vad e "phishing"

HerrTigen

a shadow in the dark side of the morgue
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
Ducati 996
svarade på en annons på mobile .de
har mina aningar att det bara var båg
så jag undrar vad phishing e för nått kan de komma åt nått i datorn:mad:
jag har lämmnat ut mail o telnr jag min köpkåta jävel :huvet

Last edited:
phishing är när nån försöker lura av dej bankkorts nummer/ koder mm .lämna aldrig ut sånt. lämna heller aldrig ut personnummer

Se upp när det kommer mail som påstår sig komma från t ex Ebay eller PayPal om du har konto där.
De skickas ut av kriminella element som försöker få dig att tro att mailen kommer från de sajterna. De har olika trick att få dig att reagera, t ex där det påstås att ditt konto kommer att avslutas "om du inte verifierar dina kontouppgifter genom att mata in dem igen" eller dussintals liknande historier.
Sidorna kan ofta se exakt likadana ut som de riktiga. Men om du matar in användarnamn/password eller ännu värre kontokortsnummer och dess datumuppgifter och sedan skickar iväg detta så sänds det till en helt annan server som skurkarna har kontroll över, utan att du direkt ser att det är vad som händer. Om du däremot känner till den här typen av lurendrejeri-försök så kan du låta bli att svara på sådana formulär.

Om man studerar innehållet noggrannt i ett sådant mail-meddelande kan man se addressen vart din info skickas. Addressen varierar givetvis mkt mellan olika sådana försök och upphovsmän

såg ännu en annons
en 748 senna för 2800 euro
samma text som i den första
slängde iväg en intresse anmälan och presenterade mej som Herr Gone Phishing
men har ej fått svar:confused: undra varför

Men, alltså, det är fortfarande inte phishing de håller på med, de frågar väl inte efter dina inloggningsuppgifter till din internetbank heller? Bedrägeri garanterat, men knappast phishing.

Av ren nyfikenhet, ta inte detta på fel sätt nu, men.. Vad exakt tror du de skulle kunna göra om du lämnat ut din mail och telefonnummer? Busringa?

Halogen skrev:
2378808 Men, alltså, det är fortfarande inte phishing de håller på med, de frågar väl inte efter dina inloggningsuppgifter till din internetbank heller? Bedrägeri garanterat, men knappast phishing.

Av ren nyfikenhet, ta inte detta på fel sätt nu, men.. Vad exakt tror du de skulle kunna göra om du lämnat ut din mail och telefonnummer? Busringa?
jag var lite överskraj:D
tänkte att det kanske anvönder mitt tele nr o ringer knullnr
så jag får en smaskig räkning o blir tvungen att betala
texempelt
men nu har jag förkovrat mej i saken ock skiter i det lika löst att det går att drick
dock fick jag ett mail idag där jag skulle gå till nått fraktbolags hemsida o fylla i mina uppgifter sen skulle båge skickas
ANTAGLIGEN:rolleyes:
AndreasNo skrev:
2378831 Han e lite överskraj :D
inte lite det ska jag säga dej :argpådato

Last edited:
HerrTigen skrev:
2378838 jag var lite överskraj:D
tänkte att det kanske anvönder mitt tele nr o ringer knullnr
så jag får en smaskig räkning o blir tvungen att betala
texempelt
men nu har jag förkovrat mej i saken ock skiter i det lika löst att det går att drick
dock fick jag ett mail idag där jag skulle gå till nått fraktbolags hemsida o fylla i mina uppgifter sen skulle båge skickas
ANTAGLIGEN:rolleyes:

inte lite det ska jag säga dej :argpådato

heh... bäst du stänger av datorn o låser alla dörrar, säger upp telefonabb o tar ut alla pengar o förvarar dem under madrassen :D :D :D :D :D :D :D

AndreasNo skrev:
2378856 heh... bäst du stänger av datorn o låser alla dörrar, säger upp telefonabb o tar ut alla pengar o förvarar dem under madrassen :D :D :D :D :D :D :D

det har jag gjort och satt ut kåken till förs ,skrotat v70 ock ansökt om skyddad identitet:jisses
sitter jusst nu o trycker under en gran o lyssnar efter flygplan

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...