Vad betalar ni i försäkring på era sporthojar?

skörby

Ny medlem
Gick med
29 Oct 2009
Ort
bålsta
Hoj
cbr1000rr 08
Honda Cbr 1000RR - 08
41år Håbo Uppsala Helförsäkring/Helår 1817:-
Ettusenåttahundrasjuttonkronor (så ingen tror jag missat nån nolla):tummenupp:yoparty:tuttar:gnissla:banana
 

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Inte särskilt relevant till topic, men men:

1510kr per år halvförsäkrad. Jag är ägaren och betalar.
Förra försäkringen kostade 4600kr, på pappa, så tror jag gjort ett kap! :)
 

Nazgul

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2009
Ort
Söderort
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 - 06
Kan efter ett mycket intressant samtal med flera bolag berätta att nu för tiden så spelar inte bara ålder/ort in på premien. Dom har även börjat med antal lån och kreditvärdighet så om du har fått en betalningsanmärkning och har tidigare haft låt oss säga 20 000:-/år i halv så får du efter dagens mätsticka kanske en premie på 60 000:- istället.
Detta gäller alla försäkringar dock.

Så om du missat en räkning så är du motivet till skyhög premie..snacka om att dom gör ALLT för få bort sporthojar på vägarna....även sabba för folk som av en eller annan anledning har får många lån eller köpt för många saker på samma år på kredit eller ej är kreditvärdig..då är du en större risk att köra en motorcykel eller en bil..bra resonerat

En handläggare råkade försäga sig när jag ifrågasatte premien....

köpa mobil = uc, hyra bostad =uc, köpa diskmaskin på onoff=uc, internet hemma=uc, tv=uc, lån på hojen=uc, lån på lägenheten=uc då har du för många förfrågningar och får pga detta högre premie än om du inte hade levt ett normalt liv.

lätt att leva utan uc förfrågningar i dagens samhälle? nu ska banker och även försäkringsbolagen använda det som skäl för presssa dig på mer pengar.
 

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
Kan efter ett mycket intressant samtal med flera bolag berätta att nu för tiden så spelar inte bara ålder/ort in på premien. Dom har även börjat med antal lån och kreditvärdighet så om du har fått en betalningsanmärkning och har tidigare haft låt oss säga 20 000:-/år i halv så får du efter dagens mätsticka kanske en premie på 60 000:- istället.
Detta gäller alla försäkringar dock.

Så om du missat en räkning så är du motivet till skyhög premie..snacka om att dom gör ALLT för få bort sporthojar på vägarna....även sabba för folk som av en eller annan anledning har får många lån eller köpt för många saker på samma år på kredit eller ej är kreditvärdig..då är du en större risk att köra en motorcykel eller en bil..bra resonerat

En handläggare råkade försäga sig när jag ifrågasatte premien....

köpa mobil = uc, hyra bostad =uc, köpa diskmaskin på onoff=uc, internet hemma=uc, tv=uc, lån på hojen=uc, lån på lägenheten=uc då har du för många förfrågningar och får pga detta högre premie än om du inte hade levt ett normalt liv.

lätt att leva utan uc förfrågningar i dagens samhälle? nu ska banker och även försäkringsbolagen använda det som skäl för presssa dig på mer pengar.

Konstigt, det låter extremt kontraproduktivt.

Om en person som har dålig ekonomi får betala MER för sin hoj så lär ju inte detta påverka hans motivation att begå försäkringsbedrägeri negativt, om det nu är det beteendet som försäkringsbolagen är ute efter att stävja?

På vilket annat sätt skulle en kund med dålig ekonomi vara riskabel att försäkra? Suicidala motiv?

Jättekonstigt..
 

Nazgul

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2009
Ort
Söderort
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 - 06
Konstigt, det låter extremt kontraproduktivt.

Om en person som har dålig ekonomi får betala MER för sin hoj så lär ju inte detta påverka hans motivation att begå försäkringsbedrägeri negativt, om det nu är det beteendet som försäkringsbolagen är ute efter att stävja?

På vilket annat sätt skulle en kund med dålig ekonomi vara riskabel att försäkra? Suicidala motiv?

Jättekonstigt..


Fråga mig inte om motiveringen men detta fick jag sedan bekräftat av trygghansa, folksam, if, länsförsäkringar att dom kollar en kreditvärdighet och det påverkar premien, detta va dock nåt jag va tvungen att lirka ut dom för att få veta.

Samhället kräver kreditvärdighet men allt man gör drar ner på ens kredvärdighet..snacka om att samhället arbetar baklänges
 

OverDrive

BRAAAP!
Gick med
21 Jun 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC
Ålder: 22
Bor: Stockholm
Hoj: Gsx-R 1000 2005
Jag får pröjsa 1800 i månaden med suckisucki märkesförsäkring, tycker jag e billigt att jämför med med min cbr600rr jag hade innan som kostade 2600 i månaden :)
men om jag krashar ere 50 k i självrisk som gäller på gixxern :p
 

skuggan21

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2008
Ort
Söderhamn
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K7-SÅLD! Yamaha R6 - 07 banhoj
Kul om man jobbar i Norge o får sitt fläsk därifrån. Då nolltaxerar man ju här hemma!!??
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top