Vad får en bild kosta?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

Vad får bilden kosta?

• Antal röstningar
    0
newstead skrev:
2435261 Tror iofs inte att det blir särskilt stora sociala avgifter och moms i det här fallet... :tomten

Sen får du dessutom ha sidoinkomster på upp till 50 000:- / år utan att dem behöver beskattas. Men då får du igengäld inte dra av för ngt heller om du "driver" det som ett litet företag utan F-skattesedel.

/Källa Skatteverket

FEL!
JKay skrev:
2435292 Sen får du dessutom ha sidoinkomster på upp till 50 000:- / år utan att dem behöver beskattas. Men då får du igengäld inte dra av för ngt heller om du "driver" det som ett litet företag utan F-skattesedel.
/Källa Skatteverket

RÄTT
Den som ingen inkomst har kan tjäna 16 700.- innan skatt måste betalas.

Det tråkiga är att så fort hobbyverksamheten ger vinst, så skall den deklareras från första kronan på blankett T2 och därmed även beskattas.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=7871&highlight=skatt+hobby

R1 Mangan skrev:
2404021 Jag köpte en bild på 100x75 cm från Jsfoto.
600 kr kostade den med frakt.
Det var redig pöjk de ;).

Personligen säljer jag helst papperskopior och inte högupplösta original. Vill man ha en digitalbild som bakgrund på sitt skrivbord så köper man en sådan och vill man ha papperskopia så köper man en sådan. Jag anser dock att jag säljer bilder i proffskvalité.

- Johan

Jag förstår att det är många som inte vill betala många kr. för att få en digitalbild och sitta och titta på på datorn. Däremot några tior för att få lägga upp den på webben. När jag plåtar supermoto så har jag speciella avtal med några av förarna då de köper digitalbilder rätt så billigt men då VET att att de alltid köper typ 10 st efter varje tävling. Tackkort och sådant är alltid uppskattat till tävlingsförare.

Vanliga hobbyförare förstår jag helt och fullt att de tycker det är dyrt att köpa bilder men det ligger mycket jobb bakom. En A4 bild tar jag ca. 150:-, klar och hemma i brevlådan. För detta så ska jag beställa, kolla så allt ser bra ut, bokföra, skicka iväg i hårdpappkuvert etc. se till att kunna byta ut bilden om posten har böjt bilden t.ex, betala moms, släpa på kameran, ta mig till och från banan etc. etc. Jag får mycket frågor typ "kan inte du komma och plåta crosstävlingen i helgen". Visst kan jag allltid göra det om det finns tid men det är inte alltid värt det. Så många som gärna tittar på bilderna på hemsidan och högerklickar och väljer spara som t.ex. Min kamerautrustning kostar ungefär som en splirrans ny supermoto med lite extra lull lull på...

- Johan

Jag tycker att det är en svår fråga att besvara, det beror på hur pass bra bilden är (både tekniskt & komposition). Fast det är ju klart att bilder på en själv in-action alltid har något magiskt i sig:hihi

Jezqio skrev:
2413324 Upp till en hundring är det lätt värt, kanske t.om 200:- om det är en riktigt schysst bild om man köper privat/svart.

Har själv fotat en del på bankörningar och även om det mest är för "skojs skull" så kostade kamerautrustningen ca 25k, exklusive dator då... Så att få en slant för att finansiera nästa kamerapryl skadar ju inte :)

/Prylgalen

Den bilden du tog på min kompis gråa Hayabusa på Rörken, hade det varit min hoj på bilden och att fotot var tekniskt perfekt så hade jag varit villig att betala en hel del för den (suveränt ljus & enormt tryck i färgerna). Den bilden skrev jag f.ö ut på min nyinförskaffade Pixma-skrivare för ngn vecka sedan, med läskigt bra resultat i A4 på fint fotopapper:yoparty

JKay skrev:
2413300Dessutom så får man se racing på nära håll! :)

Ja, egentligen borde ju DU betala oss som kör egentligen...

Bingo skrev:
2413447 Hahaha, det var riktigt roligt :D

Annars håller jag med Kungen. Värdet är avhängigt syftet. Vanligen är det inte en specifik bild man vill ha utan alla man är med på från en viss körning. Det är som med semesterbilder, en blir man inte glad av, hur bra den än är. Man vill ha många. Och då får de inte kosta många kr. En tia per bild så hade jag köpt i princip alla jag figurerar i.

Det håller inte jag med om. Jag VET hur mkt jobb våra kära fotografer lägger ner bara för att få ut bilderna på nätet. Det är tiden du betalar för, snarare än bilden.
Visst är det kul med många bilder, det kan jag på sätt o vis hålla med om. Mängdrabatt borde gå att förhandla till sig. Men 10:- per bild är väl sniket...

Last edited:
TM skrev:
2459146
Den bilden du tog på min kompis gråa Hayabusa på Rörken, hade det varit min hoj på bilden och att fotot var tekniskt perfekt så hade jag varit villig att betala en hel del för den (suveränt ljus & enormt tryck i färgerna). Den bilden skrev jag f.ö ut på min nyinförskaffade Pixma-skrivare för ngn vecka sedan, med läskigt bra resultat i A4 på fint fotopapper:yoparty

Den sitter inramad på väggen nu faktiskt!
Ganska nöjd med den :)

Omöjlig fråga i rubriken.

Men ok - ett försök till generalisering: En vardaglig bild, hyfsad kvalitet, och i övrigt tagen så att det finns utrymme att jobba lite med den (dvs inga delar av huvudmotivet saknas utanför bild) så kan ett generellt pris vara runt en 50-lapp
Detta vid enstaka bilder, och att fotografen mailar bilden i råformat.

Vid fler bilder bör det bli billigare.

Men! Om fotografen fångat något unikt... vd är det värt?
Priceless?
Och VAD är unikt?
Unikt för mig kanske var mitt allra första knäskrap, eller första varv på bana.
Troligen en tafflig syn ;) men ändå unikt för mig.
O.s.v

I grunden är det väl bäst att byta bilder eller tjänster med varann, och ska man ta betalt bara på hobbybasis av vänner så bör det ju vara ett pris därefter.
Men allt är en frågan om tillgång och efterfrågan, så visst kan jag vara beredd att betala mycket mer för DEN bilden.

Dr.Bike skrev:
2459851 Omöjlig fråga i rubriken.

Men ok - ett försök till generalisering: En vardaglig bild, hyfsad kvalitet, och i övrigt tagen så att det finns utrymme att jobba lite med den (dvs inga delar av huvudmotivet saknas utanför bild) så kan ett generellt pris vara runt en 50-lapp
Detta vid enstaka bilder, och att fotografen mailar bilden i råformat.

Vid fler bilder bör det bli billigare.

Men! Om fotografen fångat något unikt... vd är det värt?
Priceless?
Och VAD är unikt?
Unikt för mig kanske var mitt allra första knäskrap, eller första varv på bana.
Troligen en tafflig syn ;) men ändå unikt för mig.
O.s.v

I grunden är det väl bäst att byta bilder eller tjänster med varann, och ska man ta betalt bara på hobbybasis av vänner så bör det ju vara ett pris därefter.
Men allt är en frågan om tillgång och efterfrågan, så visst kan jag vara beredd att betala mycket mer för DEN bilden.

Ditt svar ger mig utsökt tolkningsutrymme som fotograf. Sätt alltid prislappen högt då jag aldrig vet vad objektet söker. Köper de säljer man annars får man börja pruta. :rolleyes:

Har hittills inte sålt någon bild för reda pengar. Högsta pris har varit betalning i hamburgare. Börjar nu bli lite rund och måste hitta nya betalningsformer. Dina tankar speglar vad jag tänkt som fotograf. Problemet för mig som amatör hittills är redovisningsproblemen, vara laglydig och hanteringen av order/leveranser.

Babar skrev:
2459865 Ditt svar ger mig utsökt tolkningsutrymme som fotograf. Sätt alltid prislappen högt då jag aldrig vet vad objektet söker. Köper de säljer man annars får man börja pruta. :rolleyes:

Har hittills inte sålt någon bild för reda pengar. Högsta pris har varit betalning i hamburgare. Börjar nu bli lite rund och måste hitta nya betalningsformer. Dina tankar speglar vad jag tänkt som fotograf. Problemet för mig som amatör hittills är redovisningsproblemen, vara laglydig och hanteringen av order/leveranser.

Tack för det! :)
Och: Hamburgare är inte det sämsta betalningsmedlet!
Jag portade en topp åt en som ville betala med sågklingor!

Marknadsekonomi i sin prydno annars, just det resonemanget jag förde, men det gäller som sagt att samtidigt väva in lite etik i det hela.
Detta samtidigt som man (givetvis) vill tjäna en slant.
Det är SVÅRT dock att ta betalt redigt av vänner.

Sätt bara inte prislappen SÅ högt att kunderna skyggar.
Det funkar bara i butikerna på "fina gatan" och ja just, givetvis på vissa oljekonsumenter! :hihi

Känner att jag måste göra ett inlägg i denna intressanta tråd.
Jag har själv en hobbyverksamhet där jag fotograferar all form av motorsport.
kvalitén på bilderna får andra avgöra. http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=797546&target=_blank
Ett exempel bara.
Jag har hittils gjort så att jag fixar webbilder gratis, dvs lågupplösta bilder för hemsida eller bara för att titta på. Dessa bilder ligger det ingen större tid och arbete bakom. Det har blivit så pga att om jag inte gör så tar folk bilder från sidan direkt, och jag vill ha koll på vart mina bilder hamnar. Att "sno" en bild av en fotograf från dess hemsidan är ett brott mot upphovsrättslagen. Tycker själv att det kan vara fel att inte ta något för dom då det finns fotografer som försöker leva på detta. Tycker att 10-20kr för en lågupplöst webbild kan vara vettigt, mängd rabatter kan man alltid diskutera. Vill man ha en bild på fotopapper framkallat av proffslab eller en digitalbild i högre upplösning så får man betala mera, tex 250kr för en 30x45 bild. Det verkar ju finnas några som tycker det är kul att ha en bra bild att hänga upp på väggen.

Last edited:
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...