Vad f..n är det för fel med XR:n? Behöver hjälp.

XR Erik

Ny medlem
Gick med
4 May 2005
Hoj
XR 650 -96
Köpte en XR 650 -96 för en dryg månad sedan. När jag provkörde den så gick den kanon, men den började krångla direkt när jag hade köpt den.
Motardhjul och Excel-dämpare sitter på. Felet yttrade sig genom avgasknallar, ryckig gång (framförallt på låga varv) och ibland dog den utan anledning. När den dog så tappade den helt tändningen, detta hände även under körning.
Märkte ganska snart att när den stog på tomgång så svarade den betydligt bättre när sidostödet fälldes upp. Jag byglade kontakten och den gick bättre under bara några minuter.
Har bytt stift, rengjort tank, tömt förgasaren. Senare märkte jag att den dog på tomgång när jag hade fullt styrutslag och vred tillbaka. Gick igenom sladdhärvan vid framlyset och den gick bättre, återigen en kort stund. Felet kvarstod och det hände precis samma sak när jag snabbt slog på brytarknappen och tillbaka.
Igår kopplade jag ihop sladdarna till brytaren och den gick fint som fasen och jag blev grymt nöjd. Men efter fem minuter kom problemen igen, denna gången än värre. Vet inte längre vad jag ska göra och är grymt besviken på mitt hojköp :( . Vill verkligen att den ska funka snarast, verkstäderna har inte tid ännu på några veckor.... Alla råd emottages tacksamt.

Det är svårt att säga exakt vad det kan vara, men gå igenom alla tänddelar, någonstans är det glapp eller trasigt.
Även en extra koll på stödkontakten kan var vettig.

Har en XR600 som hade något liknande. Vid fullt styrutslag åt vänster tvärdog den. Visade sig att det va wiren till pysen som va för kort. Vet inte om det är pys på din, men kan va värt och kolla.

XR Erik skrev:
Köpte en XR 650 -96 för en dryg månad sedan. När jag provkörde den så gick den kanon, men den började krångla direkt när jag hade köpt den.
Motardhjul och Excel-dämpare sitter på. Felet yttrade sig genom avgasknallar, ryckig gång (framförallt på låga varv) och ibland dog den utan anledning. När den dog så tappade den helt tändningen, detta hände även under körning.
Märkte ganska snart att när den stog på tomgång så svarade den betydligt bättre när sidostödet fälldes upp. Jag byglade kontakten och den gick bättre under bara några minuter.
Har bytt stift, rengjort tank, tömt förgasaren. Senare märkte jag att den dog på tomgång när jag hade fullt styrutslag och vred tillbaka. Gick igenom sladdhärvan vid framlyset och den gick bättre, återigen en kort stund. Felet kvarstod och det hände precis samma sak när jag snabbt slog på brytarknappen och tillbaka.
Igår kopplade jag ihop sladdarna till brytaren och den gick fint som fasen och jag blev grymt nöjd. Men efter fem minuter kom problemen igen, denna gången än värre. Vet inte längre vad jag ska göra och är grymt besviken på mitt hojköp :( . Vill verkligen att den ska funka snarast, verkstäderna har inte tid ännu på några veckor.... Alla råd emottages tacksamt.
Följ dödarkablarna så långt det går o klipp av o sätt ihop. kablarna kan se fin ut men är murken inuti!

Boost 2 skrev:
Följ dödarkablarna så långt det går o klipp av o sätt ihop. kablarna kan se fin ut men är murken inuti!

Det var precis det jag gjorde, klippte dem först vid styret utan resultat och tog dem sedan under sadeln. Som sagt så gick det perfekt i några minuter sen kom skiten igen. Funderar nu på om jag ska prova samma sak med kablarna till tändlåset. Det lustiga är att den går fint när den kommer upp i varv, kan det vara tändmodulen eller likande som inte orkar hålla tändningen vig lägre varv?

XR Erik skrev:
Det var precis det jag gjorde, klippte dem först vid styret utan resultat och tog dem sedan under sadeln. Som sagt så gick det perfekt i några minuter sen kom skiten igen. Funderar nu på om jag ska prova samma sak med kablarna till tändlåset. Det lustiga är att den går fint när den kommer upp i varv, kan det vara tändmodulen eller likande som inte orkar hålla tändningen vig lägre varv?

Är inte så hemma på 650n men på 600n så har vissa tagit bort autodekompen för att den "förstör" lågvarvet har jag fått det förklarat för mig. Om den sedan är toksliten kanske den "förstör" mer. Hur långt har hojen gått? Har du öppnat motorn och kollat?

XR Erik skrev:
Låter vettigt kör på det.. skulle fantyget fortfarande klatra så bör statorn ohm mätas men då måste du ha verkstashandbok. De kan ha blivit kortis någonstans så att drivspolen i statorn har brunnit! Hadde ett liknande fel på min xr600 spolen var kolsvart/bränd. om du orkar kan du lägga omkull xrn (oljan rinner då ej ut) o skruva lös statorkopan o kolla om du ser någe bränt på drivspolen Svart kabel med röd rand går till d-spolen!! Om du liks ska mäta upp saker så glöm ej pulsgivaren sitter på höger sida motorn. Om spolen skulle va väck så är det inga problem att linda om = billigt

Hej!

Nu tror jag att jag är oerhört nära en lösning. Har ju testat att klippa kablarna till dödaren utan resultat och testade att göra samma sak med sladdarna till tändningen igår. Hjälpte inte det minsta. Blev oerhört besviken och tänkte att nu jäklar så rör jag inte hojen mer utan lämnar skiten till verkstad. Men av en slump så märkte jag (när jag stog jämte hojen på tomgång) att den dog när jag belastade sadeln på ett visst ställe!! Tog bort sadeln och drog igång han och märkte snabbt att det var CDI-enheten som var oerhört känslig för lägesändring. Körde många gånger på startmotorn för att se om det var kontaktstyckena, sladdarna eller själva enheten som krånglar. Nu sitter batteriet på laddning, jag sitter och kollar i handboken på nätet och ska mäta upp lite resistans samt förhoppningsvis få hjälp på en verkstad att testa CDI-enheten. Inte helt enkelt fel att hitta tycker jag..
Tack för tipsen i allafall.

Nyheter
Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...