Vad för kläder / utrustning?

Jocce81

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Hoj
Hornet 900 -03
Är i köpartankar att köpa en offroad/enduro/grushoj!
(Lutar just nu åt en KTM 690 Enduro....men det kan juh ändras!)

Dock har ja inte 100 koll på vad man skall ha för utrustning/kläder när man kör offroad/enduro?

På gathojen är det juh "skitenkelt".
Skinnställ, stövlar, ryggplatta, handskar, hjälm; Klart!

Men på enduro, hjälm + googles, stövlar. Så långt är det juh klart.
Men finns juh massa olika skyddsvästar o prylar?
Men man bör väl ha nått skyddande i övrigt?

Så för att skaffa ett "komplett" nybörjarset för Enduroåkningen, vad behöver jag?

/Jocce

Utöver hjälm+goggles och stövlar och handskar har jag:

09AcerbisKoertaLG.gif

EVS%20knee.jpg

alpinestars-bionic-freer_776.jpg

Crossbyxa och tröja över det och ibland kompletterar jag med nackskydd.

Jag kör en snikvariant. Skinnjackan (berik delbart) på överkroppen med en XXL hoodie utanpå så den inte blir lerig, biltema knäskydd, stövlar och brallor på underkroppen. Ryggskydd såklart, samma som landsvägshojjen. Funkar bra när de e lite kallare ute om de inte är för brötigt. Skinnjackan är ju varm som fan. Inge vidare fart vind i skogen som kyler heller. Pasers variant såg ju klart seriösare ut dock.

Är det riktig enduro du ska köra så använd crosskläder med tillhörande skydd. Om det är "offroad" du ska köra, dvs. Lite asfalt, snabba långa grusvägar och kanske någon enstaka stig så ändras klädvalet.
Jag kör med ett skinnställ för supermotard, crossstövlar och separata knäskydd. Fungerar klockrent på grusvägen och lite kortare stigar/traktorspår. Jag kör 90%grus/stig och 10 asfalt.

Mitt tips!

Utöver hjälm+goggles och stövlar och handskar har jag:

09AcerbisKoertaLG.gif

EVS%20knee.jpg

alpinestars-bionic-freer_776.jpg

Crossbyxa och tröja över det och ibland kompletterar jag med nackskydd.

Har spanat på knäskydden du har, är lite skeptisk till mellanrummen som blir mellan knäskåls skyddet och dem andra delarna.
Verkar dock väldigt smidiga.
Vad tycker du som använt dem ett tag om dem?

Har spanat på knäskydden du har, är lite skeptisk till mellanrummen som blir mellan knäskåls skyddet och dem andra delarna.

Va e dedär för knäskydd?

Jag kör på thor force, de e sköna som fan tycker ja...

• Gilla
Reaktioner: SGM
asså 690 enduro? ska du köra grusväg el ren enduro?
ren enduro så är likn skydd som uppe ganska bra, sen på med nå crosströja/byxor.
crossskor är ju ett måste.

är de typ grusväg med lite asfalt så skulle jag köra på nån goretex/mjuka kläder med ett stabilt ryggskydd.

Dem är riktigt varma under sommarn men dem sitter riktigt fint och skyddar bra i skogen :tummenupp

Jag rekomenderar dem.

asså 690 enduro? ska du köra grusväg el ren enduro?
ren enduro så är likn skydd som uppe ganska bra, sen på med nå crosströja/byxor.
crossskor är ju ett måste.

är de typ grusväg med lite asfalt så skulle jag köra på nån goretex/mjuka kläder med ett stabilt ryggskydd.

Man kör inte enduro med en 690...så det är väl grusbus med inslag av ingenvuxen skogsstig det handlar om (jag vet, klart det går, etc, men det betyder inte att det är rätt för det).

Så jag håller med, goretexkläder med inbyggda skydd (praktiskt), crosstövlar och bra ryggplatta, kruka beroende på smak och tycke, en crosskruka är skönt ventilerad, men samtidigt ett sjuhelvetes vindfång.

Det här är enduro ->

Bifogat

• IMG_0102 copy.jpg
    IMG_0102 copy.jpg
    81.4 KB · Visningar: 125
Dem är riktigt varma under sommarn men dem sitter riktigt fint och skyddar bra i skogen :tummenupp

Jag rekomenderar dem.

Är lite orolig att det typ ska sticka in en sten eller en kvist i mellanrummena ovan och under knäskåls skyddet. Det ser så litet ut, själva skålskyddet...
Men men ska nog testa dem på så får vi se om jag blir lika frälst som du.

Japp..
Nej de e hårdplast insytt där i..

Dem ser riktigt nice ut:tummenupp
Finns med ktm grafix med!:D

Last edited:
kängor med bra snölås
goretexbyxor eller annat vattentätt
regnjacka på vintern/hösten, extra thsirt på sommaren
hanskar som man inte är så rädd om. har förstört några par fina crosshandskar :(
googles
cowboyhatt (med "halssnöre")
ryggsäck med pilsner + eventuellt extra tshirt

sen är humöret på topp hela dagen. se bara till att du har kläder som håller dig torr

Är lite orolig att det typ ska sticka in en sten eller en kvist i mellanrummena ovan och under knäskåls skyddet. Det ser så litet ut, själva skålskyddet...
Men men ska nog testa dem på så får vi se om jag blir lika frälst som du.

Det ska nog inte vara några problem.
Det sitter även skydd i "tyget" mellan plastdelarna, och med crossbrallor över så ska det nog vara rätt svårt för kvistar att ta sig igenom.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti