tjauffeur
Ny medlem
- Gick med
- 21 Jun 2022
- Hoj
- 2001 Honda CBR600 F4i Sport
Hejsan!
Har haft A2 kort ett tag men aldrig riktigt kommit till skott med att köpa mig en hoj då jag inte riktigt hittat något som kommer falla mig i smaken. Men har nu kommit på en idé som fått mig lite intresserad av att äntligen eventuellt köpa mig en motorcykel och börja köra lite ute på gatorna.
Får man ändra någonting i en A2 reggad hoj? Spanat en del på Yamaha MT07 då jag håller på att köra stunt på sidan om med min F4i men börjar bli lite jobbigt att alltid behöva köra runt med släp överallt för att ta mig till mina spots.
Om jag köper en MT07 reggad och strypt till 35kw men ändrar drevningen får man göra det lagligt eller blir den för rapp då eller är det endast själva motorn som inte får överstiga 35kw enligt lagen? Sett att just dessa hojar börjar bli ganska populära i USA inom stuntcommunityt och finns ju alla delar som behövs att få tag i så som bur, handbroms, ombyggd tank m.m.
Även läst att MT07 ska ha bra bottenvrid även vid strypning så låter ju bra i mitt huvud men kanske är något jag missar? Tycker inte det är så kul att glida motorväg och bara hänga på gasen så att toppfarten försvinner med pizzadrevet är jag okej med, vill bara kunna transportera mig runt lite på småvägar. Vore bara skönt att för en gångs skull kunna sätta sig på en motorcykel i garaget och åka ut direkt på vägarna och ta sig till parkeringsplatser och få allting mer tillgängligt så jag även kan leka lite under veckodagarna efter jobbet och slippa transport med bil och släp.
Så får jag dreva om och även gå in i ECU och ställa in hojen lite bättre med soppa/luftblandning inom ramarna för att den fortfarande ska behålla sina kriterier för att vara laglig? Undrar även om tex ett slip-on rör ger mer effekt (KW) eller om motorn förbli densamma på 35kw? Likadant med vikten, gör man hojen lättare så borde väl även ”0,2kw” per kilo förändras och göra så det blir fel med kraften kontra vikten?
Sjukt luddigt allt de här med A2 och inte lyckats hitta något svar via Google så tänkte att jag provar här och ser ifall någon är lite insatt och vet vad som gäller.
Fullt medveten om att allting idag är CE godkända fordon och ingenting får egentligen ändras på men det bryter man ju på redan vid byta av en blinkers eller vid avgassystem ändringar.
Har haft A2 kort ett tag men aldrig riktigt kommit till skott med att köpa mig en hoj då jag inte riktigt hittat något som kommer falla mig i smaken. Men har nu kommit på en idé som fått mig lite intresserad av att äntligen eventuellt köpa mig en motorcykel och börja köra lite ute på gatorna.
Får man ändra någonting i en A2 reggad hoj? Spanat en del på Yamaha MT07 då jag håller på att köra stunt på sidan om med min F4i men börjar bli lite jobbigt att alltid behöva köra runt med släp överallt för att ta mig till mina spots.
Om jag köper en MT07 reggad och strypt till 35kw men ändrar drevningen får man göra det lagligt eller blir den för rapp då eller är det endast själva motorn som inte får överstiga 35kw enligt lagen? Sett att just dessa hojar börjar bli ganska populära i USA inom stuntcommunityt och finns ju alla delar som behövs att få tag i så som bur, handbroms, ombyggd tank m.m.
Även läst att MT07 ska ha bra bottenvrid även vid strypning så låter ju bra i mitt huvud men kanske är något jag missar? Tycker inte det är så kul att glida motorväg och bara hänga på gasen så att toppfarten försvinner med pizzadrevet är jag okej med, vill bara kunna transportera mig runt lite på småvägar. Vore bara skönt att för en gångs skull kunna sätta sig på en motorcykel i garaget och åka ut direkt på vägarna och ta sig till parkeringsplatser och få allting mer tillgängligt så jag även kan leka lite under veckodagarna efter jobbet och slippa transport med bil och släp.
Så får jag dreva om och även gå in i ECU och ställa in hojen lite bättre med soppa/luftblandning inom ramarna för att den fortfarande ska behålla sina kriterier för att vara laglig? Undrar även om tex ett slip-on rör ger mer effekt (KW) eller om motorn förbli densamma på 35kw? Likadant med vikten, gör man hojen lättare så borde väl även ”0,2kw” per kilo förändras och göra så det blir fel med kraften kontra vikten?
Sjukt luddigt allt de här med A2 och inte lyckats hitta något svar via Google så tänkte att jag provar här och ser ifall någon är lite insatt och vet vad som gäller.
Fullt medveten om att allting idag är CE godkända fordon och ingenting får egentligen ändras på men det bryter man ju på redan vid byta av en blinkers eller vid avgassystem ändringar.