Vad får de ut av det här? Skumt svar på SH.com annons.

Kan man inte ta emot postväxeln och invänta besked från banken
om den har täckning? Då har man ju ändå tvingat Carlos att slita
lite plus att han blir lite förbannad?

Precis vad jag ska göra, måste ju vänta tills jag ser pengarna o kan ta ut en summa, så jag vet att dom är äkta, sen kan han hämta hojen bäst han vill :tuttar

Postväxel = strul
"Cash is king" som det heter.

Har köpt 2 importbilar från tyskland. Förstagången anlitade jag en importör andra gången importrade jag själv.
Då det gäller att köpa fordon för export från något land är det bara cash som gäller.
lite nervigt att ha 270k i cash dock *skratt*

Är väl bara att säga att man tar emot checken väntar på bekreftelse från banken att allt är ok att man sedan skickar varan.
Då lär ju mailkontakten upphöra rätt snart.

Nu har dom bytt namn och mailadress...

Annons på styrdämpare.

Från: alberto.fern@juno.com
Datum: 24/1/2010 10:04:37 AM
Till: pysch@home.se
Hej,

Detta är ett email skickat via Köp & Sälj på Sporthoj gällande din annons:
---------------------------Namn: alberto
Email: alberto.fern@juno.com
Meddelande: i am alberto i live in london.interested in the sale of your moto.let me know the present condition.send me fotos and price in euros.alberto
.

Jag fick 6st sådana annonser i går....

Det tar ett par dagar att kontrollera postväxlar vad jag har hört, och dina privata finanser blir bankens säkerhet för att den har täckning. På det viset så får du ut pengar och efter ett par dagar vill banken ha tillbaks dom, då har du förmodligen redan hunnit sätta in pengar elektroniskt på bedragarens konto.

Det verkar vara tillräckligt många banker/personer som går på detta för att det ska vara lönsamt för bedragare att nyttja denna metod.

Även jag fick ett sånt här mail, bad honom skicka postväxeln till "Hin-Håle 31666 Underjorden". Fick ett mail tillbaks att postväxeln var skickad :gnissla

Jag har gjort många affärer med postväxlar, och då har banken alltid ringt till den bank postväxeln är utställd vid och clearat den innan inlösen.

Jag föreslog Carlos att han skulle skicka en postväxel på 80% av köpesumman och resten kontant. Det ville han inte.

Jag har också fått mail från Carlos!

Han verkar vara en sympatisk man med stort förtroende för mänskligheten, för han skulle skicka en postväxel till mig på motsvarande nästan 100k, så fick jag lämna överskottet till hans svenske kumpan när denne kom och hämtade min hoj.
Tur för honom att jag är ärlig och inte bara drar med pengarna! :tummenupp

Men helt allvarligt, hur kan en postväxel sakna täckning?
En postväxel köper man ju för riktiga pengar, när jag löser ut postväxeln ringer ju mitt bankkontor till det bankkontor som utfärdat postväxeln och får bekräftat att pengar finnes.
Finnes pengar får jag ju ut pengar. Då kan dom väl inte komma en vecka senare och säga "Jo, du.. Vi har ändrat oss va. Kan vi få tillbaka pengarna?"

Eller?

För övrigt kallade han min triumph för en häst i sitt andra mail. Ett sånt övertramp kan jag inte acceptera.
Carlos, your deal is off!

En svensk postväxel har täckning. När du löser in den så kollar banken direkt med den bank som utfärdat postväxeln att den faktiskt är korrekt.
Däremot så snackar bedragarna skit om att dom ska ge dig en svensk postväxel.
Dom ger dig en utländsk check eller postväxel och den tar upp till 2 veckor att kontrollera. Visar det sig att checken eller postväxeln inte har täckning så drar banken bara tillbaka pengarna.

Hela grejen går egentligen ut på att dom ska ge dig en ogiltig postväxel på säg 7000 Euro och du ska ge dom 20000SEK i kontanter i växel. På så vis tjänar dom 20000SEK utan att riskera en enda krona. Hojen eller vad det nu är man ska sälja är ointressant.

Kan inte alla som får svar ifrån "Carlos" be honom skicka postväxeln till nån jäkla Kalle Ankaadress? Då får han ju lite att göra åtminstone, till ingen nytta således.
Verka dock seriös i svaret. :banana

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!