Vad fattas i mc-branschen ?

Eightton

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Lindesberg
Hoj
2000 Yamaha r1
Är sugen på att öppna eget företag och är sugen att öppna inom mc men vad fattas som inte finns ?
 
Ett par rejäla RR-banor. :hihi
Men annars kan det nog vara lite svårt att svara generellt på, det är nog bäst att titta i det egna området och se vad det finns för behov, och hur du kan möta upp behovet och samtidigt tjäna okej med pengar.
 
Ungdomar, medelåldern för MC-åkare blir ju bara högre och högre. :gnissla Sen hur/om det går att tjäna pengar på vettefan :D
 
Är nog som sägs ovan, kolla i närheten vad som finns.
Vad känner du själv att du saknar i ditt område?

Annars är det väl som vanligt efterfrågan på bra service, bra priser och ödmjuk personal.
 
En överetablerad bransch som kännetecknas av att små aktörer slås ihop till färre större. Lite som hemelektronikbranschen de senaste 25 åren. Om folk ska välja dina tjänster/produkter måste de verkligen ha något mervärde. Din uppgift blir att sondera mc-marknaderna i alla möjliga delar av världen och försöka hitta produkter/tänster som finns där men som saknas och efterfrågas här. No pain, no gain.
 
Problemet heter internationell näthandel.

Du måste kunna erbjuda din produkt ett mervärde men samtidigt bara vara lite dyrare än dom stora näthandlarna i europa. Den ekvationen blir inte lätt att få ihop med ''dina'' små inköpsvolymer. Samtidigt är intresset för produkterna 3-4 vårmånader.

Jag tror mer på serviceverksamhet där produkterna erbjuds ihop med service eller ombyggnadsjobb. Det är sånt kunderna inte kan köpa på nätet så enkelt.
 
Någon som är skitduktig på sitt område är vad jag söker. Någon som kan mer än vad jag kan lära mig efter 5min på google. Att sälja prylar från de vanliga grossisterna och inte ha mer koll än att man kan läsa produktbeskrivningen innantill har vi redan folk som kan och de utnyttjar jag inte utan beställer från utländska webshoppar.


*Elektronikexpert
Strulande immobilizers, programmering av nycklar, ommappning i ECU (många cyklar stödjer det efter lite hackande), felsökning av elsystem osv.

*Bromsexpert
Renovera och uppgradera bromsskivor, sälja bromspads, renovera bromsok med nya tätningar och kolvar.
 
Last edited:
Det var väl ett ganska värdelöst svar. Killen vill starta eget och du föreslår att bygga en racingbana utanför Sthlm? Du känner till turerna kring Viking Park utanför Enköping?

:7peta

Och du tycker ditt svar var bättre? :arsele

Ibland händer det att folk skämtar och skriver lite oseriöst på internet.

:krama

Hur som helst, att svara på TS fråga är inte helt enkel. Han ser ut att bo i Lindesberg. Spontant känner jag att marknaden där kan vara något begränsad. Vill TS mecka, köra, sälja, utveckla eller tillverka mc?
 
Körskola som har öppet sena kvällar och hela helgen. Folk har gott om pengar men ingen tid så då går det att ta ordentligt betalt också.

Mc-uthyrning kanske kan vara något. Allt från någon helg till hela säsongen. Uthyrning av uppkörnings-mc. Körskolorna tar ju snormycket för det.

Satsa på de över 40, det är dom som har fett med deg.
 
Last edited:
Körskola på kvällarna kan jag hålla med om. Tjejen vill ta kort men måste isf ta semester och köra intensivt för att få en chans. Det går ju aldrig med allt som behöver bokas och ordnas.
 
Körskola på kvällarna kan jag hålla med om. Tjejen vill ta kort men måste isf ta semester och köra intensivt för att få en chans. Det går ju aldrig med allt som behöver bokas och ordnas.

En "körskola", men bara öva själv. Dvs man hyr ut risiga hojar på avlyst plats så folk kan övningsköra där?
Inga handledare och sånt som kostar pengar.
 
Det var väl ett ganska värdelöst svar. Killen vill starta eget och du föreslår att bygga en racingbana utanför Sthlm? Du känner till turerna kring Viking Park utanför Enköping?

:7peta

Du bara MÅSTE kolla upp kruger-dunning.:fakta

Det här är fan humor.:rofl
 
En ren verkstad, låt kunderna komma släpande med delarna och ta betalt för arbetet.

Är det skräp dom kommer med så är det bara att tacka nej.
 
Ang. körskolor med öppet på kvällar och helger så finns det redan, i alla fall i lilla Hudik, så borde finns på andra orter också.

När jag tog kortet 2012 så var andra körskolan jag kollade på serviceinriktade.
Jag sa att det kan bli lite bökigt för mig med körtider då jag jobbar på dagarna
Svaret jag fick var "Jaha, men kan du inte köra på kvällar eller helger då?"

Det är service det, ingen tillfällighet att jag tagit körkort via dom tre gånger
 
Något som tryggar återväxten i en bransch där medelåldern raskt går uppåt. Ett företag som underlättar för ungdomar som vill ta körkort, en lobbyorganisation som lobbar för just ungdomar, ja vad fan som helst som får sextonåringar att vilja åka hoj. Annars är risken stor att hela branschen dör med vår generation.
 
Back
Top