Vad för olja kör ni i motorn?

Biltemas MC-olja 15W-40, 4-takts multigradeolja. Nån som provat den?
Helsynteten är alltid slut.
 
Biltemas helsyntet mc-olja, funkar kalas hittills och jag är övertygad om att den har en bra kvalité, fast jag är ju ingen oljeexpert.

Körde Castrol GPS innan.
 
Q8 SBK Racing. :yoparty
 
Ni som har hängt med ett tag - varför har ni valt just den olja ni åker på? För att förra ägaren sa att han alltid gjort det, eller för att hoj-tillverkaren skrivit ett märke eller pga empiriska studier? En del av er som har flera cyklar verkar ju åka olika oljor i olika cyklar, därav min fråga. :)
 
Samma här fast bil-/HD-oljan Racingway HP 25W-50. Handlar i storpack från en grossist. I låda och koppling har jag Golden spectro 80W.

Hu den motoroljan håller en viskositet på 13000 vid -10 (10W 7000 vid -25) "edit". Är det inte bättre att använda vapenfett på vintern? ;)


Edit:vurpa
 
Last edited:
Hur många åker biltema olja??? Vågar man åka på den i en Gixxer 1000 K6:a?
Känns lite sådär att åka värsting hoj och köpa gryma delar men sedan åka och köpa den billigaste oljan man kan hitta, men vad vet jag :va


///Micke
 
Hu den motoroljan håller en viskositet på 13000 vid -10 (10W 7000 vid -25) och nästan samma viskositet som 15oljan i -20 vid 100grader (enligt Sae 16,3-21,9). Är det inte bättre att använda vapenfett på vintern? ;)

HD ska ha 25W-50 alt 20W-50 på våra breddgrader om sommaren. 50-straight är dock lite för segt i Sverige. Det är mest för HD i varmare länder, men många kör på rak 50-olja ändå av gammal vana.

HP25W-50 är riktigt fin och utan just några tillsatser, kolvundersidorna är plåtrena.
 
Castrol GPS, mest för att jag fick ett bra pris...

Ni som bytt från Castrol GPS, varför?
Har den några nackdelar som jag borde känna till?
 
HD ska ha 25W-50 alt 20W-50 på våra breddgrader om sommaren. 50-straight är dock lite för segt i Sverige. Det är mest för HD i varmare länder, men många kör på rak 50-olja ändå av gammal vana.

HP25W-50 är riktigt fin och utan just några tillsatser, kolvundersidorna är plåtrena.

Utan tillsatser är ju bra, då håller ju spannet kanske hela livslängden på oljan. Kör själv 15w-50 givetvis med tillsatser men den är pumpbar från -25 så den funkar att starta på året runt, tycker det är lustigt med oljor som enligt klassningen blir tjockare av värmen men det får man nog acceptera :)
 
Castrol GPS, mest för att jag fick ett bra pris...

Ni som bytt från Castrol GPS, varför?
Har den några nackdelar som jag borde känna till?

Många kopplinger har problem med den oljan, den tycks vara för hal och ge slir. Inte alla kopplingar dock.

Så har det varit sedan 90-talet så det är ynderligt att inte Castrol ändrat receptet på gps därvidlag.
 
Hur många åker biltema olja??? Vågar man åka på den i en Gixxer 1000 K6:a?
Känns lite sådär att åka värsting hoj och köpa gryma delar men sedan åka och köpa den billigaste oljan man kan hitta, men vad vet jag :va


///Micke

Jag kör biltema helsyntet 15w40, dock ska den utgå och verkar ersättas med någon 10w40 med högre klassning.

Har kört totalt kanske 10000 mil med biltema-mcolja i tre olika motorcyklar utan oljerelaterade problem (min gamla gsx400 fick dock mineralvarianten). Lär ju vara samma som Statoil som kostar betydligt mer.
 
Last edited:
Utan tillsatser är ju bra, då håller ju spannet kanske hela livslängden på oljan. Kör själv 15w-50 givetvis med tillsatser men den är pumpbar från -25 så den funkar att starta på året runt, tycker det är lustigt med oljor som enligt klassningen blir tjockare av värmen men det får man nog acceptera :)

Jag förstod inte mycket av din siffergymnastik ska jag erkänna. Ingen olja blir ju tunnare när den blir kallare. Den lägre i SAE-viskositetsbeteckningen för en multigradeolja är ju förvisso viskositeten vid 40 C och den högre vid 100 C, men SAE-mätnormen är ju annorlunda för 40 resp 100 C. Tar man viskositeten på min olja i rena mm2/s så motsvarar ju 25W-50 av 188mm2/s vid 40 grader och 21 mm2/s vid 100 grader, ca 9 gånger tjockare vid 40C än vid 100C mao.

En multigradeoljas viskositetsbeteckning (tex 25W-50) ska förstås så här: Vid 40C har oljan samma viskositet som en rak SAE 25-olja hade varit vid samma temp, men vid 100C har en 25W-50 olja samma viskositet som en rak SAE 50-olja hade haft vid samma temperatur. Dvs multigradeoljor har en flackare lutning på sin Temp/viskositetskurva än en rak olja, där ju alltså viskositeten avtar brantare med ökad temp.
 
Jag förstod inte mycket av din siffergymnastik ska jag erkänna. Ingen olja blir ju tunnare när den blir kallare. Den lägre i SAE-viskositetsbeteckningen för en multigradeolja är ju förvisso viskositeten vid 40 C och den högre vid 100 C, men SAE-mätnormen är ju annorlunda för 40 resp 100 C. Tar man viskositeten på min olja i rena mm2/s så motsvarar ju 25W-50 av 188mm2/s vid 40 grader och 21 mm2/s vid 100 grader, ca 9 gånger tjockare vid 40C än vid 100C mao.

En multigradeoljas viskositetsbeteckning (tex 25W-50) ska förstås så här: Vid 40C har oljan samma viskositet som en rak SAE 25-olja hade varit vid samma temp, men vid 100C har en 25W-50 olja samma viskositet som en rak SAE 50-olja hade haft vid samma temperatur. Dvs multigradeoljor har en flackare lutning på sin Temp/viskositetskurva än en rak olja, där ju alltså viskositeten avtar brantare med ökad temp.

Vi pratade om olika saker, jag menar skillnaden på kurvan. Själva oljan blir ju inte tjockare men den blir mer trögflytande än en högre klassning uppe i 100c när det är en multigrade även att den är mer lättflytande på låga temperaturer. Sedan för att få mer oreda så specar ju vissa sin olja i +40 och vissa vid minsta temperatur samt vid 100c.

Exempelvis Motuls Sae10 gaffelolja är kanske inte samma som en annan Sae10 gaffelolja vid 40grader vilket är lite jobbigt om man inte har hela schemat över temp/viskositet.

Bifogar en oljetabell
 

Bifogat

  • olja.JPG
    olja.JPG
    43.6 KB · Visningar: 4,398
Last edited:
Motuls helsyntet. Aprilians koppling är kinkig och denna verkar vara en olja som funkar för många, så det fick bli lite dyrare olja denna gången. I min gamla Hornet körde jag Biltemas helsyntet.
 
Nu förstår jag ännu mindre av vad du menar, flyktighet har ju med ångtryck att göra. :va

Vad du vill visa med tabellen förstår jag inte heller. :va Att det är olika SAE-klassning på transmissionsoljor jämfört med motoroljor är ju bara för att man inte vill att ngn ska förväxla och hälla en transmisionsolja i en motor. Tack vare detta system motsvarar SAE 80W därför ca SAE 10W-30 motorolja.

Kolla på viskositeten i centistoke eller mm2/sek så är det ju solklart.

/J
Vi pratade om olika saker, jag menar skillnaden på kurvan. Själva oljan blir ju inte tjockare men den blir mer trögflytande än en högre klassning uppe i 100c när det är en multigrade även att den är mer lättflyktig på låga temperaturer. Sedan för att få mer oreda så specar ju vissa sin olja i +40 och vissa vid minsta temperatur samt vid 100c.

Exempelvis Motuls Sae10 gaffelolja är kanske inte samma som en annan Sae10 gaffelolja vid 40grader vilket är lite jobbigt om man inte har hela schemat över temp/viskositet.

Bifogar en oljetabell
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top