Vad e det för fel på Husaberg?

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Harley Davidson Sportster- 00
Tja som rubriken lyder..
Har hört från olika håll av folk att kvalitén på husas 650 skulle va sådär o att grejjer pajjar.

Nån som har lust att informera vilka saker det är o vilka årsmodeller det gäller samt ungefär vad det kostar att fixa o om det finns några uppgraderingar så man helt slipper problemen. *puh!*
 
Det ryktet har riktigt gamla rötter. Mest hänger det på folk som köpt en gatreggad motard och inte insett att det är ett fullblodsracemonster dom köpt. jag hade husa innan och visst, jag hade otur och den spottade ur sig lite växxelådskuggar men jag visste vad jag gett mig in på så det är bara att fixa till det. I mitt fall var det ren otur och notan slutade på ett par tusen och det tycker jag att känslan i masnkinen väger upp. De modernare maskinerna -03 och upp verkar gå hur fint som helst. Har vänner som verkligen använder sina på både gatan och banan och det bara rullar på. Man måste dock veta att det är en ren racemaskin och vårda den därefter. Det gäller alla hojjar i denna kategorin och min erfarenhet är att allt som är byggt för race är slimmat in absurdum och det kan gå i bitar.


Vill du ha det värsta köper du en Bärgare, är du rädd för att skruva eller som jag inte har tid köper du en XR650 eller liknande..
 
men om man jämför med en exempelvis KTM 525exc.. det borde vara samma typ av service på de båda antar jag?

Hört snack om vipporna och kickaxeln... går det att uppgradera på äldre maskiner än -03?
 
Nåt fel på husa? Det enda jag vet är att man drar en KTM hur lätt som helst och det känns rätt
 
Kanske börjar bli dags för en sticky för ämnet?!

Börjar bli aningen utled på att samma fråga dyker upp igen och igen och igen och igen och igen!!!!


Dewil: Samma gäller för Husa som för alla hojjar, följ serviceintervallerna. Det som skiljer mot andra hojjar är att Husa är för tävling och således måste servas oftare och mer.
 
SVooSh skrev:
Kanske börjar bli dags för en sticky för ämnet?!

Börjar bli aningen utled på att samma fråga dyker upp igen och igen och igen och igen och igen!!!!


Dewil: Samma gäller för Husa som för alla hojjar, följ serviceintervallerna. Det som skiljer mot andra hojjar är att Husa är för tävling och således måste servas oftare och mer.

Det är det jag sagt hela tiden. bort med stickyn "frågor om vilken motard man skall ha" (ändå ingen som läser skiten.)

Gör en sticky om de vanligaste KTM, Husa och Husqvarna och lite fakta om varje :tummenupp
 
Jag är så :trött

Det börjar väl bli dags att upplysa folk om sökforumet.
Det mesta som frågas om Husas kvalitet/bristande kvalitet har redan avhandlats i spaltkilometer.
Alla som tänker fråga om KTM 660/620, Husa osv kan ju söka först.
SÖK FÖRST FRÅGA SEDAN!

Köp en split ny hoj så slipper du alla problem.
 
Jag heter Lasse skrev:
Jag är så :trött

Det börjar väl bli dags att upplysa folk om sökforumet.
Det mesta som frågas om Husas kvalitet/bristande kvalitet har redan avhandlats i spaltkilometer.
Alla som tänker fråga om KTM 660/620, Husa osv kan ju söka först.
SÖK FÖRST FRÅGA SEDAN!

Köp en split ny hoj så slipper du alla problem.

Ja, eller göra en tråd som faktiskt ger nån information till "sticky" istället för den som finns här o bara säger att man ska söka.. hur svårt ska det va? :argpådato
 
dewil skrev:
Ja, eller göra en tråd som faktiskt ger nån information till "sticky" istället för den som finns här o bara säger att man ska söka.. hur svårt ska det va? :argpådato

Hur svårt är det att söka då? Inte så jättekomplicerat kanske. Sök reda på de vettigaste trådarna och gör en sticky själv.

ceasar skrev:
Haha! Tror du på det själv eller?

Javisst, massor, speciellt första dagarna. :rolleyes:
 
dewil skrev:
Tja som rubriken lyder..
Har hört från olika håll av folk att kvalitén på husas 650 skulle va sådär o att grejjer pajjar.

Nån som har lust att informera vilka saker det är o vilka årsmodeller det gäller samt ungefär vad det kostar att fixa o om det finns några uppgraderingar så man helt slipper problemen. *puh!*

Kvalitén är det inte fel på alls, att det sen finns folk som köper dom och tror att det räcker med att serva dom i samma intervall som en bil, ger ras och många trådar där det skylls på "kvalitén" :argpådato
 
Men man hör ju aldrig folk som säger att KTM 525exc har kass kvalité o det är väll i stort sett lika mycket race-hoj som husan väl? me samma service-intervall? :confused:
 
Husa är lika minerat område som Mohammed teckningarna i dagens läge. Folk har olika erfarenheter av husa. Många här älskar husa oavsett vad det kostar. Finns mycket trådar om alla problem folk stött på på olika årsmodeller. Det är ju givetvis inga konstruktionsfel utan bara mindre lyckade detaljer som man valt att uppdatera efterhand. :D
 
dewil skrev:
Men man hör ju aldrig folk som säger att KTM 525exc har kass kvalité o det är väll i stort sett lika mycket race-hoj som husan väl? me samma service-intervall? :confused:
Vad jag vet så är EXC:n ganska sparsamt uttagen med effekt ur motorn jämfört med Husa... Även jämfört med sina egna crossmodeller. Dock med samma service intervall.
 
Back
Top