DannE R skrev:
Tja har sökt lite på forumet och sett lite om strypningar hit o dit på olika års mod...
Har en import kwack ZXR750-94 i reg beviset står det 101Hk men efter som detta e min första tunga landsvägshoj så har jag inge o jämföra me...
Har sett på någon sida att d ska va 121Hk i "real life"....
Nu undrar jag e d någon som vet va d e för effekt som gäller???
Mvh Danne
Danne,
Allt bottnar i ett förslag runt 1990 inom dåvarande EG (dvs nuvarande EU) om att begränsa effekten till 100 hk för alla mc sålda i Europa. Många Japanska motorcyklar tillverkade runt 90 var begränsade på något sätt till 100 hk. När förslaget inte klubbades igenom så slutade man begränsa hojarna i de flesta Europeiska länderna.
Vad jag känner till gäller följande för ZXR 91-95:
* Motorn i ZXR750 (J1/J2) 91-92 tillverkades endast med ca100 hk (inriktad på EG-förslag).
* Motorn i ZXR750R (K1/K2) 91-92 tillverkades endast med ca120 hk. Samma motor som i J1/J2 men med andra kammar, kolvar och ventilfjädrar (+annan stegning i växellåda, flatslide-förgasare i stället för CV + ...) (EG-förslag ignorerat pga homologiseringskravet i SBK).
* Motorn i ZXR750 (L1-L3) 93-95 producerades normalt med 119 hk. Detta fick man genom att ta motorn från J1/J2 och sätta in kolvar, kammar och ventilfjädrar från K1/K2 men behålla CV-förgasarna (sedan är några mindre ändringar, t.ex. annan kamkedjesträckare och dubbla fjädrar till slirkopplingen) (EG-förslag var nu slopat).
I Frankrike och Tyskland (+kanske något till EU-land) levde (lever?) EG-förslaget vidare i nationell form. De modeller avsedda för Frankrike och Tyskland var alltså tvugna att begränsas till 100 hk enligt rådande lagar. I fallet J1/J2 behövdes inte det eftersom de redan höll sig inom dessa normer. Med L1-L3 så gjordes begränsningen genom att använda sig av kammar, kolvar och ventilfjädrar från J1/J2. Klistermärket på styrstammen med ett "E" följt av en siffra markerar vilket europeiskt land som hojen är avsedd för - ring och fråga Kawasaki.
I Sverige togs normalt L1-L3 in som 119 hk. I Sverige fanns dock en försäkringsstrypning på 80 hk för att hojen skulle gå in som mellanklass. Denna strypning sitter i trottlarna; antingen som distanser i trottellocket eller hål i trottlarna för att förhindra att trottelns stigningshöjd.
SBK-Roger råkade ut för en Frankrike-modell av L1-L3 som var svensksåld men det tror jag hör till undantagen.
Om du är osäker om du har strypning via kammar etc så skruva bort ventilkåpan och mät med ett skjutmått storleken på kamnocken på båda kamaxlarna och publicera dem i den här tråden. Måtten varerar mellan begränsan/obegränsad motor, jag har dem hemma i garaget någonstans.
Titta även på ventilfjädrarna; en ostrypt hoj har två fjädrar per lyftare där den ena fjädern är inuti den andra medan en strypt har endast en enkelfjäder.
OBS! Alla hk = uppmäta på veven, ej bakhjul.
Kanske detta kan hjälpa?