksom oljetråget för motorn? +Det finns ett stag bakom som sticker ut åt sidan,... vad är det staget för något?

Det där torde vara kopplingskåpan. Innanför den hittar du kopplingskorg med lameller och hela fadderullan.

Jag trodde först precis som McB att det är kopplingen, men kopplingen sitter väl bakom den stora runda kåpan (som man ser en liten bit av). Det blir en väldigt liten koppling om det är den som sitter bakom den lilla kåpan. Min gissning är att vi tittar på världens största krasch-puck :)
Eller kanske oljefiltret? Fast det brukar väl sitta riktat framåt?

Jag gissar på generatorn :banana

Edit: Scheiße, den sitter på andra sidan... :huvet

Last edited:
Den lilla kåpan där som är rund (som du ser är rund), är öppningen in till där kamaxeln hakar på vevaxeln. Det är oxä du finner drevet för tändinställning.

Swedie skrev:
Den lilla kåpan där som är rund (som du ser är rund), är öppningen in till där kamaxeln hakar på vevaxeln. Det är oxä du finner drevet för tändinställning.

Ahh. Varför så mkt olja där?

Kay skrev:
Ahh. Varför så mkt olja där?
Hur vet du att det är "så mycket" olja där? Det är nog så att det är oljan som skvilpat runt o lagd sig i de diverse "rum" som finns där. Så ifall det nu är så att du plockar isär motorn lär det rinna ut säkert 1-2dl om du lutar hojen o grejar.

Swedie skrev:
Hur vet du att det är "så mycket" olja där? Det är nog så att det är oljan som skvilpat runt o lagd sig i de diverse "rum" som finns där. Så ifall det nu är så att du plockar isär motorn lär det rinna ut säkert 1-2dl om du lutar hojen o grejar.

kan ju säga att det rann ut runt en liter på 1 sekund idag... -mini-highsider i stan idag... 60 knyck. läs i Radical "körning onsdag". :död :(

Tror du det är svårt att hitta nytt lock på skroten? Finns en stor MC-skrot i hbg... +det järnstaget som är bakom kåpan, har funkar lite som en crashpuck efter att kåpan spräcktes, då hojen gled ett tiotal meter... Fått sig lite skrapmärken, själva staget men det borde väl inte göra något?? . Sidokåpan åt helvete.:3freak

/Mördbultad, gul o blå kay.

Tysken skrev:
Jag gissar på generatorn :banana

Edit: Scheiße, den sitter på andra sidan... :huvet

Jag tror att det är kåpan som täcker kedjan som sitter mellan vevaxelns högra sida och axeln som generatorn sitter på, dvs. generatorn sitter på vänster sida och drivs av en axel som har ett drev på höger sida.

Kay skrev:
kan ju säga att det rann ut runt en liter på 1 sekund idag... -mini-highsider i stan idag... 60 knyck. läs i Radical "körning onsdag". :död :(

Tror du det är svårt att hitta nytt lock på skroten? Finns en stor MC-skrot i hbg... +det järnstaget som är bakom kåpan, har funkar lite som en crashpuck efter att kåpan spräcktes, då hojen gled ett tiotal meter... Fått sig lite skrapmärken, själva staget men det borde väl inte göra något?? . Sidokåpan åt helvete.:3freak

/Mördbultad, gul o blå kay.
Oljan flyter.. så tippar du åt höger o det är ett hål i den kåpan, såklart rinner all din olja ut där. Motorn är som ett öppet rum, men dock även en pump däri som pumpar runt olja till vitala delar. Det är det som är problemet med wheelisar, oljan lägger sig så att oljepumpen typ pumpar luft istället för olja.. vilket medför NOLL smörjning på de vitala delarna i motorn (toppen m.m).

Hur höll Sporthoj.com-klistermärket? ;) Vill du ha ett nytt som plåster på såret?

Förresten angående locket.. om det är helt kan du använda kemisk metall för att laga det tillfälligt. Sen kan du i lugn o ro leta ny kåpa utan att stressa över det.

Swedie skrev:
Oljan flyter.. så tippar du åt höger o det är ett hål i den kåpan, såklart rinner all din olja ut där. Motorn är som ett öppet rum, men dock även en pump däri som pumpar runt olja till vitala delar. Det är det som är problemet med wheelisar, oljan lägger sig så att oljepumpen typ pumpar luft istället för olja.. vilket medför NOLL smörjning på de vitala delarna i motorn (toppen m.m).

Hur höll Sporthoj.com-klistermärket? ;) Vill du ha ett nytt som plåster på såret?

Förresten angående locket.. om det är helt kan du använda kemisk metall för att laga det tillfälligt. Sen kan du i lugn o ro leta ny kåpa utan att stressa över det.

Jag ska nog fixa ny högerkåpa, sen lackera om hela hojen, fälgar o allt. nu ska det fixas :yoparty Så jag kan få be om nåt nytt SH-klistermärke senare kanske. Men då pröjsar jag. Lungt. :)

Kemisk metall... Mjo, om jag ändå hade delarna från locket. sprack i några delar, som nu ligger i rännstenen i den korsningen. :(
Vet inte ens hur det är med skruvar, om det är nåt speciellt skit... DAMN. Kanske blir jobbigt att fixa. Hur tror du det är angående det staget jag pratade om? Det såg ganska rakt ut, kan det ha slagit sönder innandömmet där, eller ska det en jävla kraft till det? Aja, svårt för dig att svara på antar jag... Ska ta lite bilder imorrn så får ni kika. *suck* Tänker mest på locket... :gnissla

vet inte vilket stag du menar.. du menar kåpstaget? det är väl bara en böjd metallbit som .. tydligen är lite mer böjd än den ska.

Ta o köpa ny kåpa. :tummenupp

bilder är bra...

Swedie skrev:
vet inte vilket stag du menar.. du menar kåpstaget? det är väl bara en böjd metallbit som .. tydligen är lite mer böjd än den ska.

Ta o köpa ny kåpa. :tummenupp

bilder är bra...

ngt mer som man ska kolla efter på en hoj som klotat o glidit så? Styret var bara skrapat och var till synes och känsel rakt då jag ledde hojen en km hem...
hjul o så verkade bra och det var inget misstänksammt alls kan jag säga, när jag ledde den.. satte mig på den och rullade ner för garagenerfarten och den bromsade som den skulle osv.. det enda var att den gnisslade lite...
Vart fan börjar man?

du kraschade inte speciellt hårt. Du fick bara skrapmärken! Det är bara att tuta o köra. Såklart ser du över t.ex bromshandtaget efter sprickor så det inte går av under hård inbromsning. Gnissel är ju bara sand o skit o smäck där det inte ska vara. Tvätta hojen noggrant.

Swedie skrev:
du kraschade inte speciellt hårt. Du fick bara skrapmärken! Det är bara att tuta o köra. Såklart ser du över t.ex bromshandtaget efter sprickor så det inte går av under hård inbromsning. Gnissel är ju bara sand o skit o smäck där det inte ska vara. Tvätta hojen noggrant.

Okej... Ja det var väl själve fan, då får man på't timmarna i garaget igen. Det är nu man är glad att man valt en hoj som inte kostar skjortan. :tungan

Oj då, det ska till att börja tidigt iår! Beklagar sorgen, men det var ju skönt att det bara var materiella skador (och självkänslan såklart). Har själv suttit i din sits. En gång fick jag ersätta stora delar av högerkåpan med glasfiberspackel och sprayfärg, en annan gång fick jag rikta bakramen med en tre meter lång träplanka :gnissla
Kolla bara så att motorfästena är i sin ordning och at det inte uppstått sprickor i blocket där dom fäster. Är inte helt ovanligt, tyvärr. Annars är det bara upp i sadeln igen som gäller. Du kommer att skratta åt det om ett par veckor :tummenupp

Samuel skrev:
Oj då, det ska till att börja tidigt iår! Beklagar sorgen, men det var ju skönt att det bara var materiella skador (och självkänslan såklart). Har själv suttit i din sits. En gång fick jag ersätta stora delar av högerkåpan med glasfiberspackel och sprayfärg, en annan gång fick jag rikta bakramen med en tre meter lång träplanka :gnissla
Kolla bara så att motorfästena är i sin ordning och at det inte uppstått sprickor i blocket där dom fäster. Är inte helt ovanligt, tyvärr. Annars är det bara upp i sadeln igen som gäller. Du kommer att skratta åt det om ett par veckor :tummenupp

Tack för orden :) hur kollar man det? Låter svår-kollat...

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP