Vad får en bild kosta?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

Vad får bilden kosta?

• Antal röstningar
    0
sandstream skrev:
2402907 Tänkte kolla vad ni som åker på bandagar tycker är ett skäligt pris för en bra högupplöst digitalbild på er som ni skulle vilja ha.

Utgå ifrån att bilden inte håller photoshoppad proffskvalité men duger fint för utskrift i upp till A4.

Foton i hobbyklass eller strax däröver är klart kul att titta på men nog inget jag skulle betala för. Såvitt jag vet finns det bara en enda fotograf här på sporthoj som jag skulle kunna tänka mig att köpa foton av. Vem det är får ni gissa själva :) Skulle betala ca en femhundring för en bild på papper. Men då får den va smashing och få mig att se jävligt snabb ut :)

69:an skrev:
2403569 Nja, räkna igen - efter att de 200 kronorna moms är dragna från den inkomna tusenlappen från kunden så har du 800 kr kvar till omkostnader och [förtjänst minus skatt].
Momsen kan man ju kvitta mot moms man betalt för att köpa in utrustning.
1000:- minus arbetsgivar avgifter och inkomstskatt borde ge runt 400:- rent i handen, eller?
Malmö-motard skrev:
2404184 Foton i hobbyklass eller strax däröver är klart kul att titta på men nog inget jag skulle betala för. Såvitt jag vet finns det bara en enda fotograf här på sporthoj som jag skulle kunna tänka mig att köpa foton av. Vem det är får ni gissa själva :)
Jag tror jag vet vem det är :D

finns ju olika användnings områden för bilderna.

är det så jag bara vill ha de får att visa polarna. så vill jag inte betala med än typ 100:- för en hel dag (olika kurvor och vinkar o dylligt)

är det så jag skall ha den på väggen så vill jag gärna ha bilden i råformat och sedan att det läggs lite fåtåsjåpp jobb på den (inte för det skall se ut som jag sladdar eller lutar med. )

då kan jag betala upp till typ 500 för 1 bild

var rätt inrtessant tanke att fråga innan körningen och se om det är någon som vill ha special attention komma överens om priset innan.
kan man få typ 50 raw bilder som är shyssta oh kanske 1-2 som är perfa då är det vård stålar tycker jag.

jag skall själv köpa kamera nu och börja fota lite för skojjs skulld Blir en D200 eller D80 beroende på personal priset. samt den nya gluggen 70-300vr ink kitgluggen of cos.

Med tanke på att du själv alltid jagar högupplösta MotoGP-bilder som proffesionella fotografer har tagit så tycker jag inte att du kan ta betalt för dina egna bilder........

Tid är idag pengar...och bristvara!

Att få till bra bilder och glädja folk är kul men...

Fotade en gång på Gelleråsen och satan vad tid det tog att sortera bilderna och ladda ner för att maila dom till ca 50 pers som hörde av sig. Tog ingenting för det för jag är ingen stjärna på att fota plus att det inte var min kamera men var jag duktig och tog mig tid att försöka få till riktigt bra bilder samt lagt 15 000 kr på en hygglig kamerautrustning så hade nån hundring per bild känts rimligt.

sandstream skrev:
2403175 Säg att 10-20 st av 80-90 förare skulle vara beredda att köpa en bild för 50:- så har du 500-1000:- i intäkter.
Att få något sånt att gå runt är nog bara att glömma.

Gustav O skrev:
2404971 Med tanke på att du själv alltid jagar högupplösta MotoGP-bilder som proffesionella fotografer har tagit så tycker jag inte att du kan ta betalt för dina egna bilder........
Och det stör dig eller vad menar du?

Jag jagar inte MotoGP-bilderna, vet precis var de ligger :D
(Sen är de inte så högupplösta om man ser till deras storlek, sällan över 1 MB och jag vet inte hur stora bilder man kan göra av dem. Bilderna jag själv tar är betydligt större).

Trinity skrev:
2405029 Tid är idag pengar...och bristvara!

Att få till bra bilder och glädja folk är kul men...

Fotade en gång på Gelleråsen och satan vad tid det tog att sortera bilderna och ladda ner för att maila dom till ca 50 pers som hörde av sig. Tog ingenting för det för jag är ingen stjärna på att fota plus att det inte var min kamera men var jag duktig och tog mig tid att försöka få till riktigt bra bilder samt lagt 15 000 kr på en hygglig kamerautrustning så hade nån hundring per bild känts rimligt.

Precis detta jag menar när jag säger att det är lättare att kolla upp intresse innan. Givetvis ska man ha några exempelbilder att visa sedan gammalt, men i alla fall. Gör man på det viset kan man precis som någon sa till och med spara bilderna i RAW format till personen i fråga. Detta ger mycket stora möjligheter att påverka slutresultatet i efterhand. Samt att man slipper sitta och sortera flera 1000 bilder utan att få något för det.

// Wip

sandstream skrev:
2405063 Och det stör dig eller vad menar du?
Ett visst mått av dubbelmoral är det tycker jag. Fast det stör mig inte utan jag bara kom att tänka på det när jag såg tråden.

sandstream skrev:
24048751000:- minus arbetsgivar avgifter och inkomstskatt borde ge runt 400:- rent i handen, eller?
Ganska exakt, japp. Omkostnaderna betalas ju däremot med bruttopengar, vilket den ursprunglige skribenten kanske missat.:tummenupp

Gustav O skrev:
2405098 Ett visst mått av dubbelmoral är det tycker jag. Fast det stör mig inte utan jag bara kom att tänka på det när jag såg tråden.
Okej! :tummenupp
Ungefär som folk som jobbar med film/musik och själva laddar hem...

Tycker personligen att det är en viss skillnad om garagebandet X laddar hem musik utan att betala och sedan vill ha betalt för sin egen skiva än om Metallica gör samma sak.

Tid är pengar.

Sitta o sortera 500 bilder o leta igenom grupper. Allt tar tid. o visst är det kul att göra folk glada om man lyckas med nån bild.
Men,, som sagt tid är pengar. Har inte tagit betalt för mina bilder,,men vem vet. Kanske ska börja göra det snart.

100 tycker jag själv är ett helt ok pris!

AdamGS500 skrev:
2403488 fotograf yrket är ett jobb som väldigt få kan leva på heltid

även om du säljer bilder för 1000kr på en dag så har du fortfarande utgifter
te.x Sociala avgifter, moms, utrustning dator, kamera, optik med mera... hyra/leasing/avb, värdeminskning, resor, försäkringar, mat och logi.

Säg att du drar in 1000kr på en dag
det ger dig i runda slängar 500kr på kontot, det ska du betala din kamera din dator,, din resa, din bil, dina försäkringar och din mat för...
Och med tanke på den ganska hårda konkurans det är idag så ... grattis om du säljer bilder för en 1000kr :) :tummenupp

Tillägg:
Om jag skulle köra bana eller liknande skulle jag mer än gärna köpa bilder på mig när jag kör, hur mycket jag skulle betala beror självklart på fotografens tekniska förmåga och därmed hur bra bilden/bilderna blir Men jag skulle lätt betala upp till 800kr för en tekniskt och konstnärligt väl, välframkallad bild på mig i i storlek A4 eller A3.
Sedan skulle det ju vara kul med lite digitala bilder, för att lägga upp på hemsidor med mera och det skulle jag kunna tänka mig betala upp till 150kr för en 1000px 72dpi bild.

Jag skulle kanske inte köpa bilder från alla körningar för 800kr, men kanske en digitalbild.

/Adam fd. Yrkesfotograf
om du drar in 1000kr hur kan det helt plötsligt bli 500 kvar till utgifter ?

Ca. 50kr. Kostar det mer blir det ruskigt dyrt ifall man vill ha några bilder, och då böjer sig nog många från att köpa. Men har man råd med att köra RR har man råd att köpa bilder också. :rolleyes:

Malmö-motard skrev:
2404184 Foton i hobbyklass eller strax däröver är klart kul att titta på men nog inget jag skulle betala för. Såvitt jag vet finns det bara en enda fotograf här på sporthoj som jag skulle kunna tänka mig att köpa foton av. Vem det är får ni gissa själva :) Skulle betala ca en femhundring för en bild på papper. Men då får den va smashing och få mig att se jävligt snabb ut :)

*host* mig? :rolleyes:

Det ÄR ett fasligt jobb att sortera bilder, leta upp rätt ekipage, behandla bilden, välja RÄTT bild, ta sig dit o fota, leta vinklar, hålla reda på vilka man fotat eller inte, svara på PM mail eller liknande för att slutföra en "affär".
Det blir i slutändan korv- o kaffeören. TRO mig....

...men förbannat kul!
Dessutom så får man se racing på nära håll! :)
jaja...så mkt racing det KAN bli av det.

Last edited:
Upp till en hundring är det lätt värt, kanske t.om 200:- om det är en riktigt schysst bild om man köper privat/svart.

Har själv fotat en del på bankörningar och även om det mest är för "skojs skull" så kostade kamerautrustningen ca 25k, exklusive dator då... Så att få en slant för att finansiera nästa kamerapryl skadar ju inte :)

/Prylgalen

Gustav O skrev:
2404971 Med tanke på att du själv alltid jagar högupplösta MotoGP-bilder som proffesionella fotografer har tagit så tycker jag inte att du kan ta betalt för dina egna bilder........
Hahaha, det var riktigt roligt :D

Annars håller jag med Kungen. Värdet är avhängigt syftet. Vanligen är det inte en specifik bild man vill ha utan alla man är med på från en viss körning. Det är som med semesterbilder, en blir man inte glad av, hur bra den än är. Man vill ha många. Och då får de inte kosta många kr. En tia per bild så hade jag köpt i princip alla jag figurerar i.

Last edited:
Bingo skrev:
2413447 Annars håller jag med Kungen. Värdet är avhängigt syftet. Vanligen är det inte en specifik bild man vill ha utan alla man är med på från en viss körning. Det är som med semesterbilder, en blir man inte glad av, hur bra den än är. Man vill ha många. Och då får de inte kosta många kr. En tia per bild så hade jag köpt i princip alla jag figurerar i.
Håller helt med! Ha ett vettigt pris å jag köper mycke, men om jag ska berala mycke så ska det va fan så bra bild.

Det beror ju helt på hur bilden ser ut och vad man tänkt använda den till.
Ska jag ha den som bakgrundsbild på datorn bara så betalar jag inte en spänn, nån tia om jag ska använda på privat websida. Ska det användas till sponsorweb eller affisch för RR så kan det nog bli upp till en tusing beroende på kvalite och i vilket sammanhang den används.

AdamGS500 skrev:
2403488 fotograf yrket är ett jobb som väldigt få kan leva på heltid

även om du säljer bilder för 1000kr på en dag så har du fortfarande utgifter
te.x Sociala avgifter, moms...
Tror iofs inte att det blir särskilt stora sociala avgifter och moms i det här fallet... :tomten

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti