Vad för kläder och skydd till motard?

Lokidon

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2005
Hoj
Husa Fs650e -08
God jul på er :tomten

Tänkte inhandla hela kittet med kläder och skydd till i vår.
Har redan bestämmt att det blir ett allväders-ställ.
Hjälm, stövlar och handskar är självklart, men vad behöver jag utöver detta.
Vad kör ni själva med? Skydd, kläder och hela fadderullan....

Skinställ, crosshjälm för banåkning, integral för stadsåkning, gp/rr-handskar, ryggskydd, cross-kängor.

Köp en dyrare hjälm som du trivs med, det har du igen på första vurpan.

Och de prylar jag valt är:

Alpinestars GP plus (handskar)
Alpinestars Vector (skor)
Shoei VFX (crosshjälm)
Shoei Z-one (integralhjälm)
Dainese ? (ryggskydd)
Skinställ modell beggat billigt (har inte skadat mig något hittills, har jag vurpat in flera skinställ och tycker att det blir dyr underhållskostnad. Skinställen är fullt utrustade med skydd)

Last edited:
Lokidon skrev:

Försök att köra med skinnställ framför goretex, jo jag vet att det kan vara skitjobbigt en varm sommardag men det är din säkerhet det handlar om. Asfalt är hård.........

Skulle du mot förmodan även ha offoradhjul så kan du införskaffa ett goretexställ också. Kör inte med crosshandskar, skaffa riktiga handskar.
Vare sig du köper skinn eller goretex så kan ju ett alt vara att köpa en skyddsväst som inkluderar armbågsskydd,axelskydd,ryggskydd och ev njurskydd.

motardnisse skrev:
Försök att köra med skinnställ framför goretex, jo jag vet att det kan vara skitjobbigt en varm sommardag men det är din säkerhet det handlar om. Asfalt är hård.........

Skulle du mot förmodan även ha offoradhjul så kan du införskaffa ett goretexställ också. Kör inte med crosshandskar, skaffa riktiga handskar.
Vare sig du köper skinn eller goretex så kan ju ett alt vara att köpa en skyddsväst som inkluderar armbågsskydd,axelskydd,ryggskydd och ev njurskydd.

Jepp, instämmer med föregående! Skinn är ett givet måste! Ännu viktigare än sporthoj tycker jag t.o.m. eftersom man synar asfalten så pass ofta på en motard. Gore-Tex blir ju bara trasor efter det. Gore-Tex hör hemma i skogen eller på en goldwing! Ryggskydd är ju så givet så det behöver man väl inte skriva? O absolut inte crosshandskar! Skulle inte vilja vurpa på asfalt med det...

Good luck! Imorrn ska jag ut o gasa, härligt o bo i södern... :tomten

/Dave

Lokidon skrev:

Jag kör med "allväders-ställ" både på motard och sporthoj..
Har kört med skinn i många år men gillar komforten i de nya tyg-ställen bättre..
Att kunna ha en fleece ovanpå understället en kall dag, för att inte prata om regn där skinnet förlorar mycket av sin slitstyrka (om man vurpar)..
Jag kör dock inte bana (än), men förstår att det är skinn som gäller där!!

God Jul..

Last edited:
Ni som kör med textilbyxor som exempelvis Lizard, har ni vurpat med dom byxorna nån gång? Skulle gärna ha ett par luftigare och smidigare byxor när man kör motard på sommaren, men frågan är ju om dom skyddar nått?

MackeNo1 skrev:
Ni som kör med textilbyxor som exempelvis Lizard, har ni vurpat med dom byxorna nån gång? Skulle gärna ha ett par luftigare och smidigare byxor när man kör motard på sommaren, men frågan är ju om dom skyddar nått?

Nja?! "luftigare" är nog inte så bra. Mina Lizard sitter som ett skinnställ runt höfter och det känns bra om jag skulle vurpa. (har köpt till skyddspaketet)
Inte för att skyddspaketet är det bästa, men håller nog för en mindre vurpa...

Jag har vurpat en del i lägre farter med allvädersställ och endurobyxor. De såg snart ut som om jag blivit attackerad av en Rottweiler :3freak Men visst höll det ihop ett par gånger - mycket tack vare bra kvalitet på grejerna.

Det är dock extremt viktigt att ha ordentliga skydd under - knä/benskydd som sitter väl på plats och en hel väst med skydd för armbågar, axlar, höfter och rygg. De enkla skydd som finns i allvädersställen sitter inte alltid på rätt ställe om man drar i backen.

Numera har jag endast allväderskläderna som förstärkningsplagg utanpå skinnstället när det är kallt eller om hojarna ska flyttas en kortare bit.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman