vad för straff för olyckor?

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag är lite nyfiken på en sak. vad får man på ett ungefär för straff när man orsakar trafikolyckor? har listat några exempel nedan

1. man missar en stopplikt och krockar med en bil/mc
2. man råkar komma över på fel sida vägen och krockar med en bil/mc
3. man kollar lite dåligt och råkar köra på en cyklist som cyklar i vägkanten
4. man missar att en framförvarande bil blinkar vänster och går ut för omkörning och krockar med han.

spelar det stor roll ifall personen/personerna i den bil man kör på blir inget, lite eller mycket skadade? man har ju gjort samma fel ifall man kommer över på fel sida vägen och den mötande mckillen dör, som om man kommer över på fel sida vägen och den mötande mckillen magiskt klarar sig med bara vrickad fot.

anledningen till att jag frågar är för att vad jag har upplevt så känns det som att man i sverige nästan får hårdare straff för att man har utsatt medtrafikanter för fara(fortkörning tex), än när man verkligen orsakar en olycka.

exempel.

1. en kompis till mig och hans familj står vid en stoppskylt med sin bil. bakom kommer en gammal gubbe och kör rakt in i bilen. nästan alla i bilen blir whiplashskadade och lider mycket av detta. gubbens straff blev bara någon hundring i böter. han förlorade inte ens körkortet. han sa att han inte såg bilen vid stopplikten!!!

2. en kompis kompis kompis åker på en 90-väg. han ligger tvåa i en karavan om två bilar. helt plötsligt kör en gammal gubbe rakt ut i vägen framför dom för att helt enkelt korsa deras väg. gubben vred inte på huvet för fem öre utan körde bara rakt ut. bilen framför tokvejar åt vänster och voltar flera gånger ut på en åker. bil nummer två klarar sig precis från att smälla. gubben reagerar inte ens utan åker bara vidare. när polisen sen pratar med gubben så säger han bara att han såg inga bilar och han får inget straff överhuvudtaget!!!!

sen har jag hört om folk som kör ut från väjningsplikt och smäller med bilar och får så gott som inget straff överhuvudtaget.

sen när jag och mina kompisar kör för fort så får vi helt groteska straff med toklånga körkortsindragningar, massor i böter osv. vi har inte orsakat några olyckor. jag förstår såklart resonemanget om att vi utsätter våra medtrafikanter för fara, men det måste väl ändå vara mycket värre att orsaka en olycka än att utsätta någon för fara? eller? så som jag har upplevt det så är det nästan inte så i sverige. så länge man inte kör för fort så kan man krocka lite hur som helst. det är ok.

har jag en totalt snevriden syn på detta pga att jag och mina kompisar har blivit utsatta för ett fullständigt orepresentativt antal situationer, eller är det lite så här?

Min bästa väns lillebrosa avled i en trafikolycka (bilar) där en personbil, stadsjeep, kom över på fel sida av vägen..inget indraget körkort, inga böter, inget kännbart straff alls. :mad:

Enligt polisrapporten somnade föraren av stadsjeepen men han tog sedan tillbaka det...

Straffen t ex när en förare som kör rattfull kör på och skadar/dödar någon är åt helvete för låga. :kocko

Last edited:
En kompis somnade vid ratten och krockade med en mötande bil. Indraget kk i 4 mån och drygt 10000 kr i böter.

grejen är väl att för att det ska betraktas som just olycka så kan inte den skyldig anses haft uppsåt att orsaka olyckan och man kan inte gärna straffas för något som man inte gjort avsiktligt. om den skyldige föraren faktiskt haft för avsikt att skada sina medtrafikanter blir väl rubriceringen en annan.

2fast4hjo skrev:
Straffen t ex när en förare som kör rattfull kör på och skadar/dödar någon är åt helvete för låga. :kocko

Det beror enbart på att man aldrig kan dömmas till mer än "vållande till annans död" och att rättspraxis innebär att påföljderna väljs från straffskalans nedre del... Tyvärr...

Lurch skrev:
En kompis somnade vid ratten och krockade med en mötande bil. Indraget kk i 4 mån och drygt 10000 kr i böter.

fyra månader för en sån grej är ju toklite. fyra månader får man för fortkörningar bara man puttrar runt på tomgång. helt sjukt.

Coola Ola skrev:
grejen är väl att för att det ska betraktas som just olycka så kan inte den skyldig anses haft uppsåt att orsaka olyckan och man kan inte gärna straffas för något som man inte gjort avsiktligt. om den skyldige föraren faktiskt haft för avsikt att skada sina medtrafikanter blir väl rubriceringen en annan.
Ehh? Om man olyckligtvis råkar tappa en kniv från andra våning o någon dör så är det väl också en olycka men lik fan åker man dit på vållande. Varför skulle det va annorlunda när man sitter i en bil? Bil, pistol, kniv, för mig gör det ingen skillnad. Är man inte försiktig så har man ihjäl nån.

Coola Ola skrev:

jo detta är helt sant, men när man ser på slutresultatet så har det inte hänt någonting när man kört för fort och när man oavsiktiligt har orsakat en olycka så har kanske någon till och med dött.

jag tycker att en förare som kör i laglig hastighet och oavsiktligt orsakar olyckor lite då och då är en mycket sämre förare än tex mig, som kör i dubbla hastighetsbegränsningarna och absolut aldrig orsakar några olyckor. men när man ser på straffen/böterna så blir fortköraren alltid så fruktansvärt mycket hårdare straffad än personen som trots allt orsakar olyckor

Den slutsatsen kan du dra först på dödsbädden när du vet att din fortkörning inte skadade någon.

Coola Ola skrev:

Tror inte att min polare somnade med flit direkt. Domen var vårdslöshet i trafik.

bmwjohan skrev:
fyra månader för en sån grej är ju toklite. fyra månader får man för fortkörningar bara man puttrar runt på tomgång. helt sjukt.

Ja, fast du får ju knappast 10000 kr i böter. Sen beror det kanske på omständigheterna. Om jag avsiktligt krockar med en mötande bil så kanske domen skulle bli en annan.

Men i vissa fall kan det tyckas vara lite, ja.

HanneZ skrev:
Den slutsatsen kan du dra först på dödsbädden när du vet att din fortkörning inte skadade någon.

helt korrekt, men i nuläget så är jag ju den bättre i alla fall.

jag tycker att det känns lite att som så länge man inte kör för fort så får man krocka hur mycket man vill och det blir inga hårda straff, men om man orsakar en olycka när man kör för fort, ja då jävlar ska man lynchas(stavning?)

nu är jag pissförbannad igen :mad: :mad: :mad: :mad:

står om arne weise i expressen. han körde lagligt. kom över på fel sida vägen och smällde med en anna bil. turligt nog klarade sig alla utan skador. tänk om han hade mött en mc! då kunde mc-killen ha dött!!!

här är artikeln http://www.expressen.se/index.jsp?a=407428

vad fick han för straff? inget alls!!!!!!! :mad: :mad: :mad:

om man jämför med de straff som jag och mina kompisar fått för fortkörning så tycker jag att ett lämpligt straff för arne vore 12 månaders körkortsindragning och 4 månader fängelse. vad är värst, en kille som jag som kör dubbla hastigheten och håller sig på sin egen vägbana eller en bmw som arne som håller laglig hastighet med vinglar och krockar med bilar till höger och vänster. :fatta! :huvet :mad: :fatta!

Last edited by a moderator:
bmwjohan skrev:
helt korrekt, men i nuläget så är jag ju den bättre i alla fall.

jag tycker att det känns lite att som så länge man inte kör för fort så får man krocka hur mycket man vill och det blir inga hårda straff, men om man orsakar en olycka när man kör för fort, ja då jävlar ska man lynchas(stavning?)

Det är väl aldrig så att du vill legalisera alla former av fortkörning, så länge det inte händer något? :va

Farsan blev överkörd på ett övergångsställe hösten 97, han låg några dagar på intensiven och är inte helt återställd. Klockan var ca 18:47, föraren körde söderut i tätort och skyllde på att han fick solen i ögonen. Vittnen säger att han inte tittade framåt och körde åt skogen för fort. Snuten kom ju, men han behövde aldrig blåsa, och fick inget som helst straff.
Tur för honom att bilskatten var betald, annars hade han väl åkt in på några månader, det verkar ju vara ett betydligt mycket värre brott... :huvet

Jag tycker bmwjohan har en mycket bra poäng här faktiskt. Straffet är ungefär det samma om man kör ihjäl någon eller inte.

Markus skrev:
Jag tycker bmwjohan har en mycket bra poäng här faktiskt. Straffet är ungefär det samma om man kör ihjäl någon eller inte.

Ja, teoretiskt kan jag ju jobba som torped och köra ihjäl folk med bilar, och skylla på katter, solen, fågelskit på rutan osv, och komma undan med nån struntsumma i böter. Skulle man istället skjuta samma person får man mellan 2 och 12 års fängelse! Lite snett är det ju onekligen! :gnissla :4skrika

Hoztic skrev:
Ja, teoretiskt kan jag ju jobba som torped och köra ihjäl folk med bilar, och skylla på katter, solen, fågelskit på rutan osv, och komma undan med nån struntsumma i böter. Skulle man istället skjuta samma person får man mellan 2 och 12 års fängelse! Lite snett är det ju onekligen! :gnissla :4skrika

Om jag skulle vara torped skulle jag lätt kontraktera Fixxxer som min partner.
Tänk dig själv:

"Knack Knack"
"-Ey vemere?"
"Öppna"
"Du är skyldig pengar"
"-Dra helvete"
"Fixxxer, go get him!"
"Blablablabla jag vet bäst blablabla hundavel blablabla rasrent blablabla"
"-Okejokej, ja ska pröjsa"

HanneZ skrev:
Ehh? Om man olyckligtvis råkar tappa en kniv från andra våning o någon dör så är det väl också en olycka men lik fan åker man dit på vållande. Varför skulle det va annorlunda när man sitter i en bil? Bil, pistol, kniv, för mig gör det ingen skillnad. Är man inte försiktig så har man ihjäl nån.
Kanske uttryckte jag mig otydligt. Vad jag menar är att om man kan påvisa oaktsamhet så kan man dömas för det. Står man och bollar med en kniv vid balkongräcket kan det ju t.ex. vara ett sånt fall. Samma argument kan användas vid bilkörning, dvs se till att bilens skick är gott, att man håller hastighet anpassad till väglaget etc etc.

Men visst, mitt första inlägg var inte vidare välformulerat.
Lurch skrev:
Tror inte att min polare somnade med flit direkt. Domen var vårdslöshet i trafik.
Likdant är det att somna vid ratten, då har man medvetet valt att inte sova tillräckligt och därför kan man påvisa oaktsamhet/uppsåt. Sömnbrist kan ju, åtminstone i vissa fall, ge lika stor nedsättning av prestationsförmågan som berusning.

Hoztic skrev:
Det är väl aldrig så att du vill legalisera alla former av fortkörning, så länge det inte händer något? :va

Farsan blev överkörd på ett övergångsställe hösten 97, han låg några dagar på intensiven och är inte helt återställd. Klockan var ca 18:47, föraren körde söderut i tätort och skyllde på att han fick solen i ögonen. Vittnen säger att han inte tittade framåt och körde åt skogen för fort. Snuten kom ju, men han behövde aldrig blåsa, och fick inget som helst straff.
Tur för honom att bilskatten var betald, annars hade han väl åkt in på några månader, det verkar ju vara ett betydligt mycket värre brott... :huvet

nej jag vill inte legalisera fortkörningen för då skulle det bli totalt livsfarligt i trafiken eftersom att många inte behärskar höga farter. det är just bara det att jag tycker att det är så sjukt man får högre straff för att man ökar riskerna för att en olycka ska hända(fortkörning) än om man verkligen orsakar en olycka(och håller laglig fart)

helt sjukt att killen som körde på din farsa inte fick något straff. dett är ju ett klockrent exempel.

Hoztic skrev:

det du säger är helt sant och så jävla stört. ifall jag tex blir asförbannad på trafiksnutarna som satte dit mig senast och bestämmer mig för att hämnas på dom så har jag ju två alternativ.
1. spela in en getawayfilm där jag drar ifrån dom och förnedrar dom och lägger ut på nätet. jag riskerar då riktigt rejäla straff för vårdslöshet i trafik men fängelsestraff som påföljd
2. köpa en lastbil och köra ihjäl snutarna. oj jag vet inte vad som hände. styrningen kändes lite konstig så jag kom över på fel sida vägen. inget straff, snutarna är döda.

ps. detta behöver jag väl inte påpeka men alternativ 2 är förstås ett fantasialternativ.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing