Vad blir snyggast?

Vad blir snyggast, från vilket håll ska jag skruva bulten?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Varsa

Medlem
Gick med
3 Jul 2006
Hoj
sv650s -04, rdgv350 -84 & bus 85:a
Håller på å bygger om min RD 350 med RGV delar bland annat framgaffel.
I och med detta byte har nu styrstoppet slutat fungera, på bilderna syns hur jag löste problemet.

Min fråga till er rör fastsättningen av denna pryl i den undre styrkronan och är som följer. Vilket blir snyggast, att försänka insexbulten i delen jag tillverkat och gänga fästet i undre styrkronan ELLER försänka insexbulten i fästet i undre styrkronan och ha som nu gängor i delen jag tillverkat?

Bifogat

• DSCN4267_mindre.jpg
    DSCN4267_mindre.jpg
    76.5 KB · Visningar: 77
  • DSCN4269_mindre.jpg
    DSCN4269_mindre.jpg
    88.9 KB · Visningar: 78
  • DSCN4272_mindre.jpg
    DSCN4272_mindre.jpg
    91.3 KB · Visningar: 70
  • DSCN4271_mindre.jpg
    DSCN4271_mindre.jpg
    85.9 KB · Visningar: 76
  • DSCN4273_mindre.jpg
    DSCN4273_mindre.jpg
    85.4 KB · Visningar: 76
  • DSCN4274_mindre.jpg
    DSCN4274_mindre.jpg
    88.2 KB · Visningar: 74
Snyggast är nog mindre viktigt än vad som är bäst. Få någon att svetsa dit två bitar istället.

Den där konstruktionen blir nog inte bra alls nästa gång du åker på styrfladder efter en wheelie. Se till att få svetsat dit rejäla doningar.

Det var inte det jag frågade efter men tack så mycket för din input!
Jag vet uppenbarligen till detta problem och får se om jag orkar bry mig.

Jag var fullt medveten om det men jag vägrar ge råd som innebär att du behåller en galen konstruktion. Det är ingen moped du mekar med nu.

Om nu någonting går galet så kommer gaffeln ta i tanken eller ramen efter ytterligare max 5 graders styrutslag och då har det uppenbarligen skitit sig totalt.

Om nu någonting går galet så kommer gaffeln ta i tanken eller ramen efter ytterligare max 5 graders styrutslag och då har det uppenbarligen skitit sig totalt.

Vart hamnar din händer då?, de blir väll inte klämda? Styrstop är bra att ha och de ska funka också.

Vart hamnar din händer då?, de blir väll inte klämda? Styrstop är bra att ha och de ska funka också.

Mina händer hamnar ca 1 cm närmare tanken. Och nej de blir inte klämda, detta beror ju självklart på vilken vinkel jag har på styrhalvorna men denna är tilltagen så att det ej finns risk för klämda händer.

Vi hade en diskussion i min byggtråd gällande en ny kåpa jag gjort för främre drevet på min hoj. Jag tyckte det blev jäkligt bra men så kom någon med frågan: "Men om kedjan går av då?". Hade inte ens reflekterat över det men mycket riktigt så skulle ett kedjebrott kunna bli katastrofalt om jag lämnade konstruktionen som det var.

Nu ska jag inte sitta och peka finger men jag tycker det är onödigt att bagatellisera saker som skulle kunna innebära en potentiell fara.

Gör det ordentligt från början så slipper du bry dig om det i framtiden.

Jag har gjort som de flesta röstade för och gängat prylen jag tillverkade.
Ska bara snyggas till sedan har jag ett styrstopp som fungerar. Ja jag vet om problemet som alla är så mån om men det får bli såhär så länge. Största anledningen till varför jag inte gör det mer ordentligt är för att jag vill ha ett justerbart styrstopp tills dess att alla kåpor med mera är på plats och jag har testkört den för att känna efter hur jag vill ha stoppet.
Dumt att svetsa på någonting nu om jag ändå ändrar det sedan. Jag får helt enkelt se hur det fungerar och märker jag att det är alldeles för klent får jag självklart tänka om och det enda vettiga alternativet är att ta två stycken triangelformade bitar som jag svetsar fast i rätt position på var sin sida om styrhuvudet.

Snyggast blir om du kapar bort orginalklackarna på underkronan. Efter du monterat kåpor och vet var stoppen skall vara, gängar du ner M12 insexbultskallar som stopp.
Pluttriga plattjärn signalerar amatör och blir aldrig snyggt.

Jag hade köpt styrstopp som du fäster på gaffelbenet och som tar emot ramen, många rr-hojar som har såna och det funkar bevisligen utmärkt.
p_20070404201301.jpg

Enkelt att montera och inga små veka metallbitar som ger med sig

Jag hade köpt styrstopp som du fäster på gaffelbenet och som tar emot ramen, många rr-hojar som har såna och det funkar bevisligen utmärkt.
p_20070404201301.jpg

Enkelt att montera och inga små veka metallbitar som ger med sig

Det där var ju faktiskt ganska coolt, vanligt hårdare gummi som man spänner fast?

Det där var ju faktiskt ganska coolt, vanligt hårdare gummi som man spänner fast?

Ja de består av en hårdplastbit (den runda delen) som sitter i ett gummi som klistras/spänns mot gaffelbenet. man placerar dem så att de tar i ramen på nåt lämpligt ställe.
Greven har såna men de kostar visst 395:-, antar att det går att få tag i billigare eller så går det ju att fabricera nåt själv.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti