Vad fan heter den?

Malmus

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2005
Hoj
XT 660 X 2005
Ni vet säkringen/låsningen som man låser fast mutern med på bakaxeln. Den som går tvärs igenom axel/mutter och som man väcklar ut på andra sidan så den ska sitta fast.

Förstår du vilken pryl jag menar? Vad har den för namn? Behöver nämnligen en ny...

Tack i förhand!

Malmus skrev:
Ni vet säkringen/låsningen som man låser fast mutern med på bakaxeln. Den som går tvärs igenom axel/mutter och som man väcklar ut på andra sidan så den ska sitta fast.

Förstår du vilken pryl jag menar? Vad har den för namn? Behöver nämnligen en ny...

Tack i förhand!
Saxsprint?????

Snackar du möjligtvis om en saxsprint? En sån som man böjer ut två ben på, och sen sitter den där..? :tungan

Bild 1
SaxPINNE.

Bild 2
Hårnålssprint.

Bild 3.
Spårring.

Bifogat

• SP.jpg
    SP.jpg
    8.8 KB · Visningar: 131
  • HNS.jpg
    HNS.jpg
    11.1 KB · Visningar: 130
  • SGH.jpg
    SGH.jpg
    13.7 KB · Visningar: 197
Last edited:
Malmus skrev:

Tack i förhand!

e det inte lite fegt med en sån?? min gick sönder förra gången jag meka av hjulet,, har inte orkat köpa ny och hjulet sitter där det sitter... fast det kanske kan vara en billig försäkring... :kryckor

jajamensan just en sån saxsprint. Då vet jag vad jag ska fråga efter också! :banana :banana

Jo min var också sönder, därför köper jag en ny :tummenupp men visst sitter nog hjulet kvar ändå...

Tack ska ni ha för snabba svar!

Last edited:
Malmus skrev:

Tack i förhand!

Det går väldigt bra med en spik också.

:corn - Jag satsar på Hårnålssprint! :lol

Iaf satte jag dit en på en hoj jag servade idag.
Vill tro att detta är smidigast när man måste ha bort skiten ute i busken/på nån mack i långtbortistan...
Dessutom är det rejsigast!! (haja hur SNABBA däcksbyten man kan göra: Swoooosh, man SLITER ur sprinten och ... ja man sparar nog 48 sekunder. Minst!) :tummenupp :rofl

När vi ändå disskuerar sprintar och spårringar osv.

Någon som vet varför folk kallar spårringar för segersäkringar ?

xrperra skrev:
Jag visste inte ens att segersäkringar kallades för
spårringar :tungan

.

Jodå, det var i 1935 års Grand Prix som Mercedes för alltid skulle skriva in sig i historien, och bli de första att vinna samtliga deltävlingar med final på Hockenheim.

En svensk spion stod i depån när de monterade en axel i växellådan, och mekanikern sa: Disem ring wollen die siege sicherungen für uns!
(menandes att förra gången han glöme denna spårring, så kostade det dem dubbelsegern på Nürburgring, då endast EN av silverpilarna gick i mål, givetvis som etta, men fadäsen var ett faktum).
Svensken som aldrig sett denna låsanordning tog ide´n med sig hem, och kallade den därefter: Segersäkring.

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN