Vad för böter för testkörning med kraschkåpor på allmän väg?

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Hoj
MV Agusta F3 racehoj
Som rubriken säger, vad åker man på för böter om man skulle råka fastna i en kontroll under teskörningen? Menar altså med en banpreppad hoj :)

Någon som vet?

Beror väl på hur sur polisen är och hur många punkter dom hittar att bötfälla minus vad du får i rabatt.

Reggad/påställd/skattad/försäkrad?
Saknad nummerplåt 1500:-
Felaktig belysning ????:-
Felaktigt mönsterdjup på däck ????:-

Olovlig körning alt grov olovlig om det vill sig illa. Böter i första skedet indraget kk om det är grovt.

Är inte värre än att köra avställt med andra ord.

Banpreppad registrerad/skattad och försäkrad, eller ingetdera?

Ganska stor skillnad.

Det blir väl inte olovlig körning om man har MC-kort, eller...? :va:

Bötesbeloppen läggs inte på hög utan man betalar det bötesbeloppet som är det högsta. Vanligtvis brukar man bli tvingad att glida in till besiktningen i samma veva.

Olovlig körning skulle det inte bli för att vi snackar inte om en motorcykel som förvandlas till en lastbil eller så, det skulle snarare bli så att man framför ett oregistrerat/felregistrerat fordon vilket i sin tur kan innebära återkallat körkort.

Ser nu att det rör sig om att den saknar lampor, sitter skylt på och så skulle du enbart åka fast för avsaknad av belysning, få böter för det och troligtvis få föreläggande om kontrollbesiktning.

Bötesbeloppen läggs inte på hög utan man betalar det bötesbeloppet som är det högsta. Vanligtvis brukar man bli tvingad att glida in till besiktningen i samma veva.

Olovlig körning skulle det inte bli för att vi snackar inte om en motorcykel som förvandlas till en lastbil eller så, det skulle snarare bli så att man framför ett oregistrerat/felregistrerat fordon vilket i sin tur kan innebära återkallat körkort.

Dom läggs på hög... Med lite rabatterat pris på dom nästkommande efter den dyraste.

Så länge du inte utsätter andra för risk är det väl skit samma. Ett par tusen i böter kompenseras med två dagar svartjobb. Om pengarna går in i statskassan via böter eller skatt gör ingen skillnad.

Om det skulle hända igen, alltså att du måste ut o provköra och blir stoppad så hävdar du bara bestämt att det är en enduro. Tävlingsredskap får köras på allmän väg till träning och tävling och du har dispens på avsaknaden av blinkers och annat. Det finns ingenting i reglementet som säger att en enduro inte får ha kåpor och skulle polismannen fortfarande vara skeptisk så drar du upp den på bakhjulet så förstår han att det är en enduro, för han kommer aldrig att tro på att man kan köra en racerhoj på slangen :hej

Är ju över en vecka kvar:smasha
Jag fegade faktiskt ur och skruvade bort det avgas jag monterat under vintern och la tillbaka samma MAP jag körde på förra året... Vill köra på premiären och inte skruva :)

Haha ja visst är det en vecka kvar :) Killen som har mina gaffelben och ska skruva i öhlinarna är i Brno och äcklar sig. Dom sista delarna jag saknar för att skruva ihop cykeln är i skrivandets stund hos lelles i Uppsala och ska skickas under dagen. Själv ska jag till Norge o jobba på söndag och kommer hem torsdag kväll :)

Ska bli intressant och se om man hinner till föraranmälan på fredag eller om jag får satsa på Lördag och Söndag istället..

Ändå känndes det som att man var ute i rätt tid när man började skruva efter nyår :död

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park