Vad för mineralolja?

Marron

Med mellanhoj..
Gick med
9 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625 SMC -05
Håller på och kör in min 625:a och första olje och filterbytet ska ju enligt intruktionerna göras efter 100 mil...

Jag har dock läst och förstått att det är bra att göra ett innan dess.

Det står att det ska vara 10/50 syntetolja efter inkörningen... men vilken mineralolja ska man ha?

Hittar inte det.

Något mer man bör tänka på i början?

Tack!
 
Marron skrev:
2068152 Håller på och kör in min 625:a och första olje och filterbytet ska ju enligt intruktionerna göras efter 100 mil...

Jag har dock läst och förstått att det är bra att göra ett innan dess.

Det står att det ska vara 10/50 syntetolja efter inkörningen... men vilken mineralolja ska man ha?

Hittar inte det.

Något mer man bör tänka på i början?

Tack!


Jag körde Biltemas mineralolja fram till 100 mils-servicen. Bytte en gång vid 10 mil och en vid 50. Även om vissa säger att Biltema-olja är skit så duger den när man byter så ofta.

Det finns en massa trådar om inkörning av LC4, men kontentan är väl att inte ligga konstant på något varv någon längre period, att inte ligga på för höga växlar så motorn får jobba onödigt tungt. Sedan är motorbroms bra.
Så, kör varierat, pina inte motorn och använd motorbroms så mycket som möjligt så får du nog en bra inkörd motor.
 
Marron skrev:
2068152Det står att det ska vara 10/50 syntetolja efter inkörningen... men vilken mineralolja ska man ha?
Spelar mindre roll. Gå till handlarn, säg att du vill ha en mineralolja för att du ska köra in hojen (och gå inte på deras snack om nånting annat) och köp vad de har på hyllan. Må det vara rak 50w-olja "för stora twinnar" eller 10w/40....

Använd växlarna och en större del av vartalsområdet under inkörningen, men låt inte motorn gå tungt på låga varv. Grejen är att du vill att kolvringarna ska trycka mot cylinderväggen och slita in sig. För det krävs omväxlande varv men inte för tung belastning. Kör ungefär som vanligt alltså. Någon speciell inkörning krävs inte för din motor, den skiljer sig inte från si eller så många tusen andra...
 
Last edited:
Okej, tack för svaren :) Får ta en tur till superbike nån dag..

Tänkte byta filtrerna också..
 
Mineralolja, för den som fortfarande undrar vad det är för specialolja, är alltså helt enkelt komplett osyntetisk motorolja.

D
 
*/ ?>
Nyheter
Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Back
Top