Vad betala för GSX-R 1000 K5 och R1-04?

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Hoj
KTM SD990
Morsning!

Begagnatmarknaden är ju inte blomstrande just nu, och det är svårt att få en prisbild på hojar tycker jag.
Jag har kikat på lite olika, och har även ett par stycken som det kan bli affär på.

Men jag blev lite nyfiken, och ville kolla med den stora skaran här inne.

Vad värderar man en normalskött GSX-R 1000 K5 till?
Och vad värderar man en R1 -04 i normalskick till?

Kollar man på blocket så är prisbilden minst sagt diffus just nu :va

55kkr +-5kkr beroende på utrustning mil o 2004 eller 2005

Tycker de flesta hojar för tillfället är ordentligt överprissatta. Verkar som att folk försöker med: "Jag har inte bråttom-taktiken" (med tanke på att säsongen inte är här än)

Har han jämfört dom då..??

Svarar själv på den.

Nej, jag har inte jämfört GSXR 04 och 05. Jag är intresserad av prisbilden på en 05as GSXR, och prisbilden på en 04as R1.

Jag upplever också prisbilden ganska hög på många hojar på blocket, och emellanåt så kommer det ut någon mer vettigt prissatt.

Runt 50k låter som ett ganska bra riktmärke, då det är ungefär den uppfattning jag också fått.

Jag menade R1 04-05 o Gixxer 05-06 :otydlig

Jag är inte hoj-beg-marknadens motsvarighet till Sverker, men chansen att du får en R1 för 50 k är nog större än att du hittar en k5.a för 50k.

Skulle säga att K5.an lider utav lite "kultstatus" eller "jag är lite ballare än alla andra"-status, varpå den tenderar att ligga högre i pris än motsvarande från annan tillverkare/ årsmodell. :gnissla

Om jag skulle sälja min skulle jag sätta ut den för 55, och vara ganska nöjd om jag fick runt 50.
Då har den extra kåpset, PP-pinnar och sådär.

Det är onekligen två av de mest populära hojjarna för beg köp du lurar på...

Om vi börjar med R1 04:orna, så är det tydligen helt omöjligt för säljarna att enas om ett någonlunda vettigt prisspann. Du hittar dessa hela vägen från runt 50 till 70. Tydligen är efterlackerat ännu mer värt just på R1:or till skillnad från alla andra hojar, där detta normalt ger poängavdrag som ska återspeglas i priset.
http://www.blocket.se/gotland/Yamaha_R1_38266393.htm?ca=21&w=3&last=1

Enligt en del experter ska du passa dig för just 04:orna som haft en del strul med TPS:en. Då är 06 är betydligt säkrare att handla.

Gixxer K5-ägare hänger tyvärr en hel del på Sporthoj. Jag säger tyvärr eftersom denna hoj hyllas något djävulskt just här och det är säkerligen helt välförtjänt. Dessvärre driver hyllningskören också upp prisbilden. De billigaste brukar ligga runt 55k med helsvarta eftermarknadskåpor. Visserligen den klart snyggaste kostymen, men ändå...

Så sammanfattningsvis

Hittar du en fin K5 eller prutar sönder en R1 05/06 och kan gå därifrån 55 tkr fattigare så tror jag du gjort en vettig deal.

Helvetes fina hojar också...men akta dig för försäkringspremierna. Då är samma hojar med årsmodell 2002 betydligt billigare.

Jag tror att ni (vi) är något på spåren här..

Det är nästan märkligt vilket extremt brett prisspann dessa hojar befinner sig i, och det märkliga är att det inte är skicket som bestämmer priset? :confused: Jag tycker att man kan se ett sämre exemplar ligga ute för 20k mer än en fin hoj på t ex firma? Det såldes nyligen en 06as 50th anniversary på firma för 55k (eller billigare, detta var utgångspriset), och här ovan är det länkat till en vitlackad -04 för 69k, privat!?

Fiskmås - givetvis har du rätt om försärkingar och årsmodeller, bra att du nämner det :)

Också märkligt att få sporthojar gått över 1500mil, oavsett ålder...

Också märkligt att få sporthojar gått över 1500mil, oavsett ålder...
jag letar som en dåre efter en -03 till -06 som gått under 1500mil men hittar ingen förutom en privatägd k3 jag vet av, men den begär han 55-60 för, dock i absolut nyskick. tycker dom flesta gått 2000+

..förtydligar: Klart det finns hojjar som gått långt. Men av någon märklig anledning verkar sport-mc köras jättemycket första två åren och nästan ingenting resten av sitt liv. Lite som en omvänt exponentiell kurva..

..förtydligar: Klart det finns hojjar som gått långt. Men av någon märklig anledning verkar sport-mc köras jättemycket första två åren och nästan ingenting resten av sitt liv. Lite som en omvänt exponentiell kurva..

marknaden el snarare firmor som hrmm " ljusterar " mätare har ju ökat lavinartat.

bara googla på mätarljustering så får man upp ett gäng firmor som kan göra det.

Man ska inte stirra sig blind på mätarställning på en beg hoj, utan skicket den är i.

apapap alla vet ju att en 05a R1 är det bästa! 70k minst är vad man får ge för en fin =)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti