Vad behövs för ett rejält wlan?(avståndsmässigt)

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
Har en polare som har 100mbit utan några som helst begränsningar några hundra meter bort där jag snart kommer att flytta in.. :)

Satt å lurade lite på adsl eftersom det kändes som enda hyfsade alternativet där jag kommer att flytta in. Men eftersom man är en snål jävel så vill man juh gärna kunna komma undan lite biligare :gnissla

Så vad behövs för ett rejält wlan? hur mkt kostar det? Går det huvudtaget att fixa till en hyfsad prislapp? bifogar en bild på "planlösningen" :)

Bifogat

• snyggast.JPG
    snyggast.JPG
    14.9 KB · Visningar: 49
Det finns kraftiga utomhusantenner du borde kunna koppla...

Satt och ledate sådana när jag skulle flytta till huset, och de kraftigaste skulle räcka upp till ett par kilometer (fri sikt) så det borde gå att få det att fungera ett par hundra meter iaf.
D-Link har ett par olika...

Dessa kostar dock en del pengar så det tar ju ett tag innan du "tjänar" något på det.

Det du bör ha i åtanke är att hastigheten kommer alltid stå i direkt proportion till avståndet. Det finns vissa saker som du kan göra för att bättra på räckvidden, men om det rör sig om några hundra meter så ska du nog inte räkna med att du kommer upp i några vansinniga hastigheter. Samma sak emd att, även om det står att de lyckas avtala kanske 11Mbit så kommer du förmodligen inte ens komma upp i det.

I ditt fall så ska du ju sikta in dig på minst 1 st accesspunkt (alternativt 2 om du inte kommer köra pci-wlankort med utbytbar antenn) som du kan ha utbytbara antenner till. Samt en low-loss kabel och en riktigt känslig, riktbar antenn (typ 18dBi+), till accesspunkten/accesspunkterna. Dock är all utrustning, när det börjar komma till lite prestanda, alltid dyrare än "vanlig" utrustning, så det kan kanske vara värt att tänkta till både en eller 2 ggr innan du sätter igång med detta =)

Har hört rykten om att en pringlesburk lindad i folie faktiskt ska fungera ypprligt som riktbar antenn, men jag låter det vara osagt, eftersom det bara är rykten. :)

En 5m low loss kabel kostar väl runt 500 kr, och en riktigt, riktigt bra antenn kostar säkerligen ett par tusenlappar, se tex denna:

http://www.webhallen.com/prod.php?id=47455

eller denna:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=47448

med tanke på att du förmodligen kommer behöva 2 för att kunna få till en hyfsad anslutning samt även fri sikt däremellan så inser du att det blir en ganska kostsam affär, för att inte tala om problemen som alltid uppstår med trådlösa nätverk (tappade anslutningar och dylikt)

Tror jag får gå in på någon datoraffär och höra vad som behövs, dom vet bäst vad som behövs osv.. jag har noll koll in det trådlösa.

Kravet jag har är iaf motsvarande 10mbit dvs kunna tanka hem något i 1mb/s men det kanske inte går att fixa för några tusenlappar.............

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg