Vad för sandpapper?

Hagster

Miles high.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Florida
Hoj
Håller på att plastar och spacklar för fullt nu! Vad ska jag använda för sandpapper när jag slipar ner spacklet? Kan jag använda slipmaskin eller blir det kasst då?
 
Jag slipar alltid med rejält grovt papper (ex vis 36- eller 50-korn) när jag ska få till det någorlunda. Då grovjobbar jag med olika maskiner och sen fixar jag de slutliga formerna manuellt med sliprakor.
Men en förutsättning för detta är givetvis att avsluta med en high build slipgrund (ungefär som sprutspackel men utan blåsor). Det blir alldeles för mycket efterarbete om man slipar med så grovt papper och sen ska handspackla bort slipreporna.

Slipgrunden maskinslipar jag med 320- eller 400-korn innan lack.


Det här är så jag jobbar men det finns säkert fler åsikter i frågan.

Ett exempel på en knarr som fått sådan behandling:
http://www.sporthoj.com/gallery/viewphoto.php?id=3093
 
Robban_C skrev:
Jag slipar alltid med rejält grovt papper (ex vis 36- eller 50-korn) när jag ska få till det någorlunda. Då grovjobbar jag med olika maskiner och sen fixar jag de slutliga formerna manuellt med sliprakor.
Men en förutsättning för detta är givetvis att avsluta med en high build slipgrund (ungefär som sprutspackel men utan blåsor). Det blir alldeles för mycket efterarbete om man slipar med så grovt papper och sen ska handspackla bort slipreporna.

Slipgrunden maskinslipar jag med 320- eller 400-korn innan lack.


Det här är så jag jobbar men det finns säkert fler åsikter i frågan.

Ett exempel på en knarr som fått sådan behandling:
http://www.sporthoj.com/gallery/viewphoto.php?id=3093

High buildup slipgrund? Vilket märke? Vem säljer?

Har du lackat den där hojen själv? finfin!

Funkar en 50 liters tank på kompressorn för att "driva" en färgspruta? Det är ju ändå ganska små ytor vi snackar om på kåpdetaljer. Jag är less på att åka bort och spruta och tänkte köpa mig en egen (Mekonomen 1000 pix). (Jag vet att du har en as-stor (nu tänker jag på kompressortank alltså :hihi ), men jag hoppades att slippa köpa ny kompressor nu.
 
U-joppe skrev:
High buildup slipgrund? Vilket märke? Vem säljer?

Har du lackat den där hojen själv? finfin!

Funkar en 50 liters tank på kompressorn för att "driva" en färgspruta? Det är ju ändå ganska små ytor vi snackar om på kåpdetaljer. Jag är less på att åka bort och spruta och tänkte köpa mig en egen (Mekonomen 1000 pix). (Jag vet att du har en as-stor (nu tänker jag på kompressortank alltså :hihi ), men jag hoppades att slippa köpa ny kompressor nu.

Slipgrund: Minns inte fabrikat. Säljs liknande av alla som säljer billack. Fungerar som sprutspackel men ger (förhoppningsvis) inga blåsor med tiden.

Japp. Tillsnyggade och lackade kraschisar. Metoden (dvs kraschisar) är ett bra argument i debatten om att alla måste ha klipp nya värsthojar.

50 liters tank "räcker" men blir ev sisådär. Egentligen är komps flöde minst lika intressant. Kom med uppgifter om flöde/tryck och/eller motoreffekt.
Du har väl tryckregulator?
Vattenavskiljare?
 
Robban_C skrev:
Slipgrund: Minns inte fabrikat. Säljs liknande av alla som säljer billack. Fungerar som sprutspackel men ger (förhoppningsvis) inga blåsor med tiden.

Japp. Tillsnyggade och lackade kraschisar. Metoden (dvs kraschisar) är ett bra argument i debatten om att alla måste ha klipp nya värsthojar.

50 liters tank "räcker" men blir ev sisådär. Egentligen är komps flöde minst lika intressant. Kom med uppgifter om flöde/tryck och/eller motoreffekt.
Du har väl tryckregulator?
Vattenavskiljare?

Fri avgiven: 200 l/min
Maxtryck: 8 bar
Effekt 2.5 hk
Tryckregulator sitter på men ger nästan maxtryck i början när man använder verktyget men trycket "landar" sedan efter att trycket (i slangdelen antar jag) fallit till den som man ställt in.
Dubbla vattenavskiljare införskaffade.

Fan va jobbigt att ha för lite pengar att lägga på kul saker - man skulle skita i att äta ett halvår och spara pengarna (säg inte att jag sa så till dom i Sudan).
 
2,5 hk = 1,8 kw.
Flödet vid 6 bar brukar hamna mellan hp o kw * 100. Dvs runt 180-250 minutliter i detta fallet. Nästan på gränsen till klent eftersom färgsprutor tar minst så mycket. Dessutom vill man i lacksammanhang helst inte att komp ska gå konstant eftersom allt (inkl tank etc) blir så varmt då. För övrigt sprider en stillastående komp mindre damm i din lackbox än en som går för fullt. Det är bekvämt att ha tankar nog att kunna göra mindre jobb med helt avstängd kompressor. :tummenupp
När även tanken är varm så minskar utfällningen (kondenseringen) av fukt rejält. Resultatet är att luften bär fukten med sig ÄVEN genom vattenavskiljaren och sen kondenserar fukten i slangen. Inte bra. Detta är för övrigt en av orsakerna till att du gärna vill ha stora tankar. Eller kyltork men dom har en tendens att kosta några spänn.

Töm tanken på fukt inför VARJE lackning! Du har väl en avtappning under antar jag.

Din tryckregulator låter mer som en strypning tycker jag.
Köp en riktigt regulator, de kostar bara några hundra på Biltema och duger mer än väl. Dock är det en fördel om du går upp nåt steg utöver de minsta. Du vill ju bara begränsa trycket, inte flödet.

Köp en billig färgspruta och testa!
Det går säkert hyggligt men det kanske inte blir rikigt perfekt.

Var inte orolig, jag känner inte nån i Sudan! :tummenupp
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top