Vad får man ändra utan ombesiktning eller försäkringskrångel?

Defendermannen

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2012
Hoj
Cb400n 1983
Hej!
Jag har en gammal cb400n från 83 som jag håller på och pillar sönder. Innan jag gör sönder allt för mycket tänkte jag kolla vad jag får ändra på utan att det blir problem vid besiktning eller för försäkringen.
Om jag uppfyller alla kriterier enligt: http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr023 .htm#_Toc38949575
så ska den väl gå igenom besiktningen utan problem. Men jag har hört talas om att man tillexempel inte får måla om den i någon annan färg utan att besiktiga om den.

Får jag, utan att ombesiktiga den eller kontakta försäkringsbolaget:
Måla om den i samma färg?
Måla om den i annan färg?
Byta alla lampor mot led-lampor?
Byta hastighetsmätare, varvmätare och varningslampor?
Byta avgasrör/köra utan?
Ta bort luftburken och sätta in ett annat filtersystem?
Byta koppling-handtag, bromshantag?
Byta knappar som styr blinkers, ljus mm?
Byta sadel?

Sökte men hittade ingen tråd om detta. Länka gärna information från vv eller vilka det nu är som bestämmer sånt här. Tack för mig

När det gäller försäkring så beror det på vilken typ av försäkring du har. T.ex. så kräver bilsport och mc att den ska vara i fint "originalskick" för att kunna använda deras classicförsäkring. Men tror inte dom säger något om såna smågrejer.

Annars är det fritt fram att göra de ändringar du listat utan ombesiktning/regbesiktning, så länge motorcykeln uppfyller transportstyrelsens kriterier.
Utan avgassystem blir svårt om du ska klara under 103db
Godkända diodlampor till hel och halvljus finns väl inte några som är godkända än?

Är ingen expert på området men jag har svårt att tänka mig att de skulle klaga på de flesta saker i din lista. Något som de däremot definitivt borde klaga på är om man målar om hojen då färgen står i reg-pappret. Att byta eller plocka bort avgasröret borde väl inte påverka ombesiktning eller försäkringsbolaget men vid en vanlig besiktning är det ju stor risk att det inte går igenom om inte ljudnivån ligger inom ramarna för vad som är godkänt.

Försäkringsbolag borde ju dock alltid kontaktas om en ombyggnad på hojen faktiskt ökar värdet på den, annars får du ju aldrig ut rätt ersättning vid eventuell skada/stöld om inte försäkringsbolaget fått göra en värdering på den.

När det gäller försäkring så beror det på vilken typ av försäkring du har. T.ex. så kräver bilsport och mc att den ska vara i fint "originalskick" för att kunna använda deras classicförsäkring. Men tror inte dom säger något om såna smågrejer.

Annars är det fritt fram att göra de ändringar du listat utan ombesiktning/regbesiktning, så länge motorcykeln uppfyller transportstyrelsens kriterier.
Utan avgassystem blir svårt om du ska klara under 103db
Godkända diodlampor till hel och halvljus finns väl inte några som är godkända än?

Vad jag kan läsa mig till via länken som finns i första posten så behöver inte lysen på motorcyklar som är tillverkade tom 1983 inte vara "godkända". Alltså borde det vara fritt fram för mig att bygga mig ett par egna diodlysen vilket jag planerar på att göra. Dock måste ljus-styrka och lite sånt tjafs uppfyllas men det ska nog inte vara några problem.

Ang avgassystemet så får jag mäta det där med ljudmätare. Tror inte den låter så högt med tanke på att det är ett gammalt as på 395cc. Orginaldämparna har det rostat hål i så med dem på är den väl inte laglig?

Aja tack för svaren nu, jag läste runt lite på forumet om att måla om motorcykeln och det verkar inte vara några problem att måla den i annan färg. Ändras tydligen vid besiktningen sen men är inte säker.

Om du ersätter med e-märkta lyktor/blinkers, ljuddämpare som klarar ljudkraven, hastighetsmätaren bör du ha aktuell mätarställning om du ersätter den. Se till att du gör ett snyggt och bra jobb med hojen så är det lugnt.

Aja tack för svaren nu, jag läste runt lite på forumet om att måla om motorcykeln och det verkar inte vara några problem att måla den i annan färg. Ändras tydligen vid besiktningen sen men är inte säker.

Lite osäker på det där med halvljuset faktiskt.
Angående avgassystemet så kommer det krävas nån form av ljuddämpare, även om det är en liten motor.
Att färgen inte stämmer med regbeviset är inget att bry sig om. Haft nya motorcyklar där det varit fel från första inregistrering.

... hastighetsmätaren bör du ha aktuell mätarställning om du ersätter den.

Menar du verkligen att om hastighetsmätaren på min 30 år gamla häck skulle gå sönder så måste jag hitta en ersättning som har samma ställning? Eller att om jag köper en digital variant så måste denna programmeras för att stämma med den gamla mätaren?
Är intresserad pga att jag köpt ny, mindre, mätare till mitt pågående projekt.

Verkar ju väldigt omständligt. :va

Edit:
Hur är det förresten med kontrollampor? Står i checklistan att hojar nyare än -84 ska ha kontrollampa för helljus. Det står ju inget om lampor för blinkers, betyder det att dessa är valfria? Vore ju smutt om det var så med tanke på att min hoj är från -82, så slipper jag ha en massa instrumentering i onödan.

(Känns som om ett samtal till Bilprovningen är på sin plats innan det är dags för färdigställande inför besiktning.)

Last edited:
Bonzo: Är relativt säker på att man inte behöver blinkersindicator på motorcyklar tom 83 men eftersom jag är världsmästare på att glömma blinkersen på kommer jag ändå montera två stycken.

Tack för svaret Geten, får hitta på något sätt att lappa ihop mina sönder-rostade dämpare då.

Menar du verkligen att om hastighetsmätaren på min 30 år gamla häck skulle gå sönder så måste jag hitta en ersättning som har samma ställning? Eller att om jag köper en digital variant så måste denna programmeras för att stämma med den gamla mätaren?

Verkar ju väldigt omständligt. :va

Edit:
Hur är det förresten med kontrollampor? Står i checklistan att hojar nyare än -84 ska ha kontrollampa för helljus. Det står ju inget om lampor för blinkers, betyder det att dessa är valfria? Vore ju smutt om det var så med tanke på att min hoj är från -82, så slipper jag ha en massa instrumentering i onödan.

(Känns som om ett samtal till Bilprovningen är på sin plats innan det är dags för färdigställande inför besiktning.)

Mätarställningen är inget man bryr sig om på besiktningen. Finns det en mätarställning så registreras den. Är väl hur vanligt som helst att ett mätarhus går sönder och ersätts.

Angående mätaren och km antalet är det försäkringsbolaget som kollar detta vid ev. olycka. Har du kört mer än dina 1000mil och smäller med ev. helförsäkrning så dras det ofta av på inlösensumman. Rätt logiskt, sen för din egen skulle har man ju ofta koll på ändå..

På en så gammal motorcykel tror jag de har överseende med det mesta men se till att du verkligen får svart på vitt vad som gäller med belysningen, bäst att ringa och kolla med bilprovningen.

Nej, lite otydlig kanske,,, med fördel kan man anteckna mätarställningen på den gamla och anteckna i serviceboken om den finns,,, om det är ett krav på besiktningen vet jag inte riktigt men ändå värt att göra.

Något som de däremot definitivt borde klaga på är om man målar om hojen då färgen står i reg-pappret.

Nej det gör dom inte.
Jag ringde och frågade om just det för nåt år sen när jag skulle lacka om min bil, och det spelade ingen roll alls sa dom.
Jag kunde, om jag ville, regbesikta den och få in den nya färgen på reg-pappret men det var helt upp till mig själv.
Och på många hojar, inkl min, står det bara flerfärgad i pappren.

Jag hade samma funderingar med min Z650.

Gör såhär istället för att spekulera. Ring bilprovningen på 0771-600 600 och prata med en tekniker, dom kan ge dig alla svar du behöver. Han jag pratade med var jättetrevlig och gav svar på allt jag behövde veta.

Där lärde jag mig något nytt. Tack, då är det fritt fram =)

Nej det gör dom inte.
Jag ringde och frågade om just det för nåt år sen när jag skulle lacka om min bil, och det spelade ingen roll alls sa dom.
Jag kunde, om jag ville, regbesikta den och få in den nya färgen på reg-pappret men det var helt upp till mig själv.
Och på många hojar, inkl min, står det bara flerfärgad i pappren.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti