Vad beror det på....

Jag skulle gärna göra det men tyvärr äger jag ingen Husa längre och andra märken lär väl ej vara välkomna även om de har viss historia gemensam med Husa ;)

Wheeliegirl skrev:
....att inte fler vill anmäla sig till detta??

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=1411839#post1411839

Just fått mail från Niklas Carle..
Både han och Thomas Klinteberg är villiga att ställa upp på detta utan någon vinst alls!!!!

Kom igen nu Husa-ägare!!!! :fatta! :banana

Wheeliegirl skrev:
....att inte fler vill anmäla sig till detta??

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=1411839#post1411839

Just fått mail från Niklas Carle..
Både han och Thomas Klinteberg är villiga att ställa upp på detta utan någon vinst alls!!!!

Kom igen nu Husa-ägare!!!! :fatta! :banana

Min hoj är blå och min farsa har en Husa. Kvalar jag in?
Verkar som om alla Husaägare är fulllärda i samma ögonblick som de svingar benet över sadeln. :hihi
Nä, det kanske bara har blivit grill- och rensa maskros-säsong.

Känns som lite för mycket överkurs för mig. Har aldrig kört bara och kan ingen teknik jämför med många här inne. Vill inte dra ner standarden för alla andra liksom ;)

Basse skrev:
Känns som lite för mycket överkurs för mig. Har aldrig kört bara och kan ingen teknik jämför med många här inne. Vill inte dra ner standarden för alla andra liksom ;)

Tror att kursen vänder sig till just dig. :7peta

Basse skrev:

de e lixom för kulls skull :tummenupp

Basse skrev:

Men det är väl det som är meningen med att gå en kurs? Att man inte kan, men väldigt gärna vill lära sig? :kocko :tuttar

Aight! Fick för mig att det var en avancerad kurs av nåt slag, vet inte varför. Har anmält mig o kompisen nu. Hoppas det blir av, skulle vara askul :)

Wheeliegirl skrev:
Men det är väl det som är meningen med att gå en kurs? Att man inte kan, men väldigt gärna vill lära sig? :kocko :tuttar

Instämmer. jag hade hakat på oavsett tidigare erfarenhet men nu har man tyvärr ingen Husaberg. Va fan göra alla Husabergägare med sina hojar???

För mkt posöråkare tror jag!
ps: gäller även KTM åkare...... :D

Skulle mer än gärna köra... Har dock problem med att jag bor lite avsides om det inte blir i Sundsvalls trakterna. Har svårt att komma iväg på kort varsel då jag jobbar ganska mycket, saknar för tillfället transportmedel för hojen längre sträckor.

Skulle tid och plats (även transport) passa mig är jag intresserad :)

Det beror på en del saker.

Många är djävligt skärrade innan de ger sig ut på en bana första gången.

Smärtgränsen för hur långt folk är beredda att åka skiljer sig ganska kraftigt från person till person.

Otroligt nog så finns det många, trots att de köpt Husor od, som helt enkelt inte har några banambitioner alls.

Och så har vi den gamla vännen pengar då som många har för få av.

Finns drömmarna att nån gång åka bana så bara gör det, det blir inte mindre otäckt bara för att ni väntar. 2 minuter efter att ni har kommit ut på en bana är den känslan borta iaf. Fråga vem som helst som provat. Är ni rädda för att det ska vara massa förare som är snabba som fan på banan så är det heller inget att vara rädda för. Håll ögonen framåt och ge helvete i att försöka anpassa er till vad "proffsen" gör. De tar sig förbi där de kan och kommer inte att vara nån fara för er. Enda gången det kan bli lite otäckt är när någon tittar bakåt och kör åt sidan eller bromsar precis när någon kommer och ska köra om så bara sköt er själva. Sara och jag var tex på en banåkning i Holland förra året där hon körde hela dagen med Europeiska mästerskapsförare od utan minsta problem. Nu i januari hade jag med mig Isa på ett race där både Delepine och Godfroid körde och hon körde hela racet utan att bli skärrad crossparti och allt. Jag vann det racet för övrigt, vare sig Delepine eller Godfroid fullföljde dock, geh. Ge er ut och åk bara.

Avstånden är ock kommer alltid att vara ett problem i Sverige då landet är så förbannat stort. Det kommer att bli bättre och bättre dock då fler börjar åka motard och det således öppnas mer möjligheter för samåkning till banor.

Posöråkarna som inte vill riskera repor blir vi aldrig av med men allt eftersom japsen börjar tilverka motarder så kommer de att bli mer sällsynta på rena racehojar. I europa ser man inte många så extrema hojar på gatorna förutom när rejsförare är ute nån söndag då.

Dyrt är det och pengar är det glest mellan i regel. Åka 30 mil med bil, tanka hojen för 3 timmar effektiv åkning, 50% av ett bakdäck (för en nybörjare 100% för en mer avancerad förare) och 20% av ett framdäck, delar, ett par hundra i snitt för 3 timmars banåkning. Summan blir en del men mycket av det går att spara in på och en del är "täckta" kostnader. Delar tex, inget händer, inget händer, inget händer, BANG! Däck, köp begagnade. I motard rejsar tom de flesta på beggade slicks. Regndäck är lite knepigare på att få tag på i bra skick men ett regndäck fram klarar de flesta sig på en hel hyfsat aktiv säsong. 2 begagnade slicks fram och säg 4 bra begagnade bak och ni har behovet täckt för resten av året, easy. Ja, om ni inte åker extremt mycket då.

Men, har ni en Husa så har ni också ett ansvar att rasta av den på bana lite då och så så se till att släpa er dit det är svårt nog som det är att annordna såna här saker i sverige. Blir det inget pga för lågt deltagande så är det lite knepigt att komma och klaga på för få bandagar i framtiden.
Jag kan garantera varenda en av er att ni kommer att komma hem på topp och drömma er runt rörken i 5 nätter efter. De 1500 spänn det kostar er har ni tillbaks på att inte gå ut på 2 lördagar. Här nere får man för övrigt 150 öl på krogen för 1500...
:fyllisar

Daniel

ypvs skrev:
Jäääla fiiiiint svar du! Borde få en egen stickytråd.

Måste tillägga att jag provade köra på medium bak nu och jag vet inte om det är klimatet eller vad men jag tycker det biter nästan lika bra men håller hur länge som helst ju!

När det gäller skellefteå iaf så tycker alla att det är roligt att nya kommer å kör på banan, varesig de är duktiga eller inte. Följer man bara regeln att sköta sitt eget å att det är den som är bakom som ansvarar för omkörningen så är det aldrig något problem oavsett va talanger som kör med varann.

Kloka ord från Daniel, som vanligt! :tummenupp

Skit många är rädda för att köra bana & framför allt att tävla. När man berättar att man tävlar blir alltid reaktionen "-Då måste du vara duktig." Varför då? SuperMotard är en relativt ny sport & än finns inga som helst krav på talang, som jag förövrigt saknar. Det är helt enkelt skit kul! På nästan varje rejs är där en eller flera som kör sin första tävling och man är aldrig ensam rookie. När jag hörde mitt första race sensommaren förra året hade jag bara kört lite grann 3 ggr på bana & det gick hyffsat (jag kom i mål, dessutom inte sist).
Folk tycker väl man är dum i huvudet som åker landet runt själv för att träna & tävla samt smäller precis varje krona som man kommer över på detta (vilket man iofs inte alls måste, man lägger sig på en nivå som passar en själv). Men av alla galna idéer man fått genom sina dagar så är det helt klart roligaste jag sysslat med! Från att varit mer eller mindre en vanlig svensk soffpotatis & aldrig varit så där inbiten på hojar (även fast det alltid varit en dröm) till att ta körkort, spontan köpa motard & 2 år senare åka runt & tävla på amatörnivå, det är nog det bästa vändning mitt liv hittills tagit. T.o.m att man tycker det är kul att ge sig ut i motionsspåret några gånger i veckan & jogga (medans man tänker spårval :va ). Och inte för att tala om alla trevliga människor man lär känna & adrenalin kickar som sporten ger! :yoparty
Har man, som Daniel säger, en dröm om att testa så är det bara göra det! :banana Det är inte bättre att vänta tills imorgon, passa på när ni kan!

Se så alla som har förmånen att äga en husa & kan ta detta tillfälle i akt, just do it! :tummenupp

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...