Vad blir påföljden när det krävs BE behörighet men man bara har B

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
Alltså.

a) Vad blir påföljden om man blir ertappad med ett släp vars totalvikt kräver BE behörighet fast man endast har B behörighet?
b) Blir det ytterligare påföljd om ekipaget även överstiger 3,5ton?

Edit: Inget av fallen överstiger maximal släpvagnsvikt som står angivet i registreringsbeviset.

Last edited:
flugan skrev:
2543283 Alltså.

a) Vad blir påföljden om man blir ertappad med ett släp vars totalvikt kräver BE behörighet fast man endast har B behörighet?

Edit: Inget av fallen överstiger maximal släpvagnsvikt som står angivet i registreringsbeviset.

Det är olovlig körning, eftersom du framför ditt ekepage utan behörighet.

Påföjld, tja loosat körkort.

Badger skrev:
2543309 Det är olovlig körning, eftersom du framför ditt ekepage utan behörighet.

Påföjld, tja loosat körkort.
Riktigt så allvarligt är det inte. Det där har jag själv åkt dit för en gång o då kostade det 800 tror jag.
Jag känner en som åkt dit för det flera ggr(om året t.o.m) utan att det hänt något utöver böter.

Ska du hänga husvagn på pimp-bussen eller vad handlar det om?

Last edited:
HanneZ skrev:
2543328 Riktigt så allvarligt är det inte. Det där har jag själv åkt dit för en gång o då kostade det 800 tror jag.
Jag känner en som åkt dit för det flera ggr(om året t.o.m) utan att det hänt något utöver böter.

Överlass är en sak, men körde du med "tungt" släp?

HanneZ skrev:
2543328

Ja, släp i ngn form. På B-behöriget får inte släpet inte ha en totalvikt över 750kg, med BE får det väga 1520.

Med tattarlass och släp väger ekipaget över 3.5ton.

Badger skrev:
2543336 Överlass är en sak, men körde du med "tungt" släp?
Eum vet inte, det va ett bilsläp iaf.

flugan skrev:
2543343 Ja, släp i ngn form. På B-behöriget får inte släpet inte ha en totalvikt över 750kg, med BE får det väga 1520.

Med tattarlass och släp väger ekipaget över 3.5ton.
Samma med mitt härke. 750 max. Pumpa helium i däcken!

Last edited:
flugan skrev:
2543283 Alltså.

Följden kommer ju bli att du har sönder allt du passerar för ditt körkort säger att du inte kan köra skiten, så de så. Skaffa pråffsgelp istelle.

(Mannen med ABECE)

Det har diskuterats här förr (av mig bland annat) och det har väl aldrig framkommit en slutgiltig sanning i frågan.

Jag drar själv ofta en 1400kg släp med en pickup som på BE får dra över 2000kg, men på B får man bara dra 750kg.

Jag gör det för att det är en betydligt stabilare och säkrare fordonskombination än när jag drar samma släp med min gamla slutkörda personbil som får dra 1450 på B.

Om något år till kommer reglerna att ändras till att totalvikten på ekipaget (bil + släp) inte får överskrida 4250kg (tror jag det var), då kommer jag inte att behöva behörighet BE för att köra fordonskombinationen.

En annan variant är att besikta bort lastvikt från bilen för att få dra tyngre, vilket jag gott skulle kunna göra då jag kan lasta allt jag behöver på släpvagnen och ha flaket på pickupen helt tomt.

På vilket sätt det skulle göra ekipaget säkrare att framföra på B-behörighet vet jag dock inte, i min värld är det säkrare att släpvagnen väger hälften av vad dragbilen väger (oavsett vikt på dragbilen), inte att man lättar dragbilen och lastar tyngre på släpvagnen.

Reglerna i dag premierar ekipage där släpvagnen är så pass tung att den lika gärna kan styra bilen som att bilen styr släpen...

GuW skrev:
2543528
På vilket sätt det skulle göra ekipaget säkrare att framföra på B-behörighet vet jag dock inte, i min värld är det säkrare att släpvagnen väger hälften av vad dragbilen väger (oavsett vikt på dragbilen), inte att man lättar dragbilen och lastar tyngre på släpvagnen..
Man ska väl helst sträva efter att ha så lite last/tyngd på släpet som möjligt för att få bilen så stabil som det gårr, aldrig tom bil fullt släp för då kan det verkligen gå på röven.

Bus-Bo skrev:
2543543 Man ska väl helst sträva efter att ha så lite last/tyngd på släpet som möjligt för att få bilen så stabil som det gårr, aldrig tom bil fullt släp för då kan det verkligen gå på röven.

Det är precis det jag menar i mitt inlägg, enligt lagboken så är det idealiskt att bilen väger 1750kg om man vill dra ett släp som väger 1750kg
(observera det är bilens totalvikt som gäller, den reella vikten på bilen kanske bara är 1100kg om man inte har lastat bilen fullt)

I min värld så är det bättre att dragbilen väger två ton (också här totalvikt, reell vikt kanske är 1500kg) och att släpen väger 1750
I det exemplet skulle jag ju dessutom kuna lasta flaket fullt med sådant som annars skulle ligga på släpet, och därigenom utjämna vikten ännu mera.

Det kanske är därför lagen kommer att ändras.

Last edited:
OM du blir stoppad, kom ihåg att säga att "det hade jag ingen aning om". Säger du att "jo jag vet att jag inte får, men det är ju bara lite högt lastad" eller liknande, så har du UPPSÅTLIGEN begått olovlig körning, och då kan påföljden bli värre. Om du inte har någon aning om att du inte fick framföra ekipaget, har jag för mig att du slinker undan helt. Du får dock inte köra vidare. Det åligger ju polisen att bevisa att du visste om att du inte fick köra ekipaget.

Detta är inget som jag hittar på, utan detta har sa min lärare i trafikkunskap/lagar/regler när jag gick utbildningen till trafiklärare. Han är pensionerad trafikpolis.

Det lättaste för herr Fluga är ju om han ringer mig så kör jag vad du vill vart du vill för inte mindre än 1500:- timmen, och ringer du NU får du även uppsättning dammråttor i lagom storlekar! Så tveka INTE!

Bus-Bo skrev:
2543822 Det lättaste för herr Fluga är ju om han ringer mig så kör jag vad du vill vart du vill för inte mindre än 1500:- timmen, och ringer du NU får du även uppsättning dammråttor i lagom storlekar! Så tveka INTE!

På 2h har jag isåfall betalt motsvarande kostnad för att ta BE-behörighet själv samt celebrera mig med en liter fulimporterad JD. Hutlöst!
Går du ner till 150kr/veckoslut kommer jag eventuellt att överväga erbjudandet.

flugan skrev:
2544143 På 2h har jag isåfall betalt motsvarande kostnad för att ta BE-behörighet själv samt celebrera mig med en liter fulimporterad JD. Hutlöst!
Torska ett par gånger på olovlig körning och du har betalat ett BE-kort då också... :tummenupp

Esquire skrev:
2544188 Torska ett par gånger på olovlig körning och du har betalat ett BE-kort då också... :tummenupp

Vad är risken?
Hur ofta blir man stoppad?
Jag har dragit stora släpar/husvagnar i alla tider, och bara blivit stoppad en gång, det var när jag körde fel och hamnade mitt på torget i västerås, mitt i natten, då frågade inte poliserna efter körkortet, utan vart jag var på väg.

Esquire skrev:
2544188 Torska ett par gånger på olovlig körning och du har betalat ett BE-kort då också... :tummenupp

Vad är risken?
Hur ofta blir man stoppad?
Jag har dragit stora släpar/husvagnar i alla tider, och bara blivit stoppad en gång, det var när jag körde fel och hamnade mitt på torget i västerås, mitt i natten, då frågade inte poliserna efter körkortet, utan vart jag var på väg..

Last edited:
flugan skrev:
2544143 På 2h har jag isåfall betalt motsvarande kostnad för att ta BE-behörighet själv samt celebrera mig med en liter fulimporterad JD. Hutlöst!
Går du ner till 150kr/veckoslut kommer jag eventuellt att överväga erbjudandet.
Nja asså jag har ju inte så wörst massa för mig så jag kan nog köra åt dig, gratis , om det ska vara på det viset.

Orca69 skrev:
2545507 "Va!? Har jag ett släp påkopplat?" :D

Njaaa....den funkar nog inte ;) Det som funkar är om du inte hade nån aning om att du inte fick framföra ett ekipage där släpets totalvikt > bilens tjänstevikt.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg