Vad behöver man för fart för att hålla värme i ett skuret slicks?

• Thread starter Thread starter mojja83
  • Start date Start date

mojja83

Guest
Kört lite 2 dagar nu på åsen och snittar 1.23 toppar 1.21 och åker som högst 1,26

Tror ni man orkar hålla värme i ett i ett skuret slicks med dessa tider? Har inhandlat värmare nu så dom kommer förvärmas till 80 grader innan man går ut!!

Klart det håller värmen. Så länge det är torrt.....

Kommer nog inte gå ut i regn eller blött väglag nå mer. Är så djäxxa förrädiskt så det är inte värt det.

Kanade av i 10 km/h i tröset på blött väglag och kalla däck på första varet igår och nu har jag lovat mig själv att aldrig mer gå ut på kalla däck och inte heller när det är våt vägbana utan att först ha införskaffat extra fälgar med regn däck:)

Köp värmare, du kommer inte ångra dig!
Du sparar däck och kan gå på hårt direkt:)

Värmare inköpta blev ett par irc av greven. Fick testa antons värmare ett par pass och blev då helt såld. Som sagt kommer aldrig gå ut utan förvärmda däck igen.

Kommer nog inte gå ut i regn eller blött väglag nå mer. Är så djäxxa förrädiskt så det är inte värt det.

Kanade av i 10 km/h i tröset på blött väglag och kalla däck på första varet igår och nu har jag lovat mig själv att aldrig mer gå ut på kalla däck och inte heller när det är våt vägbana utan att först ha införskaffat extra fälgar med regn däck:)
Slicks är inte gjorde för regn, så enkelt är det. Gatdäck är kompromisser med olika mycket vikt på olika saker, slicks är renodlat konstruerade för racetempo i torrt. Det är därför man har regndäck, då har du klisterfäste i regn också, men åas eldar du upp dom bums när det är torrt.

Svar på frågan : Ja.
Men inte igen väl...
Nu får du faktiskt göra en grundlig analys på varför det händer så att du inte gõr om det. Rannsaka dig själv ordentligt för det beror ju på något du gjort, som inte var rätt.

Slicks är inte gjorde för regn, så enkelt är det. Gatdäck är kompromisser med olika mycket vikt på olika saker, slicks är renodlat konstruerade för racetempo i torrt. Det är därför man har regndäck, då har du klisterfäste i regn också, men åas eldar du upp dom bums när det är torrt.

Detta är jag helt med på och har förstått!! Det jag undrar nu är om jag med mitt tempo klarar av att hålla värmen uppe i ett par slicks på torrt väglag.

Att köra slicks i regn värmda eller ej skulle aldrig falla mig in. Körde på våt vägbana med rosso 2 och det gick åt skogen direkt i trösen med den otroliga hastigheten av 10 km/h :(

Svar på frågan : Ja.
Men inte igen väl...
Nu får du faktiskt göra en grundlig analys på varför det händer så att du inte gõr om det. Rannsaka dig själv ordentligt för det beror ju på något du gjort, som inte var rätt.

In i trösen master varv efter instruktör 10 km/h timmen börjar svänga inte öppnat gasen än men hela cykeln kanar undan för mig.

Fattar inte själv vad fan som hände mer än att det hände tyvärr :( Har försökt tänka och rannsaka mig själv men jag kommer inte fram till ett dugg ärligt talat :( Har någon en ide eller möjligen ett svar på vad som kunde ha hänt så tar jag gärna emot den!!

Fuktig vägbana, ca 10km/h när sväng påbörjades i tröset på master varvet. Inget gaspådrag och cykeln kanade undan för mig.
Däck Pirelli diablo rosso 2 ej förvärmda. Alla andra klarade trösen utan problem!

Var av vid 1 tillfälle till men då vet jag vad som felades och vilket fel jag gjorde i esset. Men just det som hände i trösen har jag inget logiskt svar på :(

Köpte däckvärmare efter tröset och efter det upplevde jag inga mer sådana problem iallafall!!

Inte för att vara den som är den, men det lär inte ha berott på däcket :crash

Nej det tror inte jag heller faktist. Men jag fattar verkligen inte vad som hände i tröset igår. Det gick väldligt långsamt och jag har försökt tänka mig in i situationen och jag kan inte ha överbelastat framdäcket i den hastigheten heller tycker jag. Jag gick inte heller på gas för då hade ju bakdäcket släppt och en high side hade varit ett faktum antagligen.

Jag har verkligen inget vettigt svar som jag gärna hade velat haft för att kunna unvika liknande saker i framtiden.
Alla ider och antaganden är välkommna!!

En annan sak som är minst lika viktig är lufttrycket.
Vilket tryck körde du på? Varmt eller kallt?

/J

Ibland händer det bara, ingen idé att överanalysera. Skaffa regndäck och glöm det som hände! :tummenupp

Regndäcken behöver du inte värma, bara ut och köra :)

Jag har verkligen inget vettigt svar som jag gärna hade velat haft för att kunna unvika liknande saker i framtiden.
Alla ider och antaganden är välkommna!!

En gång ingen gång... Men du har lite pissig statistik nu Mr.

Nånting gör du som är galet. En kvalificerad gissning är att du är långt ifrån tillräckligt mjuk. Men ryckig gas, misshandlad broms och armar låsta i styret osv går det att krascha nästan stillastående. Det finns några som är riktigt duktiga analytiker och på att se ganska direkt vad som görs galet och måste/borde ändras på. Försök styr upp nån av dem och få lite seriös coaching.

Hade lagt några varv på att hjälpa dig, men tror inte jag har verktygen för det själv tyvärr.

En gång ingen gång... Men du har lite pissig statistik nu Mr.

Nånting gör du som är galet. En kvalificerad gissning är att du är långt ifrån tillräckligt mjuk. Men ryckig gas, misshandlad broms och armar låsta i styret osv går det att krascha nästan stillastående. Det finns några som är riktigt duktiga analytiker och på att se ganska direkt vad som görs galet och måste/borde ändras på. Försök styr upp nån av dem och få lite seriös coaching.

Hade lagt några varv på att hjälpa dig, men tror inte jag har verktygen för det själv tyvärr.

Jo statestiken talar sitt tydliga språk inget snack om saken. Jag är för ivrig och vill för mycket på en gång. Och jag förstår och har klart för mig att vissa avåkningar är endast pga av mig.

Men fan när man kanar av i 10 km/h då är allt vad självförtroende heter borta och man undrar verkligen vad fan man håller på med.
10 km/h lixom man går ju för fan snabbare om man är skitnödig och har brådis till dass.

Jag kan ärligt säga att jag har inget vettigt svar på det och jag vet fan inte vad som hände när jag tappade cykeln i denna magiska hastighet men hände det gjorde det och det känns värre än avåkningen i esset i 90-100 km/h då jag inte vet vad fan som hände i tröset och varför det släppte som det gjorde :(

Hade jag vetat vad vad som hände och kunnat ta det till mig så hade jag inte behövt göra samma sam igen, Men nu mår man dåligt redan i deopå kurvan då man vet att tröset står och väntar på en med magiska överaskningar!

Var det inte din hoj som jag upplevde som obalanserad i fjädringen när jag besikta den för några dagar sedan? Ta hjälp av någon som kan fjädring eller ställ åtminstonde in en grundinställning enligt hojens bruksanvisning.

För hård fjädring för din vikt = däcken får ta smällen när fjädringen inte gör sitt jobb = du tappar grepp.

Deras rekomendationer är för gata och maxlast antar jag, så brukar det stå iaf i manualerna.

2.5+2.5 kallt ger ännu högre tryck varmt=liten kontaktyta mot asfalten, fast i ditt fall hann du väl inte värma upp det antar jag.

Jag har kört med Supercorsas innan jag började med slicks och kalltrycket brukade ligga på 1.7-1.8 fram och 1.8-1.9 bak. Med Bridgestone körde jag 1.8 varmt fram och 1.9 varmt bak. Dunlop KR106/108 ligger på 1.9 fram och 1.4 bak, varma.

/J

Nu har jag kollat upp däcktrycket på cykeln och det är 2.5 bar fram och 2.5 bar bak
Men när jag går in på pirellis hemsida rekomenderar dom 2.5 fram och 2.9 bak:död

http://www.pirelli.com/tyre/ww/en/motorcycle/sheet/diablo_rosso_2.tab?tab=7

Var det inte din hoj som jag upplevde som obalanserad i fjädringen när jag besikta den för några dagar sedan? Ta hjälp av någon som kan fjädring eller ställ åtminstonde in en grundinställning enligt hojens bruksanvisning.

För hård fjädring för din vikt = däcken får ta smällen när fjädringen inte gör sitt jobb = du tappar grepp.

Hej Hansi!

Visst var det min hoj du besiktigade för några dagarsen!!

Vi arbetade med fjädringen hela dagen igår fick hjälp av både Greven och Kamikaze kid/ Racingrepairs här på forumet!
Det bråkade en del under dagen fjädringen var ställd olika på gaffelbenen och cykeln var precis som du sa i obalans.

Dom sista två passen verkade det som att det gick helt åt rätt håll cykeln började kännas tryggare och följsammare vilket även transponder tiderna visade:)

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra