Vad för Glykol till RS?

Tzr91

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
Yamaha Tzr 91 -Såld Suzuki RG 92F -Såld Cagiva Mito -00 -Såld Aprilia RS -02 -Till Salu
Vilken glykol brukar ni använda till era aprilia rs?

H4 skrev:
Kör ni verkligen i kallt väder?

men då ska du veta att glykolen hjälper att motverka belägningar i kylsystemet.... kan ju köra på destilerat vatten också alltså av jonitiserat vatten [det gör jag]:)

RS "Alex" skrev:
men då ska du veta att glykolen hjälper att motverka belägningar i kylsystemet.... kan ju köra på destilerat vatten också alltså av jonitiserat vatten [det gör jag]:)

Är inte det jävligt dyrt?

kr/liter?

RS "Alex" skrev:
Skärp dig

köp vilken som helst

Nog mer du som ska skärpa dig.

Du ska inte ha vilken glykol som helst i systemet, kan förstöra ordentligt om det är aluminium.

Till trådstarten: Sök lite så finner du snart.

Padde skrev:

Du ska inte ha vilken glykol som helst i systemet, kan förstöra ordentligt om det är aluminium.

Tror du är en mycket osäker källa faktiskt

Padde skrev:

Men glykol är ju ett ämne! Det finns inga varianter, antingen är det glykol eller så är det inte glykol. Men att aluminium kan må illa av vatten och för lite glykol är sant.

Köp färdigblandat på macken. Funkar bra för mig iaf. Eller så blandar du själv 50/50, men kom ihåg att använda glykol eftersom det motverkar korrision också.

H4 skrev:
Kör ni verkligen i kallt väder?

Glykolet smörjer pumpen, motverkar skumbildning och rost

Glykol eller pumpsmörjning ska man alltid ha i

Etylenglykol ska du ha. Glöm propylenglykol det är för miljöpartister :tummenupp

Avjoniserat vatten kostar ungefär som bensin så det kan vara en bra ide att ha i maskinen eftersom det inte kalkar igen så förbaskat som kranvatten

Kan vara bra att ha glykol också om den står i kallgarage, slipper blocket att frysa sönder.

Kalk finns för övrigt bara i skåne. :rolleyes: :gnissla

Nämen seriöst, det är sjukt mycket kalk i detta vattnet här.

RS "Alex" skrev:
Tror du är en mycket osäker källa faktiskt

Haha, så du verken tror att det finns olika sorters glykol elr att det kan förstöra mycket i kyl systemet om du inte kör med rätt i?

Osäker källa, nja, sånnt inlägg du skrev, det är osäkert eftersom du inte vet vad du pratade om.

EDIT: Såja, nu fick jag göra ditt jobb eftersom antagligen tror du annars inte på mig, Btw vet du inte vad du har för glykol i din hoj och om den är anpassad till ditt system BÖR du kolla upp det. LÄNK

Last edited:
sismo skrev:
Men glykol är ju ett ämne! Det finns inga varianter, antingen är det glykol eller så är det inte glykol. Men att aluminium kan må illa av vatten och för lite glykol är sant.

Det finns olika sorters glykol svar: Jo, det finns glykoler som aluminiumet i motorn inte reagerar på, och det finns som det reagerar på. Därför ska ni välja rätt. Att det är ett ämne haha, jo tack, självklart har du rätt i att det är ett ämne, Men ett ämne kan ha många olika former och reagera på olika saker osv. Då kan du även se det som bensin är ett ämne, klart det är ett ämne, men 95 och 98 är olika.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...