Vad fattas i mc-branschen ?

Hojfik med enbart singel-hojbrudar? :glömdet
 
Små billiga garageplatser. En vettig gps-mobil-iPod-intercom som faktiskt går att manövrera med handskar medan man åker. En vettig kedjespray med lååång snabel (som man kan pricka kedjan med och inte behöver ägna timmar åt att gnugga bort från en miljard ekrar. Förövrigt behövs ett svinenkelt sätt att kunna polera ekerfälgar). Ett snyggt litet vurpollon som är säkert. Eluppvärmda handskar, skor, kallingar, sits, visir som går att koppla i cigguttaget. En däckhandlare som lagerhåller udda dimensioner. Visir med avbländningsfunktion (tänk svetshjälm eller gul-blend-morsa) till samtliga "etablerade" hjälmar. Chromefirma som är billig. Plastförkromningsfirma.
 
Utan att vara negativ, så måste nog ts verksamhet ligga inom försäljning och /eller service.
Vissa av förslagen rör tillverkning av produkter som kräver stora startkostnader iform av produktutveckling , produktionsverktyg och olika certifieringar. Det är knappast realistiskt för enbart svenska marknaden.

När det gäller föreslagna modifieringar av elsystem och ecu' er, då måste man vara medveten om att produkterna inte är lagliga utanför rr banorna om dom inte genomgår mycket kostsamma certifieringar. Det gäller särskilt heltypgodkända mc som uppfyller euro 3 krav eller högre.
 
CB_tobbe skrev:
Utan att vara negativ, så måste nog ts verksamhet ligga inom försäljning och /eller service.
Vissa av förslagen rör tillverkning av produkter som kräver stora startkostnader iform av produktutveckling , produktionsverktyg och olika certifieringar. Det är knappast realistiskt för enbart svenska marknaden.

Vi kan väl få drömma och hoppas att nån (mer) kreativ med större startkapital läser den här tråden?

CB_tobbe skrev:
När det gäller föreslagna modifieringar av elsystem och ecu' er, då måste man vara medveten om att produkterna inte är lagliga utanför rr banorna om dom inte genomgår mycket kostsamma certifieringar. Det gäller särskilt heltypgodkända mc som uppfyller euro 3 krav eller högre.

Och hur många har inte påvverkåmmandörs och sånt?
 
När det gäller föreslagna modifieringar av elsystem och ecu' er, då måste man vara medveten om att produkterna inte är lagliga utanför rr banorna om dom inte genomgår mycket kostsamma certifieringar. Det gäller särskilt heltypgodkända mc som uppfyller euro 3 krav eller högre.

Visst är all modifiering som förändrar fordonet från det helfordonsgodkända otillåtet men det är ju absolut ingen som bryr sig. En omprogrammering av ECU är ju lika otillåtet som att sälja ett helsystem eller miniblinkers. Alla bolag som säljer powercommanders eller bänkar cyklar är banditer i så fall...
 
Istället för att spåna fritt borde man kanske utgå ifrån vad TS har för förutsättningar. Är han en jäkel på att sälja? Gud på att renovera växellådor? CNC operatör? Svetsvirituos? Har en jättestor maskinhall för att ordna vinterförvaring? Kan varenda kurvig väg söder om Haparanda och är trevlig som guide?

Det finns många möjligheter för den som kan något som inte alla andra kan.
 
Vinterförvaring verkar vara ett jätteproblem för stockholmare, folk betalar ganska stora summor för usel vinterförvaring. I resten av landet verkar inte problemet förekomma.

Jag hade svetsat ihop ett gäng transportboxar för MC typ den på bilden. Ägaren kommer och spänner fast cykeln i boxen på hösten. Boxen stängs och körs iväg till en lagerlokal där man plockar ut den på våren. För att förenkla så kan man till ordinarie pris enbart hämta/lämna cykeln under ett begränsat antal dagar. Lagerlokaler som är torra och håller + grader är ganska billiga....
2luys94.jpg
 
Vinterförvaring verkar vara ett jätteproblem för stockholmare, folk betalar ganska stora summor för usel vinterförvaring. I resten av landet verkar inte problemet förekomma.

Jag hade svetsat ihop ett gäng transportboxar för MC typ den på bilden. Ägaren kommer och spänner fast cykeln i boxen på hösten. Boxen stängs och körs iväg till en lagerlokal där man plockar ut den på våren. För att förenkla så kan man till ordinarie pris enbart hämta/lämna cykeln under ett begränsat antal dagar. Lagerlokaler som är torra och håller + grader är ganska billiga....
View attachment 405211


Men då är det bättre att komplettera med olika service åtgärder och rekonditionering m.m. Då kan man sälja tjänster under vintermånaderna samtidigt som man kan sälja delar.
 
Visst är all modifiering som förändrar fordonet från det helfordonsgodkända otillåtet men det är ju absolut ingen som bryr sig.

Jag vet inte om det är läge att börja bli orolig när det gäller sporthojar, men faktum är att den blå-vita myndigheten har börjat terrorisera snöskoteråkare här uppe i mina trakter. Det är inte helt ovanligt att speciella lössnömodeller med fyrtaktsmotor utrustas med eftermarknadsturbo. Tydligen har någon illvillig själ informerat polisledningen i Västerbotten om att detta minsann bryter mot helfordonsgodkännandet. Polisen vill naturligtvis göra sitt jobb och ta krafttag mot detta enorma samhällsproblem. Därför har man under påsken flugit runt fjällvärlden med helikopter för att dela ut körförbud till höger och vänster. Att det sedan finns statistik som visar att inte en enda sådan snöskoter varit involverad i en olycka som krävt skador eller liv, det spelar ingen som helst roll. De bryter ju mot helfordonsgodkännandet och måste därför lagföras...!

Jag bävar för den dag man tar till samma metoder mot sporthojar. 90% av allt som monteras på en normal hoj lär ju bryta mot helfordonsgodkännandet. Däck. Ljuddämpare. Power Commanders. Broms- och kopplingsgrepp. Bromsslangar. Fotpinnar. Blinkers. Fjädringskomponenter. You name it. Då kommer nedtecknade regnummer att te sig som lindrigt...
 
Vad som fattas är ju en stor nätlager butik, som du kan beställa billigt från, men som även har en butik i lagerlokalen. Tänk netonnet, webhallen, diverse olika svenska klädbutiker. som tyska FC-moto.

Så att man kan gå dit och prova ut storlekarna om man vill. Har du även ett större fik i lokalen så att du kan få in folk där som fikar och "träffas" så har du stor chans att göra reklam för prylar och kompisar kan tipsa varandra om prylar.

plussar du även på en "gör det själv verkstad" men en mekaniker som kan agera lite "supervisor". så kan folk serva och fixa sina egna cyklar för en billig penning.

Dock kräver det här en väldigt stor investering.


En mindre pengar krävande ide är att handla på dig ett brett sortiment av mc kläder (dock bara en varje) och sen ta betalt av folk att prova mckläder, som dom sen kan beställa billigt på nätet. när dom vet vilken storlek och typ av jacka som passar dom bäst.
eftersom det finns så mycket snygga kläder som inte tas in av mc butikerna i sverige.
och det är fan jobbigt när man beställt något från USA och sen inser att det inte sitter så bra som man hade önskat
 
Idén om vinterförvaring är inte alls dum... hitta rätt läge för lagerlokalen, kanske nära en MC-firma och marknadsför satan. Gör det snyggt och proffsigt... tror man kan göra en hacka utan att slita ihjäl sig faktiskt.
 
En mindre pengar krävande ide är att handla på dig ett brett sortiment av mc kläder (dock bara en varje) och sen ta betalt av folk att prova mckläder, som dom sen kan beställa billigt på nätet. när dom vet vilken storlek och typ av jacka som passar dom bäst.

Är det en mindre pengakrävande ide att köpa hem en jacka och en byxa i storlek XS, S, M, L, XL och XXL av tio-tjugo olika modeller...??? Jag skulle hävda att lagervärdet på de prylarna sannolikt blir större än hela lagervärdet hos en stor handlare som Lelles...
 
Någon som är skitduktig på sitt område är vad jag söker. Någon som kan mer än vad jag kan lära mig efter 5min på google. Att sälja prylar från de vanliga grossisterna och inte ha mer koll än att man kan läsa produktbeskrivningen innantill har vi redan folk som kan och de utnyttjar jag inte utan beställer från utländska webshoppar.




*Elektronikexpert
Strulande immobilizers, programmering av nycklar, ommappning i ECU (många cyklar stödjer det efter lite hackande), felsökning av elsystem osv.

www.proservice.se
DE kan hacka orginal ECU:rna stänga av/på lambda ,ändra mappar , flyby wire utväxling osv , som normalt beter 10 ggr bättre än en hoj med tilläggs elektroni , typ rapidbike , osv
 
Du bara MÅSTE kolla upp kruger-dunning.:fakta

Det här är fan humor.:rofl

"Saliga äro de enfaldiga,
Ty de icke inse sin enfald!"

tyvärr är jag tillräckligt smart för att förstå att jag e Dum... alltså mår jag dåligt av detta.:huvet

det hade varit bättre att ha ett lite lägre IQ

då var man nog varit lyckligare
 
Försäkringsbolag ser nog gärna att de har kunniga skadeutredare...
Konsulta som specialist..

Sådant där blir lite svårt då många poliser hoppar av och påpekar att dom varit poliser och därmed
är superintelligentaspecialist utredare och tar plats i försäkringsbolagens utredningsavdelningar.

Naturligvis är slutresulatet samma som hos polisen.se - mediokert - men lönen lockade.

Försäkringsbolagen älskar och säga att vi har f.d poliser som utredare:hihi - men raden ovan ,samma skit gör , dom sitter feta och efterblivna men får högre lön :rofl

Finns ju folk som älskar och göra försäkringsbolagens och polisens jobb men det är bara löjligt - låt dom sköta det med sina specialister :tummenupp

Så konkar ni ut mongoliderna och startar egna försäkringsbolag med eliten som utredare som vet hur det går till - vips - AFFÄRSIDE rakt av , du får bara bra kunder när ryktet spridigt sig att du topsar i röva efter varje anspråk på ersättning:fakta
 
Back
Top