Vad e effekten original??ZXR750-94

DannE R

Twin Frällst
Gick med
11 Oct 2005
Hoj
SV1000N -04
Tja har sökt lite på forumet och sett lite om strypningar hit o dit på olika års mod...
Har en import kwack ZXR750-94 i reg beviset står det 101Hk men efter som detta e min första tunga landsvägshoj så har jag inge o jämföra me...
Har sett på någon sida att d ska va 121Hk i "real life"....

Nu undrar jag e d någon som vet va d e för effekt som gäller???

Mvh Danne

Den borde ha 121hk enligt bike... :fakta

DannE R skrev:
Tja har sökt lite på forumet och sett lite om strypningar hit o dit på olika års mod...
Har en import kwack ZXR750-94 i reg beviset står det 101Hk men efter som detta e min första tunga landsvägshoj så har jag inge o jämföra me...

Mvh Danne

Vart kommer den ifrån?
En kompis hade en ZXR-93 Frankrike modell som var strypt i kolvar, trottlar, kamaxlar mm.

DannE R skrev:

Mvh Danne

Jag VET att det inte är 80Hk i den d hadde jag känt...dessutom e den ju reggad med 101Hk...men d e ju populärt och regga med mindre häst för försäkringens skull..
Dom som provkört den säger att den går "riktigt bra"...235Km/h e inga som helst problem då finns d mer o ta av..(folk som kör R hoj annars me)

Mvh Danne

DannE R skrev:
Jag VET att det inte är 80Hk i den d hadde jag känt...dessutom e den ju reggad med 101Hk...men d e ju populärt och regga med mindre häst för försäkringens skull..
Dom som provkört den säger att den går "riktigt bra"...235Km/h e inga som helst problem då finns d mer o ta av..(folk som kör R hoj annars me)

Mvh Danne

121=rr eller en upptrimmad enkel r
lämna in o bänka..aldrig fel :tummenupp

Palo skrev:
-94 hade vär både r & rr 121hk.

rr annan bak o lite andra grejer va?

men den gå som faen fast den ba ha 100 hk.
tycker min går bättre in man gammla 99ans cbr600 som skulle ligga på 110 hk.

det ä ett grymt vrid i 750in :yoparty

DannE R skrev:
Nee inte kasta massa stålar på sånt...blir ändå o byta uppsig snart till någe nyare o farligare ;p
Men här står d att d e 121hk i en -93 men ifos står d ju axå att den väger 205kg TORR haha d e väll ingen guldvinge ;D 170Kg väger knarren

http://www.mcpoolen.se/mc/nya-k-93-zxr750.html

lessen o gö besvken men den väger nog så :3freak
den ska va riktigt tung :rolleyes:

https://secure1.ore.vv.se/fordonsfraga/Fordon_22.asp

Reggad me 170kg....
Svärfar köpte sig en CBR1000 i sommras den ska väga runt 220kg min väger inte i närheten av vad den fläskhojen väger...

Verkar ju ganska ologiskt att reggaden som lättare än va den e då blir ju effekt/vikt förhållandena så att den blir dyrare i försäkring...
Den e iofs riktigt billig i förs men kanske inte då...
Men men lite filosoferingar från min sida..

Mvh danne

DannE R skrev:
https://secure1.ore.vv.se/fordonsfraga/Fordon_22.asp

Reggad me 170kg....
Svärfar köpte sig en CBR1000 i sommras den ska väga runt 220kg min väger inte i närheten av vad den fläskhojen väger...

Verkar ju ganska ologiskt att reggaden som lättare än va den e då blir ju effekt/vikt förhållandena så att den blir dyrare i försäkring...
Den e iofs riktigt billig i förs men kanske inte då...
Men men lite filosoferingar från min sida..

Mvh danne
En cbr 1000 rr väger inte 220kg utan bara 176kg!!!

Vad ska du ha katalogeffekten till ?
Enda sättet att veta effekten är att bromsa hojen. Och sen leta ev. strypningar etc. grundat på resultatet.
Hojen går ju varken bättre eller sämre bara pga effektuppgifter folk hittar lite här och där.
ozeo skrev:
ca 200 =80hk
ca 250 =101hk
ca 250++=121hk

obs min tabell är ej prövad :hihi
Njae, effektbehovet stiger betydligt snabbare än så med farten.

En hoj som kräver 80 hk f 200 behöver (250/200)**3*80 = 156 hk f 250 km/t. Och 270 hk f 300 km/t.
Förklaringen är att luftmotståndet stiger m hastigheten i kvadrat och att effekten (för samma dragkraft)
ökar linjärt med hastigheten. Kombinationen blir mao hastigheten i kubik.

Effektsorten Nm/s talar själv om att effekten måste öka med ökande hastighet, för samma kraft alltså.

Vänder man på resonemanget så ökar toppfarten rätt lite med ökad effekt. 50 % mer effekt ökar möjlig toppfart
med ca 15 %. Bättre fila på luftmotståndet kanske.

Sen kan det funka lite (men inte mycket) annorlunda i praktiken för att utväxlingarna man provar
med passar mer eller mindre bra/dåligt för max. toppfart med den motoreffekt/karaktär man just då har.
Och pga turbulens etc är inte effektiva arean, cda, inte riktigt konstant.
/u

Last edited:
ulf_lundin skrev:
Vad ska du ha katalogeffekten till ?
Enda sättet att veta effekten är att bromsa hojen. Och sen leta ev. strypningar etc. grundat på resultatet.
Hojen går ju varken bättre eller sämre bara pga effektuppgifter folk hittar lite här och där.

Njae, effektbehovet stiger betydligt snabbare än så med farten.

En hoj som kräver 80 hk f 200 behöver (250/200)**3*80 = 156 hk f 250 km/t. Och 270 hk f 300 km/t.
Förklaringen är att luftmotståndet stiger m hastigheten i kvadrat och att effekten (för samma dragkraft)
ökar linjärt med hastigheten. Kombinationen blir mao hastigheten i kubik.

Effektsorten Nm/s talar själv om att effekten måste öka med ökande hastighet, för samma kraft alltså.

Vänder man på resonemanget så ökar toppfarten rätt lite med ökad effekt. 50 % mer effekt ökar möjlig toppfart
med ca 15 %. Bättre fila på luftmotståndet kanske.

Sen kan det funka lite (men inte mycket) annorlunda i praktiken för att utväxlingarna man provar
med passar mer eller mindre bra/dåligt för max. toppfart med den motoreffekt/karaktär man just då har.
Och pga turbulens etc är inte effektiva arean, cda, inte riktigt konstant.
/u

ah de e bara vad jag läst att andra hojar gör vid dom "hk"
man får ta o ge nåra kmh, min lista var högst oseriös :rolleyes:

DannE R skrev:

Mvh Danne
tsss...haha 121 hk...
en annan har ju 175

DannE R skrev:

Mvh Danne

121 Hk och 205 Kg torrvikt enligt
http://www.bikez.com/bike/index.php?bike=4071

De ZXR:er som såldes i Sverige hade mycket riktigt 101 små trötta ponnyhästar, och det var besvärligt att locka fram ostrypta 121 hk. För att åstadkomma dessa påstådda 121 (förutsatt att du inte har en RR såklart) så var man tvungen att byta kolvar, kammar, trottlar samt ändra bestyckning. Nu hör väl till historien att det inte blev världens vassaste maskin trots dessa förändringar. Maskinen var visserligen trygg och gick ganska fort, men jag tyckte den mest var tung och trött.
Jag ägde aldrig någon själv, men en kompis hade en i några år. Hans var bänkad efter ostrypning till 102 på bakhjulet men märkligt nog så gick den precis jämt upp till 210 med min dåvarande Speed Triple -94 som var en värdelös och trött motorcykel.

Köp inte sånt där gammalt skit, köp nytt istället!

Nyheter
HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet

Den 1 augusti kör Hydet MC ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026