vad för olja i suzuki 750 gsx-r 88'a?

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
vad ska man ha för olja i en suzuki 750 gsx-r 88'a?

ska det vara någon speciell mc olja?
funkar det med en vanlig 10w30 eller 10w40 olja? som som man har i bilar? sån körde jag med i crossen växellåda och det funkar hur bra som helst. fast då var det i och för sig bara växellådan som använde den oljan. inte motorn också.

vad jag har förstått så ska det väl inte vara helsyntet i alla fall. eller?

vad är det för olja som gäller? .. så att nivån i min låg lite för närma minimum sträcket.

hallå??

är det inget som kan svara på detta? all ni som kör gamla gixxer hojar borde väl veta vad ni häller i för olja eller byter ni aldrig :confused:

Jag körde på Castrol GPS MC-olja i min GSXR 750 och det funkade bra. Köp riktig MC-olja istället för bilolja. MC-oljan innehåller tillsatser som motorcyklar behöver bla zink som verkar som ett slags smörjmedel innan motorn och oljan kommit upp i arbetstemperatur. Tycker inte du ska snåla med oljan, i synnerhet inte på din hoj som är oljekyld och har en tendens att slita ut kammar pga dålig smörjning till toppen. Tänk på att den varvar dubbelt så mycket som en bilmotor.

Jag skulle ha valt mineralolja eller delsyntet till din hoj. Jag har kört liknande hojar på helsyntet också med bra resultat men priset på helsyntet är ofta högre och jag tror att du i ditt fall inte vinner något på att ha helsyntet.

Hoppas det var svar på din fråga.

Jag som dragräjsar mina oljekylda rekommenderar enbart Castrol GP20W50 (den röda mineraloljan) samt "76" 20W50. Men det beror på att mina kopplingar inte funkar med annat. Du kan köra med all typ av olja utom vissa biloljor som inte innehåller zink (av miljöskäl). Zinken är sista livlinan då motordelarna går extremt hårt och oljefilmen har "krackelerat", dvs pga för kall eller för lite olja.

Sergeant skrev:
Jag kör med Motul 5100 (delsyntet) i min gammelgixxer (90:a) :) .

Har funkat bra för mig :bow

:hej

Den funkar bra för mig oxå. :tummenupp

andersbrink skrev:
Jag som dragräjsar mina oljekylda rekommenderar enbart Castrol GP20W50 (den röda mineraloljan) samt "76" 20W50. Men det beror på att mina kopplingar inte funkar med annat. Du kan köra med all typ av olja utom vissa biloljor som inte innehåller zink (av miljöskäl). Zinken är sista livlinan då motordelarna går extremt hårt och oljefilmen har "krackelerat", dvs pga för kall eller för lite olja.

är
Castrol GP20W50 (den röda mineraloljan) samt "76" 20W50
helt vanliga mineraloljor eller? inte ens delsyntet?

killen jag köpte hojen av hade en kompis som verkade kunna mycket om dessa hojar och han sa att man ska ha vanlig mineraolja i den. typ 10w30 eller 10w40 olja. verkar som att alla kör med lite olika oljor men att det mesta funkar. är väl den där zinken man får hålla koll på då.

en fråga till.. dom här oljorna som ni har sagt att ni kör på ovan, hur mycket kostar dom ungefär?

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back