Det beror på en del saker.
Många är djävligt skärrade innan de ger sig ut på en bana första gången.
Smärtgränsen för hur långt folk är beredda att åka skiljer sig ganska kraftigt från person till person.
Otroligt nog så finns det många, trots att de köpt Husor od, som helt enkelt inte har några banambitioner alls.
Och så har vi den gamla vännen pengar då som många har för få av.
Finns drömmarna att nån gång åka bana så bara gör det, det blir inte mindre otäckt bara för att ni väntar. 2 minuter efter att ni har kommit ut på en bana är den känslan borta iaf. Fråga vem som helst som provat. Är ni rädda för att det ska vara massa förare som är snabba som fan på banan så är det heller inget att vara rädda för. Håll ögonen framåt och ge helvete i att försöka anpassa er till vad "proffsen" gör. De tar sig förbi där de kan och kommer inte att vara nån fara för er. Enda gången det kan bli lite otäckt är när någon tittar bakåt och kör åt sidan eller bromsar precis när någon kommer och ska köra om så bara sköt er själva. Sara och jag var tex på en banåkning i Holland förra året där hon körde hela dagen med Europeiska mästerskapsförare od utan minsta problem. Nu i januari hade jag med mig Isa på ett race där både Delepine och Godfroid körde och hon körde hela racet utan att bli skärrad crossparti och allt. Jag vann det racet för övrigt, vare sig Delepine eller Godfroid fullföljde dock, geh. Ge er ut och åk bara.
Avstånden är ock kommer alltid att vara ett problem i Sverige då landet är så förbannat stort. Det kommer att bli bättre och bättre dock då fler börjar åka motard och det således öppnas mer möjligheter för samåkning till banor.
Posöråkarna som inte vill riskera repor blir vi aldrig av med men allt eftersom japsen börjar tilverka motarder så kommer de att bli mer sällsynta på rena racehojar. I europa ser man inte många så extrema hojar på gatorna förutom när rejsförare är ute nån söndag då.
Dyrt är det och pengar är det glest mellan i regel. Åka 30 mil med bil, tanka hojen för 3 timmar effektiv åkning, 50% av ett bakdäck (för en nybörjare 100% för en mer avancerad förare) och 20% av ett framdäck, delar, ett par hundra i snitt för 3 timmars banåkning. Summan blir en del men mycket av det går att spara in på och en del är "täckta" kostnader. Delar tex, inget händer, inget händer, inget händer, BANG! Däck, köp begagnade. I motard rejsar tom de flesta på beggade slicks. Regndäck är lite knepigare på att få tag på i bra skick men ett regndäck fram klarar de flesta sig på en hel hyfsat aktiv säsong. 2 begagnade slicks fram och säg 4 bra begagnade bak och ni har behovet täckt för resten av året, easy. Ja, om ni inte åker extremt mycket då.
Men, har ni en Husa så har ni också ett ansvar att rasta av den på bana lite då och så så se till att släpa er dit det är svårt nog som det är att annordna såna här saker i sverige. Blir det inget pga för lågt deltagande så är det lite knepigt att komma och klaga på för få bandagar i framtiden.
Jag kan garantera varenda en av er att ni kommer att komma hem på topp och drömma er runt rörken i 5 nätter efter. De 1500 spänn det kostar er har ni tillbaks på att inte gå ut på 2 lördagar. Här nere får man för övrigt 150 öl på krogen för 1500...
Daniel