Vad får bytas på hojen ?

Badman

Snigelspår och vita knogar...
Gick med
24 Sep 2007
Hoj
XJ 900 F -92
Jag har en fundering av mer hypotetisk än praktisk karaktär, nämligen:
Att byta motorn på sin hoj är inga konstigheter, iallafall inte om man byter till en precis likadan. Gaffel, hjul, tank... Sånt byter somliga som andra byter kalsingar. Och nog skulle man väl kunna tänka sig att byta en skadad ram, sprickor och skit kan ju faktiskt uppstå i sådana. Är en hoj där både ramen och motorn (delar som har nummer) fortfarande samma hoj ? Om så är fallet, finns det något som hindrar att man har flera (likadana) bågar och en regplåt ?
:va

Rent hypotetiskt så kan du tex har en typ GSX 1100 E 82:a, så hittar du en likadan hos en hojskrot å köper utan papper. Åsså bygger du en röjarmaskin med turbo superbrett bakdäck å en massa annat skoj som kan vara svårt eller inte är registreringsbart på SBP (vad som går å inte går för sig kan bero på ett antal orsaker).
Grejen e ju att i detta fall behöver man inte bry sig, om.... du till så ram å motornummer stämmer med den 1:a maskinen som helt orginal.
Så geschvint å ha två lika regplåtar å sedan ut å kunna gasa kul maskin ibland å org. maskin ibland.
Ja kan tänka mig att de kan finnas bilar som fungerat på liknande sätt...
"Clone"
Som sagt rent hypotetiskt ....

Tror det är ramen som är hojens "identitet". Annars kan man nog byta det mesta om man håller sig inom tillåtna effektgränser os. Och belysning och tuta måste ju vara E-märkta osv.

Man står ju alltid inför risken att hamna i korna på farbror blå och får gå hem om man åker runt på alltför konstiga åbäken. Denna fundering väcktes av att jag såg en ram i en OEM-reservdelslista för min gamnla buske.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back