Vad får man lagligt ändra på en A2 reggad hoj?

tjauffeur

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2022
Hoj
2001 Honda CBR600 F4i Sport
Hejsan!
Har haft A2 kort ett tag men aldrig riktigt kommit till skott med att köpa mig en hoj då jag inte riktigt hittat något som kommer falla mig i smaken. Men har nu kommit på en idé som fått mig lite intresserad av att äntligen eventuellt köpa mig en motorcykel och börja köra lite ute på gatorna.
Får man ändra någonting i en A2 reggad hoj? Spanat en del på Yamaha MT07 då jag håller på att köra stunt på sidan om med min F4i men börjar bli lite jobbigt att alltid behöva köra runt med släp överallt för att ta mig till mina spots.
Om jag köper en MT07 reggad och strypt till 35kw men ändrar drevningen får man göra det lagligt eller blir den för rapp då eller är det endast själva motorn som inte får överstiga 35kw enligt lagen? Sett att just dessa hojar börjar bli ganska populära i USA inom stuntcommunityt och finns ju alla delar som behövs att få tag i så som bur, handbroms, ombyggd tank m.m.
Även läst att MT07 ska ha bra bottenvrid även vid strypning så låter ju bra i mitt huvud men kanske är något jag missar? Tycker inte det är så kul att glida motorväg och bara hänga på gasen så att toppfarten försvinner med pizzadrevet är jag okej med, vill bara kunna transportera mig runt lite på småvägar. Vore bara skönt att för en gångs skull kunna sätta sig på en motorcykel i garaget och åka ut direkt på vägarna och ta sig till parkeringsplatser och få allting mer tillgängligt så jag även kan leka lite under veckodagarna efter jobbet och slippa transport med bil och släp.

Så får jag dreva om och även gå in i ECU och ställa in hojen lite bättre med soppa/luftblandning inom ramarna för att den fortfarande ska behålla sina kriterier för att vara laglig? Undrar även om tex ett slip-on rör ger mer effekt (KW) eller om motorn förbli densamma på 35kw? Likadant med vikten, gör man hojen lättare så borde väl även ”0,2kw” per kilo förändras och göra så det blir fel med kraften kontra vikten?
Sjukt luddigt allt de här med A2 och inte lyckats hitta något svar via Google så tänkte att jag provar här och ser ifall någon är lite insatt och vet vad som gäller.

Fullt medveten om att allting idag är CE godkända fordon och ingenting får egentligen ändras på men det bryter man ju på redan vid byta av en blinkers eller vid avgassystem ändringar.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Drevning lär ingen säga något om. Börjar du hänga på slip-on och flasha ECU så är den (rent tekniskt) inte längre överensstämmande med hur den registrerades. Att någon skall upptäcka detta på en stunthoj är dock mindre sannolikt.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hur många har blivit stoppade på SBP med PC eller flashad ECU? :va Jag fick tom beröm för mitt slip on en gång, för att det lät bra :tummenupp Däremot blev jag underkänd för att jag hade ett kamerafäste bredvid kåpglaset, det var att likställa med massförstörelsevapen och terrorbrott, på en annan station dock, Carspect.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Hur många har blivit stoppade på SBP med PC eller flashad ECU? :va Jag fick tom beröm för mitt slip on en gång, för att det lät bra :tummenupp Däremot blev jag underkänd för att jag hade ett kamerafäste bredvid kåpglaset, det var att likställa med massförstörelsevapen och terrorbrott, på en annan station dock, Carspect.
Fan är det nåt speciellt i carspects utbildning som gör att dom är några riktiga jävla torrbollar utan finkänsla? Eller ser dom det som en merit när dom anställer att man inte har några vänner?
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top