Vad behöver jag för olika medlemskap osv för träning?

TOKER

Dödsryttare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Indian Scout 600cc -23
Kommer börja köra lite bana i år i Västerås med omnejd.
Behöver jag någon licens/medlemskap eller kan man komma och betala bara?
Har ganska bra koll på vad som behöver göras åt hojjen men finns det krav på skyddsutrustningen också?

du måste ha medlemskap i en svemo-ansluten klubb. för att tävla behöver du gå en utbildning, tror den är kostnadsfri och sker ett par gånger om året, ofta i samband med träningsläger.

skyddsutrustning är krav. skinnställ, crosstövlar osv. dock brukar det gå att lösa, antingen låna eller köra med allväders om du bara ska prova nån enstaka gång. MEN jag kan säga att du vill ha ett skinnställ om du går i backen...

Gå i backen är jag nästan proffs på och aldrig ägt ett skinnställ.
Har problem och hitta nå vettigt 193cm och runt 100kg i form och nu ännu mer.
Men träning är väl det viktigaste för mig då det blir för dyrt att tävla och tar lite för mycket tid.
Så är det någon som känner någon eller nåt som säljer ett lagom krashat ställ som kan passa är jag intresserad.

Såg ju rätt vettigt ut men helställ borde väl vara bättre vid motardkörning eller har jag fel?

Tror dom flesta kör med delat ställ. Jag har även valt att köra med neck brace och kommer satsa på ett par dyrare knäskydd typ Evs web, Asterisk, Astar B2 kommer iofs köra med ett riktigt motardställ utan inbyggda knäskydd i år.

Vi ses på Gröndal i vår ;)

Sent from my X10i using Tapatalk

Gröndal och Sala blir väl där man kör mest sen.
Och ska börja kika över skydds utrustningen snart lite kvar med hojjen bara.
Vad för laptimer ska man ha när man åker motard?

Som sagt, medlemsskap i Svemo ansluten klubb. Jag förordar att du går med i din närmsta klubb som även är aktiva inom Supermoto.
Gå in på supermotosweden.se Där finns lite guider om vad du behöver göra med cykel osv. Annars står allt så klart i reglementet.
Ang. personlig utrustning så ska du ha crossstövlar, skinnställ, skinnhandskar, ryggskydd och hjälm.

Laptimer går väl med vilken som helst som funkar för MC.

Alltså funkar bÅde orange och röd transponder?
Får kika lite på hemsidan där då.

Enl. boken ska det vara röd. MEN, har som har skött tidtagningen i 99 fall av 100 hittills har ett system som klarar både typerna.

Ska du inte tävla känns det väl som en överflödig investering med transpoder? Mig veteligen erbjuder ingen Svensk bana fast tidtagningssystem för träning.

Alltså funkar bÅde orange och röd transponder?
Får kika lite på hemsidan där då.

Blanda inte ihop transponder med laptimer nu :)
Laptimer = utrustning på hojen som mäter dina tider. Baseras oftast på en IR-sändare som du tar med själv och ställer vid sidan av banan. Har display på hojen.
Transponder = den utrustning som sitter på hojen för att mäta dina tider under tävling. Har inte disaply på hojen.

Ok trodde de flesta banorna va utrustade med det.
Då är det en smidig laptimer man ska ha alltså för träning sånna har jag ingen koll på alls vad rekommendera?

Om du köper en med GPS så slipper du tänka på att ställa ut sändaren och framförallt få med den hem.

Finns det nå små bra sånna som sitter skyddat på hojjen?

börja i rätt ände nu. laptimer är kul, men i många fall bara just ... kul... prioritera skydd och cykel innan du köper överkursprylar.

MERCY. Nästan alla åker med helställ. skall man vara riktigt petig tillåter inte reglementet delat ställ (kan dock vara ändrat).

jag mäter samma längd som dig men är lite lättare och har haft riktigt jobbigt att hitta skinnställ. mitt första var för kort över lag. mitt andra satt klockrent på överkroppen men benen var för korta så skålen för knäskydden (lösa skydd) hamnade för högt upp vilket var sjukt obekvämt.

du kan få prova det stället jag nämnde först men jag är lite tveksam till att det funkar på dig. men billigt är det. en tusenlapp eller nåt.

Hojjen är kittad och klar ska väl najjas bara.
Så skydd börjar väl bli nästa prio och inser att de är viktigare än laptimern.
Och helställ ska jag leta efter i först hand men vägrar köpa ett nytt när jag ändå ska glida på det.
Så alla tips om så billig utrustning som möjligt (kvalite) är intressanta har hjälm och ett par stövlar som kanske duger jag upplever de lite klumpiga men det är nog mest en vanesak.

MERCY. Nästan alla åker med helställ. skall man vara riktigt petig tillåter inte reglementet delat ställ (kan dock vara ändrat).

Ska vi mötas halvvägs? 50/50 fördelning mellan hel delat :)

Förresten så måste du hjälpa mig med en grej, Det har Kolle lovat ;)

Hojjen är kittad och klar ska väl najjas bara.
Så skydd börjar väl bli nästa prio och inser att de är viktigare än laptimern.
Och helställ ska jag leta efter i först hand men vägrar köpa ett nytt när jag ändå ska glida på det.
Så alla tips om så billig utrustning som möjligt (kvalite) är intressanta har hjälm och ett par stövlar som kanske duger jag upplever de lite klumpiga men det är nog mest en vanesak.
Angående skinnställ. Skicka ett PM till Munken alias Stefan Ljungberg. Han är samma längd och bredd som dig. Hälsa från mig. Angående lap-timer så har många redan en sådan utan att veta om det. Det finns en app till Iphone (om du nu har en sån) som jag sneglat lite på efter tips från Kolle. Harrys laptimer pro. 150 kr. http://itunes.apple.com/us/app/harrys-laptimer-pro/id338257907?mt=8

Last edited:
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...