Vad behöver jag för att få ut 6V från hojen?

collo

Motorvägsfilosofi
Gick med
24 Mar 2007
Hoj
R1
Är inte så hemma på denna front, så bäst att fråga.

Skall koppla in en grej på hojen som behöver 6V. Följer bara med nätadapter till 220V. Vad behöver jag för saker?

Borde väl finnas någon sorts adapter som gör 12V till 6V, för det känns onödigt att koppla in en som gör 12V till 220V och sedan tillbaks till 6V.

Hur kan man sedan räkna ut hur länge mc-batteriet håller?

Hjälp! :va¨

EDIT: Kan detta vara något?
http://www.kjell.com/?item=44128&path=304000000,347500000,353000000,355500000

ser ut som du löste ditt eget problem :tummenupp

angående hur länge batteriet räcker så behöver du ju veta hur mycket ström det du kopplar in förbrukar.

säger vi att det förbrukar 500mA vid 6v tex, sen har du kanske 10-20% förlust i omvandlaren så landar förbrukningen på ca 300mA på 12V sidan
(eftersom du har dubbla spänningen halveras strömmen vid samma effektuttag)

drar din apparat då 300mA (0.3A) från batteriet, och du har tex ett 9Ah batteri, kommer det räcka i ca 30 timmar förutsatt att dte är fulladdat och i bra skick.

men sen måste du ju ha lite kräm kvar för att kunna starta, och ett blybatteri gillar inte alls att bli helt urladdat så det ska man helst undvika.

ser ut som du löste ditt eget problem :tummenupp

angående hur länge batteriet räcker så behöver du ju veta hur mycket ström det du kopplar in förbrukar.

säger vi att det förbrukar 500mA vid 6v tex, sen har du kanske 10-20% förlust i omvandlaren så landar förbrukningen på ca 300mA på 12V sidan
(eftersom du har dubbla spänningen halveras strömmen vid samma effektuttag)

drar din apparat då 300mA (0.3A) från batteriet, och du har tex ett 9Ah batteri, kommer det räcka i ca 30 timmar förutsatt att dte är fulladdat och i bra skick.

men sen måste du ju ha lite kräm kvar för att kunna starta, och ett blybatteri gillar inte alls att bli helt urladdat så det ska man helst undvika.

Tack för svaret! Prylen har ett batteri inbyggt som skall hålla 48 timmar. Vill dock ha det på laddning hela tiden så att man slipper ta ut och ladda.

Den enda informationen jag kan få fram är:
"Chargeable Changeable 3.7V, 800mAh Li-ion battery"

Kan man räkna ut då hur mkt den drar om man vet att det håller 48 timmar?

Ja, det är inga problem: 800mAh/48h = 17mA.

Personligen hade jag köpt en 69-847-66 på ELFA.

Ja, det är inga problem: 800mAh/48h = 17mA.

Personligen hade jag köpt en 69-847-66 på ELFA.

du glömmer en sak, batteriet är på 3.7V, interna laddaren matas med 6V, så teoretiskt borde den dra ännu mindre, men sen har du effektförlust i omvandligen från 6V till 3.7, sen tjuvdrar säkert laddaren en del med så verklig förbrukning blir svår att säga. Men är iaf inte mycket

I detta fall spelar det mindre roll eftersom den föreslagna lösningen klarar detta förbrukningsfall med råge. En vettig drop-down converter har väl en effektivitet på över 90% så vi kan väl säga att vi kan approximera effekten till 0,9x17x3,7=57mW, vilket ger oss en förbrukning på 57/6= 9,5mA vid 6V.

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back