Vad fattas i mc-branschen ?

Sätt igång bara

Redan gjort, och med god funktion dessutom...:tummenupp

Men att göra affärsverksamhet av det...? Nja. Kundunderlaget är inte gigantiskt och marknaden med liknande "gör det själv" delar expanderar.
 
Och jag som trodde att det hette Dunning-Kruger...

Och jag må lida av något liknande, men jag kan i alla fall göra allt som nämndes i den första "hacka ecu" posten...
 
Last edited:
Tror att en ren MC-butik/verkstad blir knivigt i dagens läge. Tror man måste bredda sig lite, som en lokal MC-butik/verkstad här i krokarna. Där har dom MC, 4-hjuling, snöskoter och en och annan vattenskoter har jag sett där. Där köper jag merparten av mina grejer, för att de har hemma, eller kan ta hem, i princip allt. Kläder, delar, styling, ptja, allt jag kan tänkas behöva.

Själv är jag endast MC-kund, och om jag tittar på hur jag handlar, så skulle vinterhalvåret bli en dräpare för en ren MC-butik.

Det här var ju inte direkt ett svar på TS fråga, bara en lite sidnot. Men om jag skulle önska något av en ren -butik, så skulle det vara ett brett sortiment både på delar, styling och kläder. Det är nog där de flesta brister, i bredden. Jag gillar inte att handlaren ska behöva ta hem ett speciellt plagg bara för min skull, för att jag behöver prova om storleken passar, eller hur den sitter. Sitter den skit, så blir den kanske liggande och tar plats, och har kostat handlaren pengar. Och nej, jag går inte och provar i butik och beställer på nätet efteråt. =)
 
Jag har funderat lite hur det blir i framtiden då ingen säljer kläder längre för alla beställer över nätet och tänkte att en smidig lösning (som säkert inte är ekonomiskt försvarbar nu) är att man har showrooms lite här och var eller skickar provex till div MC-handlare. Alltså så kunden får prova på och lägga beställningen i ett showroom och sen får man prylarna skickade från nått stort lager nånstans.
 
En "körskola", men bara öva själv. Dvs man hyr ut risiga hojar på avlyst plats så folk kan övningsköra där?
Inga handledare och sånt som kostar pengar.

Den kan absolut funka i Sthlm. Brorsan tar kortet nu och vill komma billigt undan vilket knappast går utan egen hoj i nuläget. IOM att säkert 70% av lektionerna är lågfart' konbana mm borde det vara intressant för den med liten budget.
 
Jag vet inte om det är läge att börja bli orolig när det gäller sporthojar, men faktum är att den blå-vita myndigheten har börjat terrorisera snöskoteråkare här uppe i mina trakter.
Har inte det sin grund i att det busats en hel del med skoter där de kört utanför leder i naturreservat med mera. Jag vet att det var en del klagan om det i vinter, och ett sätt att slå tillbaka på är att "trakassera" de som kör ej godkända fordon.

Nu kan ju förstås samma sak hända sporthojar om folk fortsätter att försöka köra ifrån polisen och busköra inne i stan/bland folk. Men det är ju i princip samma saker de kan slå ner på på en sporthoj. Typ turbo.

Jag bävar för den dag man tar till samma metoder mot sporthojar. 90% av allt som monteras på en normal hoj lär ju bryta mot helfordonsgodkännandet. Däck. Ljuddämpare. Power Commanders. Broms- och kopplingsgrepp. Bromsslangar. Fotpinnar. Blinkers. Fjädringskomponenter. You name it. Då kommer nedtecknade regnummer att te sig som lindrigt...
Trots helfordonsgodkännande är det i Sverige godkänt att ändra mycket på ett fordon. I princip kan man ändra allt som inte påverkar skatteklass, effekt, miljö eller trafiksäkerhet utan registreringsbesiktning.

Så allt du listar ovan är ok om det inte påverkar de fyra sakerna ovan (kommer inte ihåg rakt av men jag tror effekt har en gräns på +15%). Men naturligtvis ska ju delarna vara marknadsgodkända.
 
Har inte det sin grund i att det busats en hel del med skoter där de kört utanför leder i naturreservat med mera. Jag vet att det var en del klagan om det i vinter, och ett sätt att slå tillbaka på är att "trakassera" de som kör ej godkända fordon.

Jag tror inte alls att det har något med eventuell buskörning att göra. Ringer du in en polisanmälan om att någon kör på ett olagligt ställe så får du möjligtvis lite stön och gäspningar till svar. Inte en helikopter som sätter efter förövaren. Och de fall jag känner till (där körförbud och krav på ny regbesiktning delats ut) så har detta inträffat klart och tydligt utanför förbudsområden utan att "förövaren" gjort något olagligt förutom att han framfört ett fordon som bryter mot helfordonsgodkännandet. Min känsla är att det ligger ren illvilja och möjligtvis lättförtjänta bötespengar bakom detta. Att insatsen sedan kostar några tiotusingar i timmen är en helt annan sak...
 
Tror att en ren MC-butik/verkstad blir knivigt i dagens läge.

Jag håller med, både vad gäller butik och verkstad. Bara att titta på listan med ställen som slagit igen under det senaste året.
 
Kompetens inom branschen samt social kompetens är det bristvara på. Att dessutom hitta en kombination på dessa två är totalt omöjligt.
 
Stötdämparjusteringsservice...

Rulla in med hojen, 500 spänn, så har du lite bättre justerade stötdämpare sen. Tror det är många rettor- och gixxörägare där ute som rullar runt med fullständigt kalabalikinställda hojar i förhållande till deras vikt m.m. Bjud på kaffe, bullar o skitsnack under tiden. :tummenupp
 
jP's förslag gillar jag fast det kanske inte ger heltidslön.
Jag tror på styling, tyvärr. Att anpassa och/eller modda så ägaren får en mc som är personligt anpassad oavsett om det gäller körställning, ljud eller lack (+).
 
vad fattas? säljkultur... när jag gick en handels utbildning så fick man lära sig att inte ha saker på lager för länge då det kostar. bättre att göra en förlust men få till bra pr. men så funkar inte det i mcskojar branschen. De borde gå på en basic handelsubildning...
 
Jag vet inte om det är läge att börja bli orolig när det gäller sporthojar, men faktum är att den blå-vita myndigheten har börjat terrorisera snöskoteråkare här uppe i mina trakter. Det är inte helt ovanligt att speciella lössnömodeller med fyrtaktsmotor utrustas med eftermarknadsturbo. Tydligen har någon illvillig själ informerat polisledningen i Västerbotten om att detta minsann bryter mot helfordonsgodkännandet. Polisen vill naturligtvis göra sitt jobb och ta krafttag mot detta enorma samhällsproblem. Därför har man under påsken flugit runt fjällvärlden med helikopter för att dela ut körförbud till höger och vänster. Att det sedan finns statistik som visar att inte en enda sådan snöskoter varit involverad i en olycka som krävt skador eller liv, det spelar ingen som helst roll. De bryter ju mot helfordonsgodkännandet och måste därför lagföras...!

Jag bävar för den dag man tar till samma metoder mot sporthojar. 90% av allt som monteras på en normal hoj lär ju bryta mot helfordonsgodkännandet. Däck. Ljuddämpare. Power Commanders. Broms- och kopplingsgrepp. Bromsslangar. Fotpinnar. Blinkers. Fjädringskomponenter. You name it. Då kommer nedtecknade regnummer att te sig som lindrigt...

Dom flesta poliserna förstår sig inte på sånt som turbo och dylikt. Jag blev stoppad med min båge utan kåpor(dvs utan blinkers/backspeglar fram) och det sitter en väldigt synlig laddtrycksmätare. Jag sa bara att hojen vält och kåporna är på lack sen blev det inget mer..
 
Dom flesta poliserna förstår sig inte på sånt som turbo och dylikt. Jag blev stoppad med min båge utan kåpor(dvs utan blinkers/backspeglar fram) och det sitter en väldigt synlig laddtrycksmätare. Jag sa bara att hojen vält och kåporna är på lack sen blev det inget mer..

Jag skulle tro att kunskapsnivån varierar med den enskilde polismannens intressen. En MC-polis lär ju vara intresserad av hojar även på fritiden, så han går nog inte på finten att kringlan på grenröret är en katalysator...

Poliserna i Västerbotten såg dock till att skaffa sig kunskapen genom att bjuda in sig själva till Yamahacenter i Skellefteå för att fotografera hur ovan nämnda snöskotrar ser ut innan de turbokonverterats...
 
Stötdämparjusteringsservice...

Rulla in med hojen, 500 spänn, så har du lite bättre justerade stötdämpare sen. Tror det är många rettor- och gixxörägare där ute som rullar runt med fullständigt kalabalikinställda hojar i förhållande till deras vikt m.m. Bjud på kaffe, bullar o skitsnack under tiden. :tummenupp

Det finns ju redan flera personer såväl som företag som sysslar med sådant, både på högre och lägre nivå med mer eller mindre kunskaper bakom sig. Det kan möjligtvis fungera som extraknäck på fritiden, men jag tror att det är väldigt få av dessa som kan försörja sig på den verksamheten.
 
Grundproblemet är en för kort mc säsong förutom i skåne. Det gör att rätt personer inte vill ta över verksamheten när generationsskifterna kommer.

Är man mc intressserad. Då är jobbet det sämsta tänkbara eftersom man har fullt upp på dagar som har dom bästa ''körförutsättningarna''.
 
Back
Top