Vad betyder det att kopplingen tar längst ut?

Zigge

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda VFR 750 F -91
Ja, precis. :confused:

Min koppling tar nästan längst ut, liksom. Räcker med att dra in handtaget inteallsmycket för att frikoppla helt. Bra? Urkass? Har nyss bytt kopplingsvätska och inbillar mig att det blev lite lite sämre (bättre?), dvs dragläget längre ut, än tidigare...men behöver inte vara så.

Nej, jag är inte så haj på detta. :notme

Den har väl justerbart grepp ? Om dina fingrar är korta, alltså.

Skulle tro det finns nån justering nere vid motorn oxå. Den kanske kan ge dig mer spel i handtaget (om det var det du var ute efter).
/u

Hum, nja, vet inte riktigt vad jag är ute efter. :p
Tänkte bara höra om och hur man märker om kopplingen eller ngn av dess komponenter håller på att ge sig eller inte funkar som de ska, är slitna.

Jag har inga problem att använda den eller märkt något slir eller liknande men just nu "tar" kopplingen väldigt långt ut och jag undrade om det kan vara ett tecken på att något är fel eller rätt?

Frikopplingen sker även väldigt "kort", dvs från det att man märker att kopplingen börjar slira till till total frikoppling (rätt term här?) behöver man inte dra handtaget alls långt.

Är ngn med på vad jag menar? :rolleyes:

Förstår nog ganska precis vad du menar. Det verkar som om din koppling är justerad exakt som jag brukar vilja ha min...

om du har varit o ändrat på den så är det ju inget farligt om dragläget har flyttat på sig. Om du däremot inte ändrat på något och att kopplingen tar längre ut så kan du ju börja o fundera på vad som hänt

Det bör finnas en justeringsskruv någonstans nere vid kopplingen där detta kan ställas in.
Kan vara ett tecken på slitna lameller och kopplingen bör släppas lite på innan det börjar slira så räcker det längre.
Jag vet inte hur det ser ut på VFR men även hydrauliska kopplingssystem brukar ha en justerskruv någonstans.

Förmodligen har du lyckats riktigt bra med luftningen.
När du släppt ut kopplingshandtaget är det öppet hela vägen från kolven till behållaren dvs inget som helst tryck på kolven.
Slirar inte kopplingen är det bara att gratulera...

Hum, här var det olika bud, men huvuddelen pekar på att inget är fel....rätt? :rolleyes:

Alltså, jag har inga problem att använda kopplingen och såvitt jag kan känna slirar inget. Har inte testat att justera ngt då jag tycker det är bra som det är, skönt att inte behöva pressa in kopplingshandtaget ända in utan kanske bara till hälften. Ville bara veta om man borde tolka det hela som problem ngnstans, men alla utom BugEyes verkar tycka att det verkar grönt så jag nöjer mig med det tills vidare.

Tack för alla åsikter. :tummenupp

du har inga problem med att kopplingen är slut vad man kan förstå.
Testa annars att ha högsta växeln i i vettig fart och accelerera hårt kanske tom koppla snabbt det ska greppa direkt inget slirande.

alla utom BugEyes verkar tycka att det verkar grönt så jag nöjer mig med det tills vidare.

Jag tycker också att det är grönt bara det inte slirar, det kan tyda på slitage och det ökar snabbt om den tillåts börja slira. Håll koll på det bara.

När jag muppade 201m med min gixxer så slog sig stålskivorna å handtaget tog längre å längre ut......... tillslut började den slira å jag fick släppa på vajern.....

Är läget lika fast den är varm eller sjunker det in något?

Slirar inte kopplingen så är det väl bara tuta å köra

Edit: det var stålskivorna som slog sig, inte att lamellerna tog slut

Tom Byron skrev:
När jag muppade 201m med min gixxer så slog sig stålskivorna å handtaget tog längre å längre ut......... tillslut började den slira å jag fick släppa på vajern.....

Är läget lika fast den är varm eller sjunker det in något?

Slirar inte kopplingen så är det väl bara tuta å köra

Edit: det var stålskivorna som slog sig, inte att lamellerna tog slut

Å med min moppe (750 cc) blev det tvärtom med dvs efter fullgaskörning så tog kopplingen längre och längre in.
Kändes lite obehagligt så jag justerade vid kopplingsgreppet.
Några förslag på orsaken?
Kopplingen fungerar fortfarande utmärkt!

Typ, har du vajerkoppling brukar den ta längre ut när motorn är kall så tar den lite lagomt när den blir varmare.... (enl. min ringa erfarenhet)

Men mina skivor slog sig så illa att spelet försvann helt å började sära på kopplingen..... jag lade skivorna på en glasskiva å det skilde ganska mycket...... hehe såg ut som ett olw-chips ungefär...... :p

Hulken_1 skrev:
Å med min moppe (750 cc) blev det tvärtom med dvs efter fullgaskörning så tog kopplingen längre och längre in.
Kändes lite obehagligt så jag justerade vid kopplingsgreppet.
Några förslag på orsaken?
Kopplingen fungerar fortfarande utmärkt!

Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!