Vad för hoj kan jag tänkas sitta bra på?

NicklasM

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2006
Hoj
CBR929RR -00
Hej.. Först vill jag bara klarlägga att jag sökt ganska mycket på forumet men hittade inget. (ganska individuellt med vikt och längd och så). Man brukar annars på forum endast få svar som te.x: Sök!
Och det undviker jag gärna.
Nu till det hela.

Jag vill nu skaffa mig en sporthoj. Jag har tittat på bl.a R1, CBR, ninja, suzukis motsvarighet (gsx?), mf.l. (öppen för förslag)

Men.. Jag är 192 lång och väger ca 110 kg. och jag hört att det blir rysligt trångt för mig att köra te.x en R1a pga. den lite mer ihoptryckta körställningen.

Därför vill jag gärna höra lite om era erfarenheter med olika hojar så jag kanske kan bestämma mig för 2, kanske 3 hojar som jag provkör hos närmaste handlare. (mest så jag slipper provköra alla deras hojar :hihi ).

Kan också tillägga att det gör inget om det är en -97 eller en -05. jag lyssnar och analyserar :argpådato det mesta.

Hälsningar Nicklas

CBR är väll den som man sitter bäst på, men vi vet ju inte hur ditt ass är utformat så du får nog bege dig till ett antal affärer och provsitta och provköra tills du hittar den du ska ha =)

Har för mig att jag läste en tråd för länge sen ang. 190+ och sporthojjar och det va ingen som hade problem..

sen är ju iofs sporthojjar inte det bekvämaste oavsett kroppsbyggnad men det är ju en annan sak.. :)

Har inte haft problem med körställningen på någon av de sporthojar jag provkört och själv är jag 191cm lång och väger ca 95kg...
Har iofs inte provkört några jättelånga sträckor så det är väl inte helt lätt att upptäcka om man klarar långa etapper...
Åker själv en ZX-9R och den sitter jag jäkligt bra på, inga problem att köra 80 mil på en dag inklusive 25 mil bana...

Lycka till...

okej.. det låter ju bra allt det här..

Man vill ju gärna inte bli begränsad allt för mycket av sin storlek :hihi ..

Det värsta brukar va att man inte "känner" hur bra man sitter förrän man fått köra ett par rejäla rundor på hojen. CBR'n är väl lite längre så den borde passa bättre än R1:an. Åk till någon handlare och provkör ett gäng olika hojjar för det är riktigt svårt att gå på dom subjektiva råd som du kan få av oss andra.
Mina tips är dock:
1. CBR 954/1000
2. BUSA/ZX12R/BLACKBIRD
3. MOTARD

Åk och testa en Mille, den sitter du nog inte helt dumt på tror jag inte. Annars är det väl touringloken eller retarderna som gäller... :hihi

vobbla: jag tycker inte om den nakna looken riktigt. men annars var den rent grym.

Mille har jag funderat på faktiskt.

Jag tror nästan att det blir CBR, ZX12R eller en mille.

Touring vill jag inte ha.. även om den honda cbr?cbf? touringen är rysligt skön att sitta på.
Inte heller en motard (även om det hade varit förbaskat roligt).

Nu nästa hoj ska bli en glänsande sportare med kåpor :Bugar
Inga frestelser får komma emellan :hihi

Tack för alla bra respons iallafall..
Det reflekterade vad jag själv funderat på rätt bra.

Jag är lite kortare än trådskaparen (187cm) och tycker personligen att jag sitter bäst på Rettan efter att ha testat några sportcyklar. Hondan tyckte jag va ok också, men det enda som gäller är att prova själv. trots allt är det ju du som ska känna dej bekväm på cykeln.
Lycka till.

Testa en zx12, en kompis hade en sån och han körde till Österrike utan att klaga på körställning.. Han är säkert 2meter lång...

jo jag vet att det är väldigt individuelt hur personer uppfattar körställning och komfort med mera..
Jag är ganska ny på sporthojar så jag ville bara ha lite förhandsinfo innan jag ger mig ut på penningslösarrunda :hihi ..

Jag är 1,89 cm och jag sitter som en kratta på en CBR 929, däremot kan jag inte klaga på sittställningen på R1:an.
Men det är jag det, alla har olika proportioner på ben och överkropp.

Hoppas du hittar hojen som du sitter hyfsat bekvämt på.

Nalken skrev:
2257811 Jag är 1,89 cm och jag sitter som en kratta på en CBR 929, däremot kan jag inte klaga på sittställningen på R1:an.
Men det är jag det, alla har olika proportioner på ben och överkropp.

Hoppas du hittar hojen som du sitter hyfsat bekvämt på.

Jag tycker tvärtom och är längre. ZX12 ser stooora ut dessutom är dom svincoola.

En polare har köpt en Aprilia Tuono. Den sitter både jag och han grymt bra på. Vi är båda strax under 190cm och väger runt 115kg.

Annars så sitter man helt ok på en Mille för att vara en sporthoj om man är en modell större.

Tabac skrev:
2258241 En polare har köpt en Aprilia Tuono. Den sitter både jag och han grymt bra på. Vi är båda strax under 190cm och väger runt 115kg.

Annars så sitter man helt ok på en Mille för att vara en sporthoj om man är en modell större.

Min uppfattning om olika MC sittställningar.

Sport hoj är man mycke framåtböjd med pedaler längre bak. Går bra att köra på bana (fort körning)

Touring MC sitter man på den ganska rak med pedaler rakt ner. Bra för långturer ej tröttande körning.

Costum MC sitter man som i en framför TV nästan bakåt lutad med fötterna långt fram. Långsam körning då det är fint väder. Sitter lågt med stort styre.

Cross Hoj Kan man nästan ej sitta på i terräng utan man rider på den som med svagt böjda knä. Att köra på vanlig väg går bra i bra upprätt ställning men sakta i stan etc är den lite skumpig, beronde på de grova däckmönster de har.

Pendlar Hoj vill man vara skyddad för vind och regn för det kör man i ur och skur dagligen till arbete. Bra med mindre hoj som min . Skall vara lättstyrd bränslesnål och bra vrid i lägre fart.

Last edited:
185 lång sitter perfekt på en R1-00....men då skiljer det ju 7cm men så jävla stor skillnad kan det ju ändå inte vara.

ja det verkar som om folk har ganksa olika uppfattningar om det hela..
Tyvär så får man också räkna in proportionerna på ben och armar.
Nu kan jag inte säga om jag har långa armar med korta ben :hihi eller tvärtom.
Tror det är ganska jämnt på mig.. :) ..

Men jag tror jag följer rådet att prova mig fram i butik som många har sagt ;)

Jag är 193 och väger 106 kg och sitter väldigt bra på min Kawasaki ZX-9R. Min kompis har en 10R och den är lika bra för oss lite större.

Som du redan läst så har du Kawan. polaren har en zx9 å det känns som det är längre mellan ässet å händerna när man sitter på den...
Men sen har vi ju det här med stil å finess.. så klart är att du väljer honda :hihi

jag har inga problem med mina 185 cm, men det kanske är det lilla extra som gör skillnaden (som flickan sa...) :lol

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti