vad för vätska till kopplingen

v-master

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2009
Hoj
ducati 750ssie 01
Tjena igår när ja vart ute å åkt så såg ja att ja hade dålig nivå på vätskan till kopplings handtaget fanns inget i själva öglan man kan kolla i...

Så undrar va man ska fylla på med e de bromsvätska dot4 man kan ha ?
Mvh Marcus

Har inte du en bromsvätske kopp på styret som dom flesta hojar bara att skruva av
och fylla på...Eller missar jag någonting..

Har inte du en bromsvätske kopp på styret som dom flesta hojar bara att skruva av
och fylla på...Eller missar jag någonting..

Ja tror det, kopplingen används när man växlar. Bromsen används för att minska motorcykeln hastighet. Två saker man inte bör föväxla. Det kan bli väldigt konstiga effekter om man drar in fel handag vid fel tillfälle...:D

Leta läkage. Det ska liksom inte förbrukas som kopplingsbränsle. :)

Ja tror det, kopplingen används när man växlar. Bromsen används för att minska motorcykeln hastighet. Två saker man inte bör föväxla. Det kan bli väldigt konstiga effekter om man drar in fel handag vid fel tillfälle...:D

Min lillebror hade kört enduro i 2 år när han gjorde det. Han körde på en ett fält just då, och plötsligt slog han omkull. Vi som tittade tänkte: "hur fan lyckades han me det där". När vi väl fick reda på vad som hänt har vi inte slutat reta honom sen 5 år tillbaka :)

Generellt sett är det DOT4/5.1 man ska ha ja, men bla KTM har väl hydralisk olja istället? Det brukar hursom stå på locket till behållaren.

Det som står på locket stämmer inte alltid. Kolla manualen istället.

manualen e på italenska å kan inte de språket hehe men tog bort locket å kolla å hade allt vätska i men ligger på min i de där hålet man kollar i när ja drar styret fullt åt höger

Det är vanlig bromsvätska i den. Det är det iaf på min och jag har inte kvaddat kopplingen än... :)

Dot 4 eller 5.1, INTE 5.0.

I manualen till min 900 SSie -98 står det:

En jävla massa skit tydligen då jag fick leta som fan men hittade till slut detta:

"Front/rear brake and clutch circuits - Special hydralic fluid DOT 4."

Det är vanlig bromsvätska i den. Det är det iaf på min och jag har inte kvaddat kopplingen än... :)

Dot 4 eller 5.1, INTE 5.0.

I manualen till min 900 SSie -98 står det:

En jävla massa skit tydligen då jag fick leta som fan men hittade till slut detta:

"Front/rear brake and clutch circuits - Special hydralic fluid DOT 4."
Varför inte 5.0?
Koppling borde vara ett utmärkt ställe att använda den klassningen på.

Last edited:
Sen så är det ju så att det är den används i HD orginal från fabrik, så då går det ju inte i en sportmoppe

Okej, det är ett skäl jag nästan kan förstå.
Men finns det något riktigt skäl till att man inte ska använda dot 5 i kopplingssystem?

Okej, det är ett skäl jag nästan kan förstå.
Men finns det något riktigt skäl till att man inte ska använda dot 5 i kopplingssystem?

Som han skrev, den kan inte blandas med de andra klassningarna. Systemet måste isf tommas helt.

Jo, jag är medveten om skillnaderna mellan klassningarna. Men det frågade jag inte om.
Jag ställer om frågan en gång till då.
Varför används inte dot 5 i kopplingssystem?

Då ber jag om ursäkt och svarar: Ingen aning.

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard