Vad för mineralolja?

Marron

Med mellanhoj..
Gick med
9 Sep 2005
Hoj
KTM 625 SMC -05
Håller på och kör in min 625:a och första olje och filterbytet ska ju enligt intruktionerna göras efter 100 mil...

Jag har dock läst och förstått att det är bra att göra ett innan dess.

Det står att det ska vara 10/50 syntetolja efter inkörningen... men vilken mineralolja ska man ha?

Hittar inte det.

Något mer man bör tänka på i början?

Tack!

Marron skrev:
2068152 Håller på och kör in min 625:a och första olje och filterbytet ska ju enligt intruktionerna göras efter 100 mil...

Jag har dock läst och förstått att det är bra att göra ett innan dess.

Det står att det ska vara 10/50 syntetolja efter inkörningen... men vilken mineralolja ska man ha?

Hittar inte det.

Något mer man bör tänka på i början?

Tack!

Jag körde Biltemas mineralolja fram till 100 mils-servicen. Bytte en gång vid 10 mil och en vid 50. Även om vissa säger att Biltema-olja är skit så duger den när man byter så ofta.

Det finns en massa trådar om inkörning av LC4, men kontentan är väl att inte ligga konstant på något varv någon längre period, att inte ligga på för höga växlar så motorn får jobba onödigt tungt. Sedan är motorbroms bra.
Så, kör varierat, pina inte motorn och använd motorbroms så mycket som möjligt så får du nog en bra inkörd motor.

Marron skrev:
2068152Det står att det ska vara 10/50 syntetolja efter inkörningen... men vilken mineralolja ska man ha?
Spelar mindre roll. Gå till handlarn, säg att du vill ha en mineralolja för att du ska köra in hojen (och gå inte på deras snack om nånting annat) och köp vad de har på hyllan. Må det vara rak 50w-olja "för stora twinnar" eller 10w/40....

Använd växlarna och en större del av vartalsområdet under inkörningen, men låt inte motorn gå tungt på låga varv. Grejen är att du vill att kolvringarna ska trycka mot cylinderväggen och slita in sig. För det krävs omväxlande varv men inte för tung belastning. Kör ungefär som vanligt alltså. Någon speciell inkörning krävs inte för din motor, den skiljer sig inte från si eller så många tusen andra...

Last edited:
Okej, tack för svaren :) Får ta en tur till superbike nån dag..

Tänkte byta filtrerna också..

Mineralolja, för den som fortfarande undrar vad det är för specialolja, är alltså helt enkelt komplett osyntetisk motorolja.

D

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back