Hur många behöver verkligen fyrhjulsdrift ?
Hur många behöver Såpor ?
Listan kan göras hurt lång som helst.
Genom smart marknadsföring kan man helt klart skapa ett behov. Det är i grunden mycket enkelt. Basera marknadföringen på människans sen urminnes tider grundläggande egenskaper och påvisa/ljug om hur just din produkt upfyller dom. Får man sen igång en masspsykos så behöver man inte jobba mer.
Det du skriver är helt rätt och stämmer med det jag skrev tidigare. Men du blandar ihop argumenten lite.
Det du beskriver som (urminnes tiders grundläggande egenskaper), är det som faktiskt är "behov". Och som det inte går att skapa nya. Som Maslow beskriver i sin teori.
Det man sen kan göra är att påvisa hur min produkt kan tillgodose det behovet.
För 1000år sen så kunde ett svärd tillgodose samma behov som en mobiltelefon gör i dag.
Och det kan man beskriva så här.
Ingen har ett behov av 4hjulsdrift. Men...
- Man kan behöva ett driftsäkert sätt att ta sig till sitt jobb, så man kan jobba och få lön och kunna äta och bo.
- Eller så kan man behöva 4hjulsdrift för att man tror att det ska ge en en fru att fortplanta sig med.
- Eller så gör det att man få social gemenskap genom att vara med i 4hjulsdriftsklubben.
- Eller att man få social status och bli avundad på torget vid korvgrillen.
Samtliga saker enligt Maslows behovstrappa.
På samma sätt kan man fråga hur många som behöver en borr och en bormaskin....
Svar: Ingen i hela värden.
Däremot kan man te.x vara i behov av ett hus att bo i. Och för att kunna bygga det huset krävs det en massa hål. Och för att göra dom hålen, så går det lättare med en borr och borrmaskin.