"Vad blir det till mat"

Jag ser det som det sämsta av två världar, någon annan bestämmer färdiga rätter, men jag ska stå och slabba ihop dom.

Visst kan det vara bra med tips på nya rätter, men handla kan man ju göra själv.

Annars blir det ju inga spontaninköp av chips, läsk, godis och tidningar...

När man vant sig vid att plocka ut den bästa köttbiten som passerar ett styckeri under en dag blir man kräsen :)

Ja, jag har faktiskt en köttmästare i bekantskapskretsen som väljer ut mitt kött. Linas levererar "vardagsmat". Lyxkäket fixar jag på egen hand.

Hur många behöver verkligen fyrhjulsdrift ?

Hur många behöver Såpor ?

Listan kan göras hurt lång som helst.

Genom smart marknadsföring kan man helt klart skapa ett behov. Det är i grunden mycket enkelt. Basera marknadföringen på människans sen urminnes tider grundläggande egenskaper och påvisa/ljug om hur just din produkt upfyller dom. Får man sen igång en masspsykos så behöver man inte jobba mer.

Det du skriver är helt rätt och stämmer med det jag skrev tidigare. Men du blandar ihop argumenten lite.
Det du beskriver som (urminnes tiders grundläggande egenskaper), är det som faktiskt är "behov". Och som det inte går att skapa nya. Som Maslow beskriver i sin teori.
Det man sen kan göra är att påvisa hur min produkt kan tillgodose det behovet.
För 1000år sen så kunde ett svärd tillgodose samma behov som en mobiltelefon gör i dag.

Och det kan man beskriva så här.

Ingen har ett behov av 4hjulsdrift. Men...
- Man kan behöva ett driftsäkert sätt att ta sig till sitt jobb, så man kan jobba och få lön och kunna äta och bo.
- Eller så kan man behöva 4hjulsdrift för att man tror att det ska ge en en fru att fortplanta sig med.
- Eller så gör det att man få social gemenskap genom att vara med i 4hjulsdriftsklubben.
- Eller att man få social status och bli avundad på torget vid korvgrillen.
Samtliga saker enligt Maslows behovstrappa.

På samma sätt kan man fråga hur många som behöver en borr och en bormaskin....

Svar: Ingen i hela värden.

Däremot kan man te.x vara i behov av ett hus att bo i. Och för att kunna bygga det huset krävs det en massa hål. Och för att göra dom hålen, så går det lättare med en borr och borrmaskin.

Det du skriver är helt rätt och stämmer med det jag skrev tidigare. Men du blandar ihop argumenten lite.
Det du beskriver som (urminnes tiders grundläggande egenskaper), är det som faktiskt är "behov". Och som det inte går att skapa nya. Som Maslow beskriver i sin teori.
Det man sen kan göra är att påvisa hur min produkt kan tillgodose det behovet.
För 1000år sen så kunde ett svärd tillgodose samma behov som en mobiltelefon gör i dag.

Och det kan man beskriva så här.

Ingen har ett behov av 4hjulsdrift. Men...
- Man kan behöva ett driftsäkert sätt att ta sig till sitt jobb, så man kan jobba och få lön och kunna äta och bo.
- Eller så kan man behöva 4hjulsdrift för att man tror att det ska ge en en fru att fortplanta sig med.
- Eller så gör det att man få social gemenskap genom att vara med i 4hjulsdriftsklubben.
- Eller att man få social status och bli avundad på torget vid korvgrillen.
Samtliga saker enligt Maslows behovstrappa.

På samma sätt kan man fråga hur många som behöver en borr och en bormaskin....

Svar: Ingen i hela värden.

Däremot kan man te.x vara i behov av ett hus att bo i. Och för att kunna bygga det huset krävs det en massa hål. Och för att göra dom hålen, så går det lättare med en borr och borrmaskin.

Nu tänkte jag ju mest vår inbyggda defekt att vi älskar att bli lurade.

Så kommer "fru stork" men två kassar idag, den här veckan blir det

Pasta med variant på carbonara
Paprikasoppa med mozzarellatopping
Torsk i cocos och curry med minimajs och gröna ärtor
Köttfärsgratäng med gratinerat mos och tomat och löksallad
Grillad kassler med tomatchutney och potatisklyftor serveras med majskolv

Nu har vi prövat x antal veckor och det handlas kanske utöver 100-150 kr i veckan (frukost). Det är slut med att slänga sådant man ej använder och impulsköpen samt storhandlingen på söndagar *tack gode gud* Vi har, tro det eller ej, sparat en del på detta. Det känns bra att veta att maten är närproducerad och att recepten är komponerade av en som kan mat (restauranglärarinna).

Last edited:
Tips

Nu kan man få gratis recept från middagsfrid om man skickar in ett sms med texten RECEPT till72323 (man får en veckans recept och inköpslista)Prövade detta för att jämföra med "fru stork" .

Visade sig att man tar över 800 kr för kassen och den innehåller bara fyra recept, en rätt ska man ha i två dagar :confused:

Recepten från middagsfrid ska testas nästa vecka:)

Last edited:
konceptet är ju också att få folk som vanligtvis kopierar matlistan från förra månaden till denna att testa lite nytt.

för mig e det en no brainer som sparar tid,samma till viss del som att anlita en städfirma.

vill jag laga finmaten smiter jag över till slaktaren och köper där.

visst man kommer inte ifrån att man måste stödhandla och köpa skithus papper osv men det slinker å andra sidan inte ner en massa impuls köp i korgen som det brukar göra då man är och trängs på stormarknaden.

om man tjänar på det hela ? tja vissa säger det att det inte slängs lika mycket rester,jag vet att jag fick slänga mycket rester ganska ofta och det är ju bortkastade stålar.

Nu äter jag ute två mål om dagen, sju dagar i veckan, men det vore gött att ha någon som ser till att kylen alltid är fylld, lyan städad och kläderna rena och strukna.

Tanken är givetvis att den som sköter detta ska känna till MINA behov, utan att jag behöver förklara det för denne. :kvinna
Ska man varje gång förklara för någan vad som behöver göras, så kan man lika gärna göra det själv. Många av mina vänner i Japan skulle utan vidare utföra dessa tjänster i utbyte mot gratis uppehälle i USA, och ett flertal har gjort detta tidigare. Jävligt lockande när man ändå har tre sovrum som står oanvända.

NYHET: Connys Matkasse

För singelkillen, eller för dig som tröttnat på ständig variation:

http://connysmatkasse.info/

Vår oslagbara matkasse innehåller:
5 Billys Pan Pizza
5 Gorbys piroger
1 port Lövtunn bit XL
1 påse Polarkaka
1 tub Kalles Kaviar
O'boy
2 rullar bruna bönor

4 st cola, 2-liters
2 st Fanta, 2-liters
4 liter mjölk

2 st 300 g chipspåsar - olika smaker varje vecka!
1 påse jordnötter
5-pack Snickers
2 påsar Bilar
6-pack Pripps Blå Folköl 2,8%
Efter önskemål från våra kunder, utökar vi nu även Connys Matkasse med 6-pack Pripps Blå folköl. Samma låga pris som innan.

DET ÄR PÅ RIKTIGT!!!!!

För singelkillen, eller för dig som tröttnat på ständig variation:

http://connysmatkasse.info/

Vår oslagbara matkasse innehåller:
5 Billys Pan Pizza
5 Gorbys piroger
1 port Lövtunn bit XL
1 påse Polarkaka
1 tub Kalles Kaviar
O'boy
2 rullar bruna bönor

4 st cola, 2-liters
2 st Fanta, 2-liters
4 liter mjölk

2 st 300 g chipspåsar - olika smaker varje vecka!
1 påse jordnötter
5-pack Snickers
2 påsar Bilar
6-pack Pripps Blå Folköl 2,8%
Efter önskemål från våra kunder, utökar vi nu även Connys Matkasse med 6-pack Pripps Blå folköl. Samma låga pris som innan.

DET ÄR PÅ RIKTIGT!!!!!

Hahaha trycker man i sig allt det skitet så lär man nog förbli singel också :hihi

Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden